• Anonym (Orolig)

Kan detta vara gluten eller något annat?

Hej allihopa!
    Jag har en son som är 8 år. För tre veckor sedan så väckte han mig på natten med magont. Han somnade om en liten stund men vaknade sen igen och kräktes lite i sängen och gick sedan på toaletten. Han var lös i magen men mådde sedan som vanligt. Jag trodde att det var magsjuka och sanerade allting i och med att vi har tre barn. Ingen annan blev sjuk och han mådde som sagt som vanligt efter att han hade varit på toa så inget mer med det.

Men så i natt så väckte han mig igen med magont och att han trodde att han behövde kräkas så vi gick till badrummet. Då bajsade han jättemycket, återigen löst. Och sen mådde han bra igen. 

Jag väntar på telefonsamtal från VC då jag tänker att det kan vara bra att följa upp detta i och med att det har skett två gånger på kort tid och på natten dessutom. 

Vad tror ni att detta kan vara? Kan det vara gluten eller nåt annat? Tacksam för svar!!

• Svar på tråden Kan detta vara gluten eller något annat?
  • Fjäril kär

Det är ju omöjligt att veta vad detta kan vara. En allergi eller överkänslighet kan dessutom vara så oerhört individuell och kan dessutom fungera olika beroende vilken sort man ätit och hur mycket etc..   
    Jag är konstaterat allergisk mot flertalet födoämnen och ibland ksn jag behöva gå på toa bara 30 min efter jag ätit eller så får jag bullrig mage och fiser en hel dag eller så kan jag bli som magsjuk med diarréer i 24 tinmar..  

Och ibland kan magen reagera kraftigt om man ätit extra mycket godis/socker/snacks tex  och kan få samma reaktion utan att något är fel,man har bara ätit för mycket.   

Förstoppning och dåligt med vätska och fibrer kan också ge bajsig mage och illamående 

Klassikern är ju ångest.. då pajar magen på nån timma och man kan må illa och kräkas och bajsa i mängder.  Hur funkar skolan? 

Eller så är det magsjuka..vissa kan få den varianten så man är halvrisig några nätter och så mår man bra sen. 

• Anonym (Orolig)
    Fjäril kär skrev 2025-10-16 11:25:49 följande:

Det är ju omöjligt att veta vad detta kan vara. En allergi eller överkänslighet kan dessutom vara så oerhört individuell och kan dessutom fungera olika beroende vilken sort man ätit och hur mycket etc..   
    Jag är konstaterat allergisk mot flertalet födoämnen och ibland ksn jag behöva gå på toa bara 30 min efter jag ätit eller så får jag bullrig mage och fiser en hel dag eller så kan jag bli som magsjuk med diarréer i 24 tinmar..  

Och ibland kan magen reagera kraftigt om man ätit extra mycket godis/socker/snacks tex  och kan få samma reaktion utan att något är fel,man har bara ätit för mycket.   

Förstoppning och dåligt med vätska och fibrer kan också ge bajsig mage och illamående 

Klassikern är ju ångest.. då pajar magen på nån timma och man kan må illa och kräkas och bajsa i mängder.  Hur funkar skolan? 

Eller så är det magsjuka..vissa kan få den varianten så man är halvrisig några nätter och så mår man bra sen. 

Tack för svar! Ja, det kanske är skolan som är problemet. Han sa i morse att han inte ville gå till skolan men han brukar vara glad när han kommer hem. Och enligt hans lärare så är han glad och pigg i skolan! Dricker för dåligt för han tyvärr också, trots att vi tjatar och tjatar. Förstoppning hade han en del när han var yngre. 

Så du har rätt i att det kan vara en massa skit! Men det känns ändå bra att kolla upp hos en läkare. 

• Anonym (qwerty)
    Anonym (Orolig) skrev 2025-10-16 11:15:46 följande:
    Kan detta vara gluten eller något annat?

Hej allihopa!
    Jag har en son som är 8 år. För tre veckor sedan så väckte han mig på natten med magont. Han somnade om en liten stund men vaknade sen igen och kräktes lite i sängen och gick sedan på toaletten. Han var lös i magen men mådde sedan som vanligt. Jag trodde att det var magsjuka och sanerade allting i och med att vi har tre barn. Ingen annan blev sjuk och han mådde som sagt som vanligt efter att han hade varit på toa så inget mer med det.

Men så i natt så väckte han mig igen med magont och att han trodde att han behövde kräkas så vi gick till badrummet. Då bajsade han jättemycket, återigen löst. Och sen mådde han bra igen. 

Jag väntar på telefonsamtal från VC då jag tänker att det kan vara bra att följa upp detta i och med att det har skett två gånger på kort tid och på natten dessutom. 

Vad tror ni att detta kan vara? Kan det vara gluten eller nåt annat? Tacksam för svar!!

Klart att det "kan" vara gluten, men det kan också vara massa annat. Tvättar han händerna innan måltider?  Har han ätit något i skolan som inte var genomlagat? Har någon i familjen IBS? Är han stressad över något? Har han ramlat och gjort sig illa?
    Det finns massa faktorer.
    Kontakta 1177 och prata med dem, och boka in ett besök på VC är nog det bästa du kan göra. Det är uppenbarligen inget akut, men bra ändå att du följer upp.
    Sedan får ni utreda om det är kosten, det kan vara gluten, laktos, vad som.
    Om man kräks så är det generellt något man konsumerat inom 4 timmar.
  • Anonym (Orolig)
    Anonym (qwerty) skrev 2025-10-16 14:30:02 följande:
    Klart att det "kan" vara gluten, men det kan också vara massa annat. Tvättar han händerna innan måltider?  Har han ätit något i skolan som inte var genomlagat? Har någon i familjen IBS? Är han stressad över något? Har han ramlat och gjort sig illa?
    Det finns massa faktorer.
    Kontakta 1177 och prata med dem, och boka in ett besök på VC är nog det bästa du kan göra. Det är uppenbarligen inget akut, men bra ändå att du följer upp.
    Sedan får ni utreda om det är kosten, det kan vara gluten, laktos, vad som.
    Om man kräks så är det generellt något man konsumerat inom 4 timmar.

Tack för svar! Ja, hans pappa har faktiskt IBS men jag trodde inte barn kunde få det. Där hade jag kanske fel! Det skulle det ju kunna vara i så fall. 

VC ville inte boka läkartid då hon som jag pratade med tyckte att det ju kunde vara ett ?magvirus?. Ja, såklart! Men 2 ggr på tre veckor samt att ingen annan i denna stora familj har blivit smittad och heller ingen i hans klass. Hon tyckte också att han skulle vara hemma 48 timmar när detta sker men om det händer 2 ggr i månaden så blir det 4 dagar och Gud förbjude att han skulle bli förkyld också..

• Anonym (Mamma)

Min dotter fick förut så ont i magen att hon till slut kräktes. Då släppte det onda. Vi började ganska tidigt misstänka förstoppning, trots att hon regelbundet gick på toaletten och snarare var åt det lösare hållet. Ganska ofta när hon gick, bajsade hon stora mängder. 

Vi fick medicin mot förstoppning och magondan upphörde. Hon började bajsa normalt och inte löst (det var det lösa som tog sig förbi ?proppen?)

Svar på tråden Kan detta vara gluten eller något annat?