Agda90 skrev 2025-11-14 10:16:56 följande:
30% av alla negativa glutenprov är egentligen positiva. Alltså 30% av de som får svaret att de INTE har glutenintollerans har det!
Varför tog man sköldkörtelprover? Tog man endast TSH säger det inget . Man måste minst ta TSH, fritt t3, fritt t4, Tpo och trak för att få en hum om något är avvikande. Vården kan tyvärr inte tolka TPO för de saknar kompentens i frågan om det provet. Vi som är sköldkörtelsjuka har ofta bättre kunskaper är läkare (pinsamt men sant).
Har man försökt kolla andra allergier? Mjölk, vete eller ägg till exempel?
Mina två barn har haft alla möjliga allergier (de har växt ifrån vissa). Just ägg var värst för sonen när han var i samma ålder som din. Han spydde ner hela badrummet samtidigt som han satt på toa med diarré. En månad var han borta runt 20% från skolan. Tappade matlust, ork och sov mest hela dagarna. Men vid det laget hade vi en fantastisk läkare som jag hade regelbunden telefonkontakt med. Sonen fick äta skonkost. Det var kokt ris med äpplemos i 3-4 dagar innan han kunde lägga till något annat. Vi tog bort ägg helt ur kosten och tarmarna läkte fin fint.
Hur ser din sons matintag ut under några dagar?
Många barn vägrar grönsaker och har svårt att få i sig naturliga fibrer som finns i tex. broccoli och blomkål men äter gladeligen mackor, pommes, pasta och chicken nuggets. Nu drog jag det till något extremt, jag vet, men jag ville bara vara så tydlig som möjligt.
Mina ungar är 18 och 14. Äldsta fick problem med allergier när hen fyllde 6 år. På den tiden stångades jag blodig med barnmottagningen och läkarna där som ryckte på axlarna och tyckte att allt var normalt när en 6 åring tynade bort, var blek och vägrade äta för att allt gjorde att hen fick ont i magen. Det slutade med att personalen i skolköket ringde mig i panik för de visste inte vad de skulle göra. De var lika oroliga som jag var för mitt barns hälsa. Tillsammans med köket la vi upp en plan och uteslöt mjölk och spannmål. Barnet fick under en period av två månader önskekost för att man skulle öka intresset för mat och viljan att äta. Samma gjorde vi hemma. Och med gemensamma krafter hittade vi rätt. Yngsta barnet var två veckor gammal när vi upptäckte allergi mot mjölkprotein. Men vid det laget var jag så förbannad på vården att ingen vågade säga emot mig när jag krävde allergiprover på bebisen. Helt plötsligt vaknade vården och kunskapen som de faktiskt hade kröp fram.
Jag vet inte hur många gånger jag har genom åren hört att mina barn är förstoppade när de i själva verket har haft problem med ett livsmedel.
Upplever du att medicin inte har någon verkan och att sonen fortfarande mår dåligt så säg ifrån till läkaren. Vården ska ske i samråd med patienten, det är inte bara läkaren som bestämmer. Det kallas för patientlagen. Så känner du att något mer inte stämmer - säg ifrån!
Var hittar du belägg för de siffrorna om glutenintolerans?
Och allergier är ju inte detsamma som glutenintolerans.
Att kräkas ett par gånger under några veckor låter inte alls allvarligt. Stor skillnad mot det du beskriver om ett barn som tynar bort osv. Kokt ris med äppelmos? Oerhört ovanlig eliminationskost.
Märkligt också att personalen i skolköket fick panik - märker de vilka barn som äter vad och oroar sig för elevernas hälsa?
Mjölkproteinallergi hos bebisar är mycket vanligt, och växer oftast bort.