10 åring som gått i sömnen-jag är livrädd nu att något ska hända! Förebygga, hur?
Inatt när jag var på toa så hör jag hur någon kommer uppför trappen. Var min 10 åriga dotter som stigit upp-gått ner för trappan och upp till sitt rum igen. Hon var inte vaken. Nu är jag jätteorolig att hon ska gå i sömnen igen (pappan är en sömngångare som t.om varit på väg att åka till jobbet i sömnen). Vi har en grind till trappen men om jag stänger den är jag rädd att hon klättrar över-för det gör hon ibland i vaket tillstånd. Grinden går tyvärr inte vara högre och det beror på hur trappen är utformad.
Jag har därför lämnat grinden på glänt och satt en bjällra på den (men är rädd att jag inte hör den). Tejpat för fönstrena med silvertejp så hon inte öppnar dem och ramlar ut. Men ska man ställa något för dörren till hennes rum? Hur mer kan jag skydda henne? Ni som haft barn som gått ellee går i sömnen hur har ni löst det?
Hoppas att detta var en engångsföreteelse men med tanke på genetiken är jag ändå lite bekymrad.