Förskollärare -> Ta jobb som barnskötare?
Som rubriken lyder, någon som hört talas om någon som gjort så? Jag har kanske hört om förskollärare som inte lyckas få jobb som just det och kanske hoppar på en tjänst som barnskötare?
Men nu handlar det om helt annat. Inte för att skryta men alla 9 år som förskollärare har alla varit nöjda med mig, chefer, föräldrar och kollegor och trygga barn. Vår avdelning har ofta fått höga betyg på föräldrarenkäten. Jag är ensam förskollärare på avdelningen. Jag löser mitt jobb exemplariskt, men till vilket pris? Varit inne i väggen två gånger under denna period. Allt jag vill är att få jobba med en till förskollärare men ekonomin tillåter inte det. Känner mig stundvis deprimerad över mitt yrkesval, är det värt att vara helt jävla slut når man kommer hem och ha magsår då och då. Ibland ångrar jag att jag studerade till förskollärare direkt efter min barnskötareutbildning. Är avundsjuk på barnskötare som inte har huvudansvaret för avdelningen. Ibland drömmer jag om att göra något helt annat men sitter här med nybyggt hus och två barn så har inte möjlighet att gå ner mig för mycket i lön.
Nu till min fråga igen.. Jag har lust att göra något konstigt, söka jobb som barnskötare trots att jag har högre utbildning, allt för att slippa stå ensam ansvarig för avdelningen. Just de orden har vår chef uttryckt till hela förskolan, vi förskollärare har yttersta ansvaret för att saker och ting blir gjort. Ligger just nu på ca 37 tusen i lön i Göteborgs stad, någon som bogar höfta hur mycket i lön jag kan få som barnskötare? Kommer jag framstå som konstig i en chefs ögon om jag gör detta valet? Vill ju inte att dom ska tro att jag inte klarar av mitt uppdrag. Problemet är att jag löser det men till bekostnad på min hälsa. Tacksam för alla svar.