• Anonym (Läsa)

När lärde sig era barn att läsa?

Hej!
    Jag har en 7årig flicka som inte kan läsa ännu. Hon är duktig på matematik dock. Vi tränar läsläxa varje dag och hon kan ljuda och till slut komma fram till vad det är för ord. Hon utreds just nu för autism, ADHD/ADD samt IF. När började era barn läsa? Och jättesnällt om ni som har barn med NPF också kan svara. :)

• Svar på tråden När lärde sig era barn att läsa?
  • Anonym (Lina)

Min dotter har adhd och lärde sig läsa tidigt, i förskolan. Men det är ju väldigt olika det där. 
    Superbra att din dotter blir utredd nu så att hon kan få rätt stöd och hjälp nästan från skolstart. 

• Anonym (Läsa)

Tack så jättemycket för alla era svar! Vi fortsätter träna och träna. Jag är dock orolig att hon kommer behöva gå om ettan. Hon har även en massa andra problem med skolan och behöver hjälp med i princip allt när hon är där. Är det någon som vet när och om ett barn behöver gå om en årskurs? Vad krävs för det liksom? Hon kan inte klockan till exempel. Har ingen eller märklig tidsuppfattning för att försöka förklara bättre. 

• Anonym (Lågstadielärare)
    Anonym (Läsa) skrev 2025-10-15 15:24:53 följande:

Tack så jättemycket för alla era svar! Vi fortsätter träna och träna. Jag är dock orolig att hon kommer behöva gå om ettan. Hon har även en massa andra problem med skolan och behöver hjälp med i princip allt när hon är där. Är det någon som vet när och om ett barn behöver gå om en årskurs? Vad krävs för det liksom? Hon kan inte klockan till exempel. Har ingen eller märklig tidsuppfattning för att försöka förklara bättre. 

Det är ovanligt att ett barn går om en årskurs. Det brukar vara när barnet har hamnat efter tex. på grund av stor frånvaro eller sjukdom, och man (=skolan) tror att barnet kommer att nå målen om det får gå om. Skola och föräldrar måste vara överens om att barnet ska gå om för att det ska få göra det.
    I ert fall hade jag avvaktat tills utredningen är kvar, för det kanske är anpassad grundskola som passar bäst för er dotter.
  • Anonym (Lina)
    Anonym (Läsa) skrev 2025-10-15 15:24:53 följande:

Mitt barn hade en flicka med IF i sin klass i lågstadiet. Efter trean flyttades hon till anpassad grundskola. Jag tror att hon då kunde skriva sitt namn men inte så mycket mer. Hon satt mer och mer med sin assistent (tror jag) istället för med klassen ju längre tiden gick. Men behövde alltså inte gå om utan man gjorde anpassningar. 

• Anonym (qwerty)

Bägge mina barn kunde läsa vid 3.
    En med NPF en utan. 

Men så läser vi mycket böcker hemma också.

• Grässtrå77

Eftersom hon utreds för IF så har hon troligtvis svårt med inlärningen. Om jag var i er sits så skulle jag inte traggla läsning nu utan bara lästräna om barnet själv vill. Läs böcker för henne istället.

• trollhona

Min son var 3 år och 1 vecka när han lärde sig läsa. Han hade kunnat ljuda bokstäver mm tidigare men haft svårt med att förstå att man läser från vänster till höger, man kan inte välja håll. När han väl förstod det så började han läsa på både svenska och engelska.
    Han kan läsa bra men vill sällan, skolan hade svårt att motivera honom då han tyckte böckerna de villa att man skulle läsa var tråkiga, så vi har ansträngt oss till det yttersta att hitta böcker han gillar som tilltalar honom. Just nu är det Christer Fuglesang som gäller :)

• Anonym (Tidig läsare)

Bra svar, tycker jag.

Det varierar nog kraftigt. 
    Jag var själv också otålig, ville kunna läsa tidigt och lånade storasysters ABC-bok och frågade mamma. Sen plötsligt en dag när jag var 4 förstod min mamma av en slump att jag kunde läsa. Till hennes förtret innebar det att jag kunde avslöja hennes vita lögn att det inte var nåt roligt på tevetablån efter Björnes Magasin... men det läste jag mig till att det visst var, och vägrade att lägga mig. 

De flesta jag gick i första klass med lärde sig i ettan. Några fler kunde redan läsa, och nån lärde sig med extra hjälp i andra klass. 

Min bäste vän hade svårt och fick hjälp i andra eller tredje klass. Knäckte koden, och är nu mycket framgångsrik. Han hittade en egen metod att kunna läsa, och läser oerhört snabbt. Presterade senare bra i skolan, och har studerat vidare en hel del efter gymnasiet. 
    Han lär nu ut pedagogik till lärare som jobbar med barn med svårigheter i skolan. 

Så en sen start behöver inte ligga till last. 
    Dessutom tror jag på vikten av att hjälpa barnet hitta sin motivation, och få försöka läsa sånt de själva är nyfikna på. För mig var det serietidningar som lockade mest innan jag kunde läsa. 

Anonym (Elvira) skrev 2025-10-15 08:14:42 följande:

Var beredd på att fler kommer att svara som är intresserade av läsning, och därmed med högre sannolikhet har barn som hade lättare för det.

Jag som är begåvad och otålig lärde mig läsa själv strax innan 5 år med hjälp av bok och ljudband där morfar läst in Astrid Lindgren, eftersom jag inte orkade vänta på att andra skulle läsa för mig längre. Sen läste jag allt jag hittade tills jag blev 30. Jag gick med i British Librarys bokklubb vid 14 och köpte en massa originalverk på engelska, och la stora delar av mina fickpengar på bokrean från ålder 12-25, önskade mig nästan bara böcker i present också. Men vid 40 kände jag mig i princip färdigläst och jag jobbar dagligen med text och dator många timmar så numera läser jag kanske bara några få böcker per år. Jag får nog av text på jobbet.

Min man är å andra sidan begåvad fast dyslektiker och lärde sig läsa knaggligt i skolan vid 7, men hans läsprocess var lite av en kamp och hans "bokslukarperiod" kom inte förrän vid 20 års ålder. Han läser dock fortfarande regelbundet på kvällarna nu.

Så vem av oss är läsaren, egentligen?

Vår son blev ett mellanting- han är inte dyslektiker som pappa men heller inte snabbläsare som mamma, han kunde nästan läsa vid skolstart men det var skolan som "satte" läsningen.

• Anonym (...)

I 2an men låg kraftigt efter klasskamraterna, i 3an började han i ny skola där han fick en ordentlig resurslärare som faktiskt jobbade med honom, i tidigare skolan fick han "ta en paus med ipaden när det blir för jobbigt". Dyslexi konstaterad även någon vecka in i nya skolan

• Anonym (Tvåan)

Det är inte konstigt alls att din dotter inte kan läsa än, hon har ju precis börjat ettan. Det kommer, du får ha lite tålamod. Mina döttrar kunde läsa texten på tvn i tvåan. Första terminen i ettan ljudade de orden, det gick långsamt och läsförståelsen var dålig. Andra terminen var de mycket bättre. 

• Anonym (Sara)

När han var tre år. Har ADHD. 

• Anonym (123)

Mitt barn har add och ev autism och är extremt intelligent. Men skulle säga att han kunde räkna algebra innan han lärde sig läsa. Läsa flytande tror jag kanske var i femman eller sexan.

Är generellt så att han kan lära sig sådant han är intresserad av, men väldigt svårt för det han inte är intresserad av. Tänkte han skulle lära sig läsa om han fick se på tv med textremsa (eftersom att böcker inte funkade), men det slutade bara med att han lärde sig engelska i princip flytande som 7-åring. 

Men om hon har extra svårt så är det ju bra med utredningar. Har känslan av att dyslexi är något som ofta missas också. 

Svar på tråden När lärde sig era barn att läsa?