Hur mycket "springer" era barn/bonusbarn hos er på barnfri vecka och vad tycker ni är ok?
Jag bor med en man som har två barn sedan tidigare och jag har ett.
Vi har upptäckt att vi har lite olika syn på det här med spring på barnfria veckor. Hans äldsta och mitt barn är inget problem utan det är yngsta (12 år) som springer hos oss konstant. Hon har skolan bara någon minut bort från vår lägenhet och hon är förbi oss nästan varje dag, ibland flera gånger per dag. Hon hämtar saker, går på toa, fikar, laddar mobilen, går hem och äter lunch, rensar skåpen på kakor/godis osv. När hon varit hos oss är det kaos. Det är smulor/mat över halva köket, ibland ett spår efter henne med smulor (inte typ 3 st utan en halv macka ser ut att vara fördelad över hallgolvet), eventuellt skräp ligger på diskbänken/golvet/bordet/, alla lampor är på, dörren är ofta olåst, hon har haft med sig kompisar och gjort tiktoks i soffan och slängt alla kuddar på golvet osv. osv. Utöver detta är hon också 1-2 gånger i veckan hit med sin mamma och hämtar saker hon glömt.
Hon åker aldrig förbi sin mamma på pappa-veckorna och de äldre kommer förbi max en gång i månaden för att det glömt något.
Min sambo tycker att det är helt ok, för "det är ju hennes hem också" och "det är ju kul att hon vill vara här" medan jag inte tycker att det är ok att vårt hem används som ett servicecenter. Särskilt inte när hon lämnar detta kaos efter sig trots upprepade samtal om att man måste lämna fint och jag känner mig inte bekväm med att hans ex är i vår lägenhet typ 2 gånger i veckan utan att vi är där.
Mitt förslag var att han ska hjälpa henne med en packlista/hjälpa henne att packa när hon åker til mamma och prata med henne att det är ok att komma förbi nån gång ibland men inte såhär mycket. Min sambo tycker det är befängt eftersom det är hennes hem och han tänker inte förbjuda henne att vara där. Jag förstår hans känsla också, men tycker att om man ska nyttja ett hem måste an ocså visa respekt.
Självklart gäller inte mitt resonemang om de vill komma och var någon extra dag/kväll hos oss för att umgås med oss. Det gör mig bara glad, de får vara hut mycket extra de vill. Det är okynnesspringet för att hon är lat och har skolan alldeles bredvid som jag motsätter mig lite.
Är jag helt orimlig?
Tanken har faktiskt slagit mig ibland att bara slänga in det och stänga dörren.