• Anonym (Väldigt gravid)

Magkänsla om otrohet, gravid - Hjälp!

Hejsan

Vet inte riktigt var jag ska börja men min magkänsla säger att min man är förälskad i en annan kvinna. 

Vi har varit tillsammans i 7 år. Jag har 2 barn sedan ett tidigare förhålland och är nu gravid med min och min mans första barn tillsammans.

I mitt förra förhållande fick jag reda på att nin dåvarande var otrogen i över 6 månader medan jag var gravid. Detta tog såklart väldigt hårt på mig. 

Jag är nu gravid och min magkänsla skriker att samma sak ska händer igen. Minsta ändring i min mans beteende triggar igång. I mitt huvud finns det tecken men jag har så svårt att avgöra pm det är alla hormoner i kroppen som ställer till det samtidigt som min hjärna återipplever känslorna från förr.

Kan någon hjölpa mig hur jag ska tänka? Har liksom inte tvivlat på min man en enda sekund tidigare. Det blir också bara värre och värre ju längre graviditeten fortskrider
  • Svar på tråden Magkänsla om otrohet, gravid - Hjälp!
  • Fjäril kär

Har du bearbetat den tidigare händelsen? Annars är det ju därför du triggas för att du nu befinner dig i ny graviditet och gamla traumat gör sig påmind. 

Tänk också på att dina egna spöken kan förändra dig så att din nuvarande man också givetvis ändrar sig då han blir påverkad av hur du mår och agerar. 

Du skulle behöva prata med din barnmorska,  dom fungerar ju också som en kurator och är van med att massa saker händer i en graviditet.  

• Anonym (Väldigt gravid)
    Fjäril kär skrev 2025-10-16 13:45:20 följande:

Har du bearbetat den tidigare händelsen? Annars är det ju därför du triggas för att du nu befinner dig i ny graviditet och gamla traumat gör sig påmind. 

Tänk också på att dina egna spöken kan förändra dig så att din nuvarande man också givetvis ändrar sig då han blir påverkad av hur du mår och agerar. 

Du skulle behöva prata med din barnmorska,  dom fungerar ju också som en kurator och är van med att massa saker händer i en graviditet.  

Jag har inte fått någon hjälp att bearbeta. Blev direkt inslängd med 2 under 2, samtidigt som jag fick reda på att han var otrogen under så lång tid och jag fick klara mig helt själv. Så jag var tvungen att vara stark för barnens skull och få det att funka. Så jag själv kom i andra hand så grät på nätterna när barnen sov.

Jag har kontakt med kurator men har inte vågat ta upp det ämnet för jag känner mig så jävla dum i huvudet.
    Så det kan mycket väl vara så att mina spöken påverkar mig fastän jag inte märker av det själv. 
  • Anonym (Eline)
    Anonym (Väldigt gravid) skrev 2025-10-16 13:55:45 följande:
    Jag har inte fått någon hjälp att bearbeta. Blev direkt inslängd med 2 under 2, samtidigt som jag fick reda på att han var otrogen under så lång tid och jag fick klara mig helt själv. Så jag var tvungen att vara stark för barnens skull och få det att funka. Så jag själv kom i andra hand så grät på nätterna när barnen sov.

Jag har kontakt med kurator men har inte vågat ta upp det ämnet för jag känner mig så jävla dum i huvudet.
    Så det kan mycket väl vara så att mina spöken påverkar mig fastän jag inte märker av det själv. 
    Nej,nej du ska inte känna dig dum i huvudet. De är till för att hjälpa dig, och du är verkligen inte ensam i världen om att ha upplevt otrohet under graviditet. Tyvärr graviditet en av de mest vanliga tillfällen som otrohet sker.

För din skull behöver du få bearbeta det, så att det inte spiller över i nuvarande relation. Det är så stor risk att den oarbetade upplevelsen i samband med hormoner kan få dig att må dåligt i onödan. Även rädslan att bli lämnad igen.

Fullt förståeligt och mänskligt. Håll det inte för dig själv, det drabbar er båda.
Svar på tråden Magkänsla om otrohet, gravid - Hjälp!