• Anonym (frussen)

Feber pga allergier?

Kan man få det?

Jag/vi har rivit runt en del på vinden, och det är ju lite dammit framför allt bland böckerna. Jag tog allergitabletter innan då jag vet att jag kan vara känslig. Vi gav upp när jag började väsa.

Nu sitter jag här och fryser och känner mig som när jag börjar få feber. Kan man få det av sånt här, eller är det bara en liknande känsla?

• Svar på tråden Feber pga allergier?
  • Anonym (biologen)

Man ska ha munskydd när man river runt i gammal skit.

Lunginflammation kan man t.ex. få av bakterier, virus, svampsporer eller kemikalier/ partiklar man andas in. Det är bara ett symptom, ingen egen sjukdom, egentligen

Sen har vi gnagarburna sjukdomar som sorkfeber.

www.internetmedicin.se/infektionssjukdomar/sorkfeber-nephropathia-epidemica

Men det kan klart också vara ett vanligt virus som bara råkade bryta ut just nu.

Du kan ringa 1177 och höra vad de säger men troligen blir rådet bara att söka läkare om du får hög feber eller svårt att andas. Hoppas det går över!

• Anonym (Elle)

Jag vet inte om jag fått feber på riktigt, men jag har haft frossa, enorm trötthet, ont i kroppen och sjukdomskänsla av min pollenallergi senaste åren. Det brukar vara när jag efter några veckor och ökade pollennivåer (och inte tillräckligt effektiva antihistaminer) får inflammation av allergin. Det har alltså inte gått så snabbt utan har haft snuva, kliande ögon med mera i ett par veckor först. Det brukar hävas av en kortisonkur. men måste ju inte nödvändigtvis vara det du råkat ut för. Tycker föregående svar var bra också.

• Anonym (frussen)

Jag fick den dumma iden att gå till affären. Det var dumt.

Tack för svar. Jag ska bara vila nu och om det inte gått över till imorgon bitti så ringer jag 1177, Dvs om jag inte ringer innan det pga andnöd.

• Anonym (Elle)

Obehagligt med andningen.. hoppas det blir bättre. Har du någon kortison/luftrörsvidgande för lungorna? Jag tycker allt med att inte kunna få luft ordentligt är så obehagligt så skulle nog ringt asap om jag känt att det var svårt att andas.

Svar på tråden Feber pga allergier?