• N4tt4n

Styrka eller spänning hos bebis

Jag undrar lite vad ni andra har för erfarenheter angående detta och om ni gjorde någon åtgärd?

Min gosse är nu 11 veckor och redan som 2veckors bebis började han lyfta huvudet från mitt bröst när vi körde hud mot hud. Idag är han otroligt stadig i sphynxen och ksn lätt spendera 10-20min i en "sittning". Vi övar på golvet ca 2-5ggr per dag och jsg bör han I flygplanet om jag kör mindre magtid för honom. Han älskar magtid och säger till när han är klar genom att gny. Då avbryter vi.

Till grejen, en fysioterapeut från USA kommenterade ett klipp på min son och sa att detta är inte styrka utan obalans och spänningar. Att jag genast behöver söka vårt hos fysio terapeut. Att det inte är normalt för en 2 mån bebis att hålla huvudet uppe så länge.

Jag har inte upplevt att han är spänd, han har runt fint huvud, gråter max 10min om dagen, sover hela nätterna mellan 20-05/07 med 3 nattmatningar. Han tittar sig omkring, sträcker sig mot leksaker och ser nöjd ut.

Så har ni samma erfarenheter? Tror ni att det är styrka eller spänningar? Skulle ni söka hjälp? 

• Svar på tråden Styrka eller spänning hos bebis
  • Anonym (M)

Vad säger BVC? Känns ju mer naturligt att fråga dom. 

• N4tt4n
    Anonym (M) skrev 2025-10-14 10:44:58 följande:

Vad säger BVC? Känns ju mer naturligt att fråga dom. 

Hon som jag har, hon har ej nämnt något utan bara tyckt att han vart stark. Hon har inte direkt kommenterat och jag har ju visat henne hur jag gör och hur han ligger i magpositionen.
  • Anonym (Milea)

Sån var min flicka också som bebis. Till och med ännu högre. Hon älskade magtid. Började rulla ur babygymmet vid 3-4 månader och ålade snabbt framåt och bet på sladdar vid 5 månader. Kanske är vad ni har att vänta er. 

Svar på tråden Styrka eller spänning hos bebis