• Anonym (Makro)

Hur räknar man ut makronutrientfördelning???

Det finns en del att hitta på nätet om hur man bör fördela mellan fett kolhydrater och protein för olika resultat, men hur 17 räknar man ut det??? Jag antar att man räknar i e%, inte i procent baserat på vikt? Men hur gör man med fibrerna - räknar man in dem bland kolhydrater? Eller drar man av den energi som fibrerna bidrar med (schablon 2kcal/gram) innan man räknar ut fördelningen???

Hoppas att nån fattar vad jag menar och kan hjälpa mig här!
    🙏🙏🙏

• Svar på tråden Hur räknar man ut makronutrientfördelning???
  • Anonym (Q)

e% för ett ämne = 100 x (gram av det ämnet x kcal/gram för det ämnet) / totalkcal

kcal/gram varierar med ämnet, tex 4 kcal per gram protein, samma för kolhydrater och 9 kcal/gram fett.

De flesta appar jag har sett räknar in fibrerna i kolhydraterna, men om man inte vill det så har du helt rätt i att fibrer ger 2 kcal/gram. Se bara till att inte räkna dem dubbelt i kolhydraterna och fibrerna.

• Anonym (Makro)
    Anonym (Q) skrev 2025-10-12 04:07:19 följande:

e% för ett ämne = 100 x (gram av det ämnet x kcal/gram för det ämnet) / totalkcal

kcal/gram varierar med ämnet, tex 4 kcal per gram protein, samma för kolhydrater och 9 kcal/gram fett.

De flesta appar jag har sett räknar in fibrerna i kolhydraterna, men om man inte vill det så har du helt rätt i att fibrer ger 2 kcal/gram. Se bara till att inte räkna dem dubbelt i kolhydraterna och fibrerna.

Tusen tack!!! Så då får man väl utgå då ifrån att de olika rekommendationerna har räknat med fibrer. 
Svar på tråden Hur räknar man ut makronutrientfördelning???