• Anonym (Vadfn)

Skulle ett barn få bo ensam?

Ett fruktansvärt barn har nyligen flyttat i huset. Han skriker hela tiden varje dag och kväll flera timmar. Det är bara han som är skriven, och står han är 17 år. När mamma kommer på besök då blir det tyst, så snart hon åker bort är det helvete med skrik. Han fyller 18 år snart, men jag undrar hur ens får han bo där als? Han ju jobbar inte eller studerar för då skulle han inte ha tid att skrika varje dag flera timmar från typ tolv till tolv. Han verkar altid vara hem. Jag trodde man måste ha nån typ inkomst att få hyra en lägenhet. I alla fall tänker vi klaga till hyresvärden för det går inte bo med skrik hela tiden, och jag jobbar hemifrån så jag får lyssna på den hela tiden och störas både när jag arbetar och vilar. Jag också fattar inte hur kan en mamma ha ett barn bo själv?

• Svar på tråden Skulle ett barn få bo ensam?
  • felicityporter
    Anonym (Vadfn) skrev 2025-10-12 17:48:56 följande:
    Jag tänker inte prata med någon som beter sig som en galning. Jag lämnar en lapp. Om det försätter då anmäler jag den samma dagen.
    Du föredrar att vara passiv aggressiv istället för att vänligt påminna en ungdom som spelar att det hörs i hela huset och be honom dämpa sig? Ja, alla är vi ju olika. Jag har själv haft en datorspelande ungdom som bodde i lägenheten ovanför mig i ett mycket lyhört hyreshus jag bodde i för flera år sedan. Han förstod helt enkelt inte att det hördes så tydligt när han spelade och skrek eftersom han hade hörlurar på sig och var mycket glad och tacksam över att jag knackade på istället för att anmäla honom till störningsjouren.
  • Anonym (f)
    Anonym (Vadfn) skrev 2025-10-12 19:02:13 följande:
    Den pågår en månad. Det är slut med tålamod. Jag får ångest varje gång jag hör honom. Du förstår inte hur irriterande och stressande det är att lyssna på.
    Du verkar ju... Jag vet faktiskt hur det kan vara men han vet nog inte ens att han hörs.
  • Anonym (Gl)

Testa och lägg en lapp i brevlådan. På studenthemmet för nånga år sedan brukade vi kalla vissa studenter för "villabarnen". De verkade inte fatta att de inte kunde kräma på musiken hur högt som helst. Väggarna vibrerade. 

• Anonym (C)
    Anonym (Gl) skrev 2025-10-12 19:45:38 följande:

Testa och lägg en lapp i brevlådan. På studenthemmet för nånga år sedan brukade vi kalla vissa studenter för "villabarnen". De verkade inte fatta att de inte kunde kräma på musiken hur högt som helst. Väggarna vibrerade. 

Håller med.
  • felicityporter
    Anonym (Gl) skrev 2025-10-12 19:45:38 följande:

Ja, de flesta ungdomar som flyttar till sin första lägenhet och gör mycket ljud ifrån sig har bott i villa hela livet och inser inte att de nu måste dela ett helt hyreshus med massor av andra människor som faktiskt finner deras ljud störande.
  • Anonym (Vadfn)
    felicityporter skrev 2025-10-12 19:25:40 följande:
    Du föredrar att vara passiv aggressiv istället för att vänligt påminna en ungdom som spelar att det hörs i hela huset och be honom dämpa sig? Ja, alla är vi ju olika. Jag har själv haft en datorspelande ungdom som bodde i lägenheten ovanför mig i ett mycket lyhört hyreshus jag bodde i för flera år sedan. Han förstod helt enkelt inte att det hördes så tydligt när han spelade och skrek eftersom han hade hörlurar på sig och var mycket glad och tacksam över att jag knackade på istället för att anmäla honom till störningsjouren.

Vänligt? Det är lite sent för detta. Nu är det mellan passiv aggressiv eller bara aggressiv. Jag är inte en aggressiv människa men efter sista veckan skulle det vara svårt att få mig inte slå honom helt instinktivt om jag kommer nära. Så bättre en lapp.

• Finländsk
    Anonym (Vadfn) skrev 2025-10-12 21:15:10 följande:

Vänligt? Det är lite sent för detta. Nu är det mellan passiv aggressiv eller bara aggressiv. Jag är inte en aggressiv människa men efter sista veckan skulle det vara svårt att få mig inte slå honom helt instinktivt om jag kommer nära. Så bättre en lapp.

Först kallar du en ungdom som nyss flyttat till sitt första egna hem för "ett fruktansvärt barn" för att han inte inser att det är lyhört och eventuellt har svår ångest (om vi ska tro dig att det delvis är ångestfyllda skrik). Sedan vägrar du att göra något alls för att lösa situationen. Och slutligen erkänner du att du vill misshandla ett barn. Vem är det egentligen som är problemet i er byggnad?
  • Anonym (Vadfn)
    felicityporter skrev 2025-10-12 20:35:01 följande:
    Ja, de flesta ungdomar som flyttar till sin första lägenhet och gör mycket ljud ifrån sig har bott i villa hela livet och inser inte att de nu måste dela ett helt hyreshus med massor av andra människor som faktiskt finner deras ljud störande.
    Jag tänkte samma, men kollade idag och det verkar han och mamma har bott i en lägenhet förut. Undrar varför de flyttade och hade det något med skrik att göra.
  • Anonym (Vadfn)
    Anonym (Prioriteringar?) skrev 2025-10-12 19:04:28 följande:
    Du är så upptagen att du inte hinner skriva en lapp, men du hinner skriva en tråd på nätet?
    Det kallas för venting.
  • Anonym (Prioriteringar?)
    Anonym (Vadfn) skrev 2025-10-12 21:39:56 följande:
    Det kallas för venting.
    Har du tid att ventilera, så har du tid att skriva en lapp. Har du tid att stalka dem på nätet, så har du också tid att skriva en lapp. Men bäst är väl att prata med dem.
  • felicityporter
    Anonym (Vadfn) skrev 2025-10-12 21:15:10 följande:

Helt ärligt verkar det ju vara du som har psykiska problem och är den stora faran i erat hyreshus.

Du har aldrig ens knackat på och vänligt sagt till ungdomen att det hörs jättemycket när han spelar och aldrig frågat honom om han kan dämpa sig och nu skriver du istället en tråd om honom, stalkar honom och hans familj på internet, snackar skit om honom och säger att du till och med aldrig kan påtala honom på ett civiliserat och vänligt vis. Du till och med överväger våld? Herregud, dig skulle jag aldrig vilja ha som granne. Creepy as fuck att ha en granne som dig, helt ärligt.
  • chrico

Jag hade kompis på 14 s bodde själv i etta o där var alltid en massa kompisar.Tror mamman inte orkade m honom ,möjligtvis var det en br. Bra ni anmäler iaf så flyttar han förhoppningsvis.

• Kvittning

Ärligt talat så är det faktiskt jättekonstigt att din sambo inte redan sagt åt dig att låta bli att städa och lämna stöket till honom som en lösning.   

• Kvittning
    Kvittning skrev 2025-10-14 10:56:43 följande:

Ärligt talat så är det faktiskt jättekonstigt att din sambo inte redan sagt åt dig att låta bli att städa och lämna stöket till honom som en lösning.   

Oj, blev helt fel tråd det där hamnade i
  • Anonym (Tjo)
    Anonym (Vadfn) skrev 2025-10-12 15:15:51 följande:

Hur fick ni att de flyttade? 

Det är bara han som är skriven, tror mamman bor nånstans annat och bara hälsar på varje vecka. 

Jag vet inte. Det var nog grannar som klagade. Det flyttade in och ut lite olika personer då vi bodde där. Alla väsnades och hade sig. 
Svar på tråden Skulle ett barn få bo ensam?