Anonym (Anonym) skrev 2025-10-13 23:38:35 följande:
Klädsel på gudtjänst?
Kommer att närvara på en söndagsgudstjänst i Svenska Kyrkan i närtid, och undrar hur jag förväntas klä mig - eller snarare hur pass uppklädd jag förväntas vara? Är kvinna kan förtydligas. Att alla former av kort-kort och urringat går bort vet jag såklart. Funderar på att ha en finstickad polotröja med kavaj och matchande kostymbyxor till, samt kavajskor. Mitt hår uppsatt i en stram knut. Är detta tillräckligt uppklätt tror ni?
Hej.
Jag går i kyrkan varje vecka, och har så gjort ända sedan jag kom till tro vid 16 års ålder, och då som den ende i min sekulariserade familj började gå iväg ensam till kyrkan på söndagarna. Numera är jag också guidstjänstvärd -tjänstgör på söndag.
Jag brukar inte klä upp mig på en vanlig gudstjänst och jeans och tröja tycker jag är helt OK, även när jag är gudstjänst värd. Hela och rena kläder, vilka som helst kör jag med.
Jag väljer alltid konservativa församlingar, men då menar jag i troshänseende (som helt enkelt står för klassisk kristen tro) och inte vad gäller klädstil, och folk går ofta ledigt klädda. Jeasn o tröja är vanligt.
Jag har min bas i Svenska Kyrkan men går också i andra, tex Katolska Kyrkan, och i vår stad är många ledigt klädda även där. (Jag är för kristen enhet över samfundsgränserna-)