• Anonym (Väldigt gravid)

Magkänsla om otrohet - gravid. Hjälp!

Hejsan

Vet inte riktigt var jag ska börja men min magkänsla säger att min man är förälskad i en annan kvinna. 

Vi har varit tillsammans i 7 år. Jag har 2 barn sedan ett tidigare förhålland och är nu gravid med min och min mans första barn tillsammans.

I mitt förra förhållande fick jag reda på att nin dåvarande var otrogen i över 6 månader medan jag var gravid. Detta tog såklart väldigt hårt på mig. 

Jag är nu gravid och min magkänsla skriker att samma sak ska händer igen. Minsta ändring i min mans beteende triggar igång. I mitt huvud finns det tecken men jag har så svårt att avgöra pm det är alla hormoner i kroppen som ställer till det samtidigt som min hjärna återipplever känslorna från förr.

Kan någon hjölpa mig hur jag ska tänka? Har liksom inte tvivlat på min man en enda sekund tidigare. Det blir också bara värre och värre ju längre graviditeten fortskrider. 

• Svar på tråden Magkänsla om otrohet - gravid. Hjälp!
  • Anonym (.)
    Anonym (Väldigt gravid) skrev 2025-10-16 12:28:05 följande:
    Magkänsla om otrohet - gravid. Hjälp!

Hejsan

Vet inte riktigt var jag ska börja men min magkänsla säger att min man är förälskad i en annan kvinna. 

Vi har varit tillsammans i 7 år. Jag har 2 barn sedan ett tidigare förhålland och är nu gravid med min och min mans första barn tillsammans.

I mitt förra förhållande fick jag reda på att nin dåvarande var otrogen i över 6 månader medan jag var gravid. Detta tog såklart väldigt hårt på mig. 

Jag är nu gravid och min magkänsla skriker att samma sak ska händer igen. Minsta ändring i min mans beteende triggar igång. I mitt huvud finns det tecken men jag har så svårt att avgöra pm det är alla hormoner i kroppen som ställer till det samtidigt som min hjärna återipplever känslorna från förr.

Kan någon hjölpa mig hur jag ska tänka? Har liksom inte tvivlat på min man en enda sekund tidigare. Det blir också bara värre och värre ju längre graviditeten fortskrider. 

Finns det något konkret att ta fasta på som kan ligga till grund för känslorna, typ en beteendeförändring hos honom eller så? Eller är det mer en rädsla att det ska hända igen?

Om du inte har något konkret. Vet din man om vad som hände tidigare? Tänker att du i så fall kan prata med honom och se vad han säger. Ta upp det på ett icke-anklagande sätt, typ "du vet vad som hände i mitt förra förhållande. Jag är så himla rädd att det ska hända igen att jag tror min hjärna övertänker och det känns som det händer just nu".
    Anonym (.) skrev 2025-10-16 12:49:11 följande:
    Finns det något konkret att ta fasta på som kan ligga till grund för känslorna, typ en beteendeförändring hos honom eller så? Eller är det mer en rädsla att det ska hända igen?

Om du inte har något konkret. Vet din man om vad som hände tidigare? Tänker att du i så fall kan prata med honom och se vad han säger. Ta upp det på ett icke-anklagande sätt, typ "du vet vad som hände i mitt förra förhållande. Jag är så himla rädd att det ska hända igen att jag tror min hjärna övertänker och det känns som det händer just nu".
    Han vet om vad som hände då och vi har pratat om det. Förklarade hur jag kände nu osv så han vet. Men min hjärna kan ändå inte släppa det. 

Jag upplever att han inte är så närvarande längre. Han är ofta irriterad hemma, pratar mycket om en på sitt arbete osv. Men det finns liksom inga andra klassiska tecken. 

Har liksom svårt att avgöra om det är något eller om min hjärna spelar mig spratt. Som att dne letar tecken. 

• Teresse7
    Anonym (Väldigt gravid) skrev 2025-10-16 12:58:00 följande:

Har liksom svårt att avgöra om det är något eller om min hjärna spelar mig spratt. Som att dne letar tecken. 

Vad säger han om pratar med honom nu om hur du känner och hur mår ? Har du lyft detta nu ?
    Teresse7 skrev 2025-10-16 13:12:42 följande:
    Vad säger han om pratar med honom nu om hur du känner och hur mår ? Har du lyft detta nu ?
    Har inte tagit upp det med honom just i detta nu. Vågar inte riktigt göra det i denna stund för jag är så rädd för svaret. Mest för att det faktiskt ska vara något.
    Förra gången sa jag inte att jag misstänkte honom för något utan mer allmänt att den rädslan fanns och att jag kände atr det var pga vad som hände sist jag var gravid. Men då kände jag heller inte att han var det utan mer att jag drömde sådana drömmar då. 
  • Anonym (.)
    Anonym (Väldigt gravid) skrev 2025-10-16 12:56:05 följande:
    Han vet om vad som hände då och vi har pratat om det. Förklarade hur jag kände nu osv så han vet. Men min hjärna kan ändå inte släppa det. 

Jag upplever att han inte är så närvarande längre. Han är ofta irriterad hemma, pratar mycket om en på sitt arbete osv. Men det finns liksom inga andra klassiska tecken. 
    Anonym (Väldigt gravid) skrev 2025-10-16 13:16:15 följande:
    Har inte tagit upp det med honom just i detta nu. Vågar inte riktigt göra det i denna stund för jag är så rädd för svaret. Mest för att det faktiskt ska vara något.
    Förra gången sa jag inte att jag misstänkte honom för något utan mer allmänt att den rädslan fanns och att jag kände atr det var pga vad som hände sist jag var gravid. Men då kände jag heller inte att han var det utan mer att jag drömde sådana drömmar då. 
    Jag tror verkligen att ni behöver prata om det ändå. Du behöver ju inte slänga upp misstankar om otrohet, utan att det gör dig osäker när han inte är så närvarande och irriterad. Du kan ju också lägga till att du har lite hjärnspöken sedan din tidigare graviditet och se hur han reagerar. Kanske finns en naturlig förklaring. Han kanske har stressigt på jobbet, är väldigt trött och kanske jobbar nära den kollegan just nu.

• Anonym (.)

Var lite snabb med att skicka.

OM det nu skulle vara värsta tänkbara, vill du inte innerst inne veta det då istället för att leva i en lögn?

Anonym (.) skrev 2025-10-16 13:43:14 följande:

Var lite snabb med att skicka.

OM det nu skulle vara värsta tänkbara, vill du inte innerst inne veta det då istället för att leva i en lögn?

Jo så är det såklart, men det gör ju så ont och vet inte om jag klarar det just nu. 

Anledningen till att jag regerar på kollegan är för att han berättar vem han ska jobba med för dagen men ändå kan han berätta så mycket nytt om den där kollegan. Och då ringer min varningsklocka, för hur kan kan man åka iväg för dagen med en men veta så mycket om den andra? 🤷🏻?♀️
    Det är stressigare på jobbet så det är säkert en bidragande faktor.

Ska försöka prata med honom igen. I alla fall berätta hur hjärnan "spökar" just nu och se hans reaktion. 
  • Anonym (qwerty)

Boka en tid hos kurator på MVC, det är ju omöjligt för oss att veta om din man är otrogen eller ej. 

• Teresse7
    Anonym (Väldigt gravid) skrev 2025-10-16 13:16:15 följande:

Överväg att prata med honom. Nu vet jag ju inte mkt om situationen hos er men den spontana tänken jag får är att du "målar fan på väggen". Du har varit med om svåra saker och då va du gravid. Nu är du gravid igen och hormonerna kan spöka i huvudet rejält. 

Jag vet ingenting om någonting så kan inte uttala mig igentligen men den spontana tanken som sagt... 

Det är inte lätta bitar, därför kan det vara bra att börja med att prata med din sambo. Ni ska ha barn ihop pch han ska vara din trygghet nu. 

Va rädda om er
Svar på tråden Magkänsla om otrohet - gravid. Hjälp!