• Anonym (Provocerad)

Provocerad vid pms

Jag har sedan sista barnet fått problem med PMS. Jag blir känslig och lättirriterad och har svårt att stå emot irritationsmoment. 

Jag har under en tid känt att min man medvetet provocerar mig extra mycket. Dessutom tycker jag att han ofta kommer med efterslängar efter diskussioner och bråk, i samband med att jag har PMS. Han underminerar ofta mig inför barnen genom att säga att jag har PMS när jag tillrättavisar dem till exempel. Jag vet också att han för bok över min mens och har koll på när min PMS bör uppstå. Han nekar så klart till att han provocerar eller beter sig annorlunda, utan hänvisar till att jag har PMS och inte går att prata med. 

Idag fick jag mens alldeles för tidigt. Jag hade det på känn då jag känt mig irriterad och känslosam de senaste dagarna. Men, inte en enda gång har min man märkt något av det, eftersom jag fått vara ifred och inte blivit provocerad. Han visste ju inte om att jag haft PMS. 

Det blev tyvärr ganska tydligt för mig hur stor del min man har i mina PMS-problem. Jag har tidigare reflekterat över att det varit mindre problem om han varit på tjänsteresa och jag varit ensam med barnen. Nu förstår jag varför. Den känsla jag haft verkar stämma. 

Det känns ju helt sjukt, men har någon annan varit med om liknande?

• Svar på tråden Provocerad vid pms
  • Anonym (Provocerad)

Nu kom mannen på att jag fått mens och genast börjat dryga kommentarer, efterslängar och försök till provokation. Helt absurt. 

• Anonym (Malin)

Har aldrig hört talas om någon man som medvetet provocerar vid PMS, de brukar agera helt motsatt.

Men han gillar att reta upp dig och det du ska göra är att stå pall, inte låta dig bli provocerad, negligera honom. Då är det inte kul längre och han tröttnar. Svårt för dig kanske, men då du vet att han gör det medvetet är att inte agera ett sätt att ge igen.

• Anonym (Ingen riktig man)

Hade skiljt mig från en sån tragisk liten barnrumpa. Tror han att precis allt kan tolkas som en relationskamp som han alltid måste vinna? Fy fan vilken omogen tönt. Såna borde inte vara i relationer överhuvudtaget. Översittare.

• Anonym (Provocerad)
    Anonym (Malin) skrev 2025-10-14 20:01:57 följande:

Har aldrig hört talas om någon man som medvetet provocerar vid PMS, de brukar agera helt motsatt.

Men han gillar att reta upp dig och det du ska göra är att stå pall, inte låta dig bli provocerad, negligera honom. Då är det inte kul längre och han tröttnar. Svårt för dig kanske, men då du vet att han gör det medvetet är att inte agera ett sätt att ge igen.

Jag hade inga problem att stå emot idag, eftersom PMSen försvann i samma stund som mensen kom i princip. Jag hade inga problem att stå emot och lämnade till slut rummet när han bara fortsatte. 

Jag har gått i så många år och mått dåligt för att mitt humör påverkar familjen så mycket, för det är det han  sagt i alla år. Och så blev det så tydligt att det är han som triggar det. Jag får inte avlastning eller så när jag mår dåligt, istället klargör han att sånt pysslar han inte med. Men att han skulle göra det värre för mig, det trodde jag ändå inte. 

• Anonym (Provocerad)
    Anonym (Ingen riktig man) skrev 2025-10-14 20:04:53 följande:

Hade skiljt mig från en sån tragisk liten barnrumpa. Tror han att precis allt kan tolkas som en relationskamp som han alltid måste vinna? Fy fan vilken omogen tönt. Såna borde inte vara i relationer överhuvudtaget. Översittare.

Det känns, som du säger, så sjukt töntigt. Han kan verkligen inte hantera att jag behöver lite extra stöd eller lite extra omsorg. Då blir han värre istället. Skitbeteende. 
  • Anonym (Burken)
    Anonym (Malin) skrev 2025-10-14 20:01:57 följande:

Men han gillar att reta upp dig och det du ska göra är att stå pall, inte låta dig bli provocerad, negligera honom. Då är det inte kul längre och han tröttnar. Svårt för dig kanske, men då du vet att han gör det medvetet är att inte agera ett sätt att ge igen

Och bara för att inte du har hört det så finns det inte?

Det är inte okej att underminera någon som gör sitt bästa för att hålla rimligt humör trots besvärliga hormoner, när det finns kukhuven som surar sönder hela helgen för sin familj utan bättre ursäkt än att deras sopiga fotbollslag har förlorat.

TS, när han är grinig nästa gång så dra tillbaka med "pappisen har nog bara lite PMS idag barn, han vet inte hur glad och snäll han egentligen borde vara".
Svar på tråden Provocerad vid pms