• Anonym (Cissi)

Medelålders, utseende och dejting?

Efter många år som gift gick maken och jag skilda vägar för drygt ett halvår sedan. 

Tänkte det var dags att börja dejta igen och skaffade mig en dejtingapp. Eftersom jag varit gift länge så har jag inte tidigare reflekterat över hur olika man kan se ut trots att man är i samma ålder. Det finns män i min ålder som ser 10 år äldre ut än vad dom är medan andra ser mer åldersriktiga ut. Började fundera på hur mycket man kan styra över den biten själv. Som kvinna kan man färga håret och använda smink, men det brukar inte män göra.

Vad kan män göra för att se fräscha ut längre? Och ett par frågor till män som är på dejtingappar, ser många kvinnor fräscha ut för sin ålder och är det vanligt att man blir förvånad om man träffas irl för kvinnan är väldigt olik sig från sina bilder?

• Svar på tråden Medelålders, utseende och dejting?
  • Anonym (omFg)
    Anonym (M) skrev 2025-10-13 14:45:48 följande:
    De flesta på dejting-appar brukar vänta ett par år åtminstone. Det är min erfarenhet med dom män jag dejtat. Det brukar ligga runt 2-3 år som singel i snitt innan man vill träffa någon igen för nåt seriöst. Jag skulle i alla fall inte ge mig in i en relation med en man som skilde sig för bara 6 månader sen. Det är oattraktivt i mina ögon. Jag är dock selektiv med vilka jag väljer att dejta.
    Att "de flesta på dejting-appar brukar vänta ett par år åtminstone" är rent skitsnack. Att TS varit singel i drygt sex månader är inget som NÅGON kommer att reagera på.
  • Anonym (Isabella)
    Anonym (M) skrev 2025-10-13 11:39:11 följande:

Så du vill redan ut i dejtingsvängen efter bara ett halvår som ensam? Kan framstå som rätt desperat så det är inte säkert du får så många napp. 

Det är jag helt säker på att ingen reagerar på! Det är nog ganska "medel" på hur länge kvinnor väntar, i alla fall bland de jag känner och har hört talas om. 
    Bland män verkar det variera mer - ganska många börjar redan innan de flyttat isär, och ibland medan de fortfarande är i relation - för att "kolla om det finns någon bättre". Andra män låter bli att dejta, eller väntar flera år. 
    Lite anektotiska erfarenheter, men i alla fall! 
  • Anonym (M)
    Anonym (Isabella) skrev 2025-10-13 17:55:18 följande:
    Det är jag helt säker på att ingen reagerar på! Det är nog ganska "medel" på hur länge kvinnor väntar, i alla fall bland de jag känner och har hört talas om. 
    Bland män verkar det variera mer - ganska många börjar redan innan de flyttat isär, och ibland medan de fortfarande är i relation - för att "kolla om det finns någon bättre". Andra män låter bli att dejta, eller väntar flera år. 
    Lite anektotiska erfarenheter, men i alla fall! 
    Dom jag valt att dejta har inte rusat in i något. De har inte varit desperata utan sansade och seriösa. Men är som sagt selektiv med vem jag dejtar. 
  • Anonym (omFg)
    Anonym (M) skrev 2025-10-13 19:32:56 följande:
    Dom jag valt att dejta har inte rusat in i något. De har inte varit desperata utan sansade och seriösa. Men är som sagt selektiv med vem jag dejtar. 
    Man är varken desperat eller rusar in i något om det har gått över sex månader. Men det framgår med önskvärd tydlighet att du vill trycka ner TS och försöka göra dig lite finare som är "selektiv". Men det är inget fel att TS dejtar, inte heller kommer hon att ha några som helst problem att få dejter baserat på att hon dejtar "för tidigt". 
  • Anonym (Petronella)
    Anonym (omFg) skrev 2025-10-13 15:13:08 följande:
    Att "de flesta på dejting-appar brukar vänta ett par år åtminstone" är rent skitsnack. Att TS varit singel i drygt sex månader är inget som NÅGON kommer att reagera på.
    Nåja, som du nog förstår så reagerar en del och andra inte.

Sex månader efter ett 15 år långt äktenskap, jag hade inte varit intresserad.
    Sex månader efter något års "ihopskap", inga problem.

Mitt big nono är yngre barn. Har han småungar så spelar allt annat ingen roll, jag är inte intresserad.
  • Anonym (S)
    Anonym (M) skrev 2025-10-13 19:32:56 följande:
    Tråkigt att du inte lyckas hitta någon och måste fortsätta dejtandet, trots att du är selektiv. Verkar som du har lång erfarenhet av detta.
  • Anonym (omFg)
    Anonym (Petronella) skrev 2025-10-13 20:23:53 följande:
    Medelålders, utseende och dejting?Nåja, som du nog förstår så reagerar en del och andra inte.

Sex månader efter ett 15 år långt äktenskap, jag hade inte varit intresserad.
    Sex månader efter något års "ihopskap", inga problem.

Mitt big nono är yngre barn. Har han småungar så spelar allt annat ingen roll, jag är inte intresserad.
    Fast nu verkar det ju som att TS vill dejta män. Inte en kvinna. TS kommer inte att få problem att hitta dejter pga detta. Inte en chans.
  • Ezmeraldah
    Anonym (Mentalitet) skrev 2025-10-13 12:58:40 följande:
    De flesta kvinnor på Tinder ser iallafall långt bättre och fräschare ut än de flesta män på appen. Jag har under mina 2 år där bara sett ett fåtal män som verkligen är attraktiva. De flesta ser ut som män som ingen normal kvinna skulle välja.
    Menar du på bilderna eller i verkligheten? 
  • Ezmeraldah
    Anonym (Paddy) skrev 2025-10-13 13:18:32 följande:
    Stor skillnad på profilbild och dom bilder man sen får skickat till sig vid matchningar och chatt..   en bild fredag kväll med tända ljus och vinglas iklädd mysbyxor och otvättat hår I knut är det jag får ganska många gånger från kvinnor i olika åldrar.  Dom ursäktar sig med att det varit en lång vecka...pja...Hade jag skickat samma typ av bild med samma ursäkt hade jag blivit blockad.. 
    Stor skillnad på bilder och verkligheten.

Fattar inte att folk på allvar tror att man kan titta på bilder I en dejtingapp och avgöra huruvida kvinnor eller män generellt ser så och så fräscha eller ofräscha ut för sin ålder. Kvinnor kanske lägger upp snyggare bilder och använder sig av filter i högre utsträckning. Att dra några slutsatser om människors utseenden utifrån dessa bilder - alltså bara nej! 
  • Anonym (Man snart 40)

Vad kan män göra för att bli mer attraktiva?
    Utseendet
    - Träna ordentligt och bygg muskler 
    - Vårda all kroppsbehåring 
    - Klä sig manlig och inte som en pojke
    - Sköt hygienen, tvål, vatten, tandkräm, deo och parfym

Personlighetsdrag
    - Självförtroende
    - Humor
    - Empati och omtanke
    - Ambition och driv
    - Ärlighet och integritet

Övrigt
    - Var generös
    - Ge utan att förvänta dig något tillbaka
    - Snegla inte på andra
    - Stabilitet i alla kategorier, socialt, ekonomi, arbete etc

Det finns mycket mer, men ovanstående är ur egen erfarenhet framgångsfaktorer. Jag tycker kvinnor ser i regel mycket bättre ut än män i samma åldrar, de tar oftast hand om sig, klär sig bra och beter sig vuxet. Många män där emot ser ut som och beter sig som förvuxna pojkar. Jag är själv man, snart 40 år och när jag säger att de flesta kvinnor ser bättre ut menar jag nödvändigtvis inte mer attraktiva, utan bara bättre eftersom de tar hand om sig.

• Anonym (C)
    Anonym (M) skrev 2025-10-13 11:39:11 följande:

Så du vill redan ut i dejtingsvängen efter bara ett halvår som ensam? Kan framstå som rätt desperat så det är inte säkert du får så många napp. 

Det är inte desperat.
  • Anonym (Stubb)

Finns någon typ av vätska att köpa på Åhlens för män som sakta vill ändra sin hårfärg från grå mer till den färg som de hade från början. Alltså den används under lång tid och förändringen kommer gradvis. Den är nog inte heltäckande i färgen. Har inte provat den, men den har funnits i många år. 

Man kan transplantera hårstrån till kala fläckar på huvudet. Syns till en början lite grand att man har gjort det, så det är nog bäst att göra i början av en långsemester. 

Män i USA har börjat med ansiktslyftningar och fillers för att kunna konkurrera bättre på arbetsmarknaden.

Sedan hjälper ju serum och krämer med vetenskapligt underbyggda ingredienser som bl.a. retinol och olika A-vitaminderivat alla människor. Mäns hy är lika kvinnors, bara ofta något grövre och fetare. 

Om ögonbrynen har växt ihop kan de ju ta bort håren mellan ögonbrynen med en pincett.Ta inte bort för mycket. De hårstråna kan försvinna helt. Väldigt långhåriga ögonbryn kan man helt sonika korta av någon bit. 

• Anonym (M)
    Anonym (S) skrev 2025-10-13 20:34:19 följande:
    Tråkigt att du inte lyckas hitta någon och måste fortsätta dejtandet, trots att du är selektiv. Verkar som du har lång erfarenhet av detta.
    Jag lever i en lycklig relation, det fick ta lite tid att hitta honom. Alla män jag träffade på dejt var dock riktigt bra men det är alltid nån som fångar ens intresse lite mer.
  • Anonym (Stubb)

Bygg gärna en stark kropp, men kvinnor i gemen är inte så förtjusta i muskelbjässar. Om de inte själva är fanatiska muskelbyggare.

Svar på tråden Medelålders, utseende och dejting?