Jag har nog förlikat mig med tanken att inte ha några nära vänner.
HejTror min situation kan vara lite typisk för många svenskar i min ålder (45) idag. Jag har inga runt omkring mig som jag kan kalla vänner. På sin höjd ytligt bekanta.
Min situation är nog rätt klassisk. Har inte vårdat vänskaperna jag hade från ungdomen. Både geografi och livssituation gjorde att vi gled ifrån varandra. Skaffade familj och barn. Hade väl ett hyfsat umgänge men inget stort och alla vännerna var gemensamma. Efter separationen försvann alla gemensamma vänner och jag gick in i en lättare depression och blev tämligen isolerad. Samtidigt kom Covid och det gjorde inte saken bättre.
Efter ett tag lyckades jag rycka upp mig och gick med i en förening när restriktionerna lättade. Det var trevligt men det har inte lett till några nya vänskaper. Jag gick med i några till och till sist var mitt schema överfullt. Jag skulle kunna säga att jag idag lever ett mycket aktivt liv och känner en mängd personer men har fortfarande inga vänner, bara ytligt bekanta. Var på en dejt för ett tag sen som kommenterade att hon tyckte det var kul att jag hade så många vänner eftersom vi sprang på fem personer jag kände under mindre än två timmar. Kände mig rätt tom då, nästan lite förljuget från min sida.
Kan jämföra med min bror som är rätt lik mig till sättet och personligheten. Han och hans fru flyttade till andra sidan landet och när jag var på deras 40-årsfest i somras var vi över 30 gäster, flera av de nära vänner till honom. Kändes lite deprimerande att han lyckats på ett område jag inte verkar få framgång alls.
Vet inte vad jag vill med tråden. Kanske bara prata av mig eller höra om nån annan känner likadant.