• Anonym (Anonym)

Klädsel på gudtjänst?

Kommer att närvara på en söndagsgudstjänst i Svenska Kyrkan i närtid, och undrar hur jag förväntas klä mig - eller snarare hur pass uppklädd jag förväntas vara? Är kvinna kan förtydligas. Att alla former av kort-kort och urringat går bort vet jag såklart. Funderar på att ha en finstickad polotröja med kavaj och matchande kostymbyxor till, samt kavajskor. Mitt hår uppsatt i en stram knut. Är detta tillräckligt uppklätt tror ni?

• Svar på tråden Klädsel på gudtjänst?
  • Anonym (Vanliga kläder)
    Anonym (Anonym) skrev 2025-10-14 18:20:29 följande:

Tack så mycket för all input!
    Det är en helt vanlig gudstjänst och inget särskilt event kan förtydligas. Har en rätt "formell" stil även till vardags så kommer nog behålla polotröjan, men kanske tillsammans med ett par mörka jeans, gympaskor och hästsvans istället.

Eftersom din vanliga stil är rätt formell, är det naturligt att du är lite formell i kyrkan också. Kom som du är helt enkelt.
  • Anonym (Gudstjänstvärdens tanke)
    Anonym (Anonym) skrev 2025-10-13 23:38:35 följande:
    Klädsel på gudtjänst?

Kommer att närvara på en söndagsgudstjänst i Svenska Kyrkan i närtid, och undrar hur jag förväntas klä mig - eller snarare hur pass uppklädd jag förväntas vara? Är kvinna kan förtydligas. Att alla former av kort-kort och urringat går bort vet jag såklart. Funderar på att ha en finstickad polotröja med kavaj och matchande kostymbyxor till, samt kavajskor. Mitt hår uppsatt i en stram knut. Är detta tillräckligt uppklätt tror ni?

Hej.

Jag går i kyrkan varje vecka, och har så gjort ända sedan jag kom till tro vid 16 års ålder, och då som den ende i min sekulariserade familj började gå iväg ensam till kyrkan på söndagarna. Numera är jag också guidstjänstvärd -tjänstgör på söndag.

Jag brukar inte klä upp mig på en vanlig gudstjänst och jeans och tröja tycker jag är helt OK, även när jag är gudstjänst värd. Hela och rena kläder, vilka som helst kör jag med.

Jag väljer alltid konservativa församlingar, men då menar jag i troshänseende (som helt enkelt står för klassisk kristen tro) och inte vad gäller klädstil, och folk går ofta ledigt klädda. Jeasn o tröja är vanligt.

Jag har min bas i Svenska Kyrkan men går också i andra, tex Katolska Kyrkan, och i vår stad är många ledigt klädda även där. (Jag är för kristen enhet över samfundsgränserna-)

Anonym (Vanliga kläder) skrev 2025-10-14 23:12:30 följande:
    Varför ska TS tänka på det?

I min favoritförsamling av SVK kan det vara ca 300 en vanlig söndag, så nu inför de extragudstjäsnter kvällstid.

Många kommer för det är stark förkunnelse i jsut den församlingen. (klassisk kristen tro). Många är ledigt klädda, inget märkvärdigt.

Grässtrå77 skrev 2025-10-14 19:22:13 följande:

Låter bra att du tänkt om TS. Tänk även på att i många kyrkor är det glest med besökare en vanlig gudstjänst även om det förstås varierar mellan kyrkor.

Som jag nämnde- I min favoritförsamling i SVK kan det vara 300 en vanlig söndag.

Nu strömmar folk dit pga att det är en gernomarbetad stark förkunnelse i den församlingen.

• Grässtrå77
    Anonym (Vanliga kläder) skrev 2025-10-14 23:12:30 följande:
    Varför ska TS tänka på det?
    Bra fråga😀 Kanske mest för att ha rimliga förväntningar och inte bli besviken på när det ekar tomt i bänkarna. Om man nu bryr sig om det, vilket ju inte alla gör.

Jag blev rätt så besviken för ett par år sen när jag för första gången gick i julotta i kyrkan där jag bor. I min föreställningsvärld är det alltid fullsatt i julottan för så var det när jag gick i julottan som barn. Här var det glest i bänkarna och var inte alls samma upplevelse.
    Grässtrå77 skrev 2025-10-15 20:28:44 följande:
    Bra fråga😀 Kanske mest för att ha rimliga förväntningar och inte bli besviken på när det ekar tomt i bänkarna. Om man nu bryr sig om det, vilket ju inte alla gör.

Jag blev rätt så besviken för ett par år sen när jag för första gången gick i julotta i kyrkan där jag bor. I min föreställningsvärld är det alltid fullsatt i julottan för så var det när jag gick i julottan som barn. Här var det glest i bänkarna och var inte alls samma upplevelse.
    För min del går jag inte på gudstjänst för att uppleva mycket folk. Jag går i kyrkan varje vecka och jag vill att prästen eller prästerna förmedlar det klassiskt kristna budskapet, inte politik och sina privata tankar. Jag vill helt enkelt ha bra andlig föda. På allvar troende präster väcker i många fall intresse och drar i många fall också folk.

Jag väljer dessa präster, inte för det myckna folkets skull, utan för vad de haf att ge inom ett andligt avseende. Ett av mina mål är det att långsiktigt vara i himlen/i Guds rike en dag
  • Anonym (Anonym)
    Grässtrå77 skrev 2025-10-15 20:28:44 följande:

Nu är visserligen just denna kyrkan ganska liten arkitektoniskt; tror den har runt 115 sittplatser, men att även långt ifrån alla dessa platser kommer fyllas, är jag högst medveten om. Det är en liten håla jag bor i, och jag kan gott tänka mig ungefär hur många (få) och vilket klientel som kommer att vara där. Men det är ett event i samband med/efter gudstjänsten som jag ska vara med på, så tänkte att jag lika gärna kan gå på gudstjänsten också, även om vi lär vara typ 10 pers där :)

• Anonym (M)
    Anonym (Anonym) skrev 2025-10-15 23:15:50 följande:

Nu är visserligen just denna kyrkan ganska liten arkitektoniskt; tror den har runt 115 sittplatser, men att även långt ifrån alla dessa platser kommer fyllas, är jag högst medveten om. Det är en liten håla jag bor i, och jag kan gott tänka mig ungefär hur många (få) och vilket klientel som kommer att vara där. Men det är ett event i samband med/efter gudstjänsten som jag ska vara med på, så tänkte att jag lika gärna kan gå på gudstjänsten också, även om vi lär vara typ 10 pers där :)

Då är det väl eventet som borde styra kläderna, inte gudstjänsten. Du låter väldigt ung och oerfaren. 
  • Anonym (Anonym)
    Anonym (M) skrev 2025-10-16 06:38:23 följande:
    Då är det väl eventet som borde styra kläderna, inte gudstjänsten. Du låter väldigt ung och oerfaren. 
    Oerfaren i kyrkliga sammanhang absolut, bara varit på 2 begravningar i mitt liv samt skolavslutningarna i skolan på grundskolan. Däremot är jag närmare 30, så knappast "ung".
  • Anonym (Hej)
    Anonym (Anonym) skrev 2025-10-17 19:23:44 följande:
    Oerfaren i kyrkliga sammanhang absolut, bara varit på 2 begravningar i mitt liv samt skolavslutningarna i skolan på grundskolan. Däremot är jag närmare 30, så knappast "ung".
    När man är 30 så är man fortfarande ung. När man fyller 60 börjar man bli gammal. Själv så är jag 42, men känner mig ung än i kropp och sinne. Glad
    Anonym (Anonym) skrev 2025-10-17 19:23:44 följande:
    Är du så kallad stark ateist ( dvs säker på att ingen Gud finns) eller inte så övertygad om det? Hur ser du själv på tron?
  • Anonym (Anonym)
    Anonym (Gudstjänstvärdens tanke) skrev 2025-10-17 19:34:57 följande:
    Är du så kallad stark ateist ( dvs säker på att ingen Gud finns) eller inte så övertygad om det? Hur ser du själv på tron?
    Väldigt inbiten ateist, men ser ändå ett värde i kyrkan som samlingspunkt i samhället och som kulturhistorisk institution.
    Anonym (Anonym) skrev 2025-10-18 17:49:07 följande:
    Väldigt inbiten ateist, men ser ändå ett värde i kyrkan som samlingspunkt i samhället och som kulturhistorisk institution.
    Då står vi väldigt  långt ifrån varandra. Jag vill helst att kyrkorummet bara ska användas för kristna aktiviteter. Jag vill tex inte ha skolavsluningar i kyrkan. Inte för att jag skulle vara politiskt korrekt- långt därifrån för mer PIK än jag får man leta efter-utan  tvärtom just för att jag är troende.

Jag vill ha en levande kyrka med levande tro.
  • Trent
    Anonym (Gudstjänstvärdens tanke) skrev 2025-10-18 18:07:30 följande:
    Då står vi väldigt  långt ifrån varandra. Jag vill helst att kyrkorummet bara ska användas för kristna aktiviteter. Jag vill tex inte ha skolavsluningar i kyrkan. Inte för att jag skulle vara politiskt korrekt- långt därifrån för mer PIK än jag får man leta efter-utan  tvärtom just för att jag är troende.

Jag vill ha en levande kyrka med levande tro.
    De som påpekar att de inte är pk är alltid de som är mest pk. Det är roligt tycker jag. 

Ja, inte du såklart, men ALLA andra. Hahaha!
    Trent skrev 2025-10-19 20:27:12 följande:
    De som påpekar att de inte är pk är alltid de som är mest pk. Det är roligt tycker jag. 

Ja, inte du såklart, men ALLA andra. Hahaha!
    Där har du faktiskt fel. Jag är inte alls pk, (bla höger i politiken och mot stor migration och skulle inte gå med i ett pridetåg osv )

Anledningen till att jag skrev att jag inte är pk är att tex de som inte vill ha skolavsluningar i kyrkorum ofta faktiskt är åt pk- hållet.

Mitt skäl att inte vilja ha skolavsluningar i kyrkorummet är ett helt annat skäl- nämligen att jag vill reservera kyrkorummet till bara kristna samlingar. Dv# jag vill inte att kyrkorummet blir en allmän samlingslokal.

Låt kyrkan vara kyrka - och inget annat - i all enkelhet och rakhet.
  • Trent
    Anonym (Gudstjänstvärdens tanke) skrev 2025-10-20 11:29:42 följande:
    Där har du faktiskt fel. Jag är inte alls pk, (bla höger i politiken och mot stor migration och skulle inte gå med i ett pridetåg osv )

Anledningen till att jag skrev att jag inte är pk är att tex de som inte vill ha skolavsluningar i kyrkorum ofta faktiskt är åt pk- hållet.

Mitt skäl att inte vilja ha skolavsluningar i kyrkorummet är ett helt annat skäl- nämligen att jag vill reservera kyrkorummet till bara kristna samlingar. Dv# jag vill inte att kyrkorummet blir en allmän samlingslokal.

Låt kyrkan vara kyrka - och inget annat - i all enkelhet och rakhet.
    När du gräver en grop åt dig själv är det också du som bestämmer när du ska sluta gräva.
    Trent skrev 2025-10-20 14:50:37 följande:
    När du gräver en grop åt dig själv är det också du som bestämmer när du ska sluta gräva.
    Jag gräver inte.Jag sa bara låt kyrkan vara kyrka.
Svar på tråden Klädsel på gudtjänst?