• RainbowFamilyDreams

Gå ner i arbetstid, sjuk under första trimestern? Hur har det varit för er?

Hej. Är i vecka 9 nu (8+2). Har gjort IVF och det är första graviditeten (bortsett från ett tidigt missfall i v.5 i julas). Jag är väldigt omotiverad på mitt arbete just nu, har stark trötthet och stora problem med hunger. Sover oftast okej mellan varven men är uppe och kissar 3-4 gånger per natt så man är oftast rätt paj när man vaknar. Har dessutom högt BMI så jag varken vill eller bör gå upp för mkt i vikt.

Har läst att man gå ner i arbetstid 6 mån innan beräknad förlossning utan att SGI påverkas. Har dock haft flera obetalda semesterdagar i år (räknas det som uppehåll i tjänst?) jag får nog fråga FK. Hade varit skönt att få vara ledig en dag i veckan så man kan sova ikapp lite, orka laga bra mat och allt sånt där som jag inte känner att helgen räcker till, till just nu.

Men hur har ni gjort, i första trimestern, hur har ni mått och hanterat arbete på heltid?! Mer än jag som känner att jag behöver vara hemma lite då och då? Jag kan tyvärr inte jobba hemifrån då jag jobbar med människor direkt på plats. 

Tacksam för lite erfarenheter :).

• Svar på tråden Gå ner i arbetstid, sjuk under första trimestern? Hur har det varit för er?
  • Anonym (Sova)

Med mitt första och andra barn minns jag att det var jobbigt men jag sov så mycket jag kunde. Gick och la mig kl 19 nästan varje kväll, sov direkt en stund när jag kom hem från jobbet. Kommer bara ihåg att jag mest sov hela tiden. Nu med tredje barnet blev jag sjukskriven vecka 9-14 pga kraftigt illamående och det är jag tacksam för, för nu har jag kunnat sova 3-4 timmar på dagen så jag orkat ta hand om mina två andra barn på kvällen.

Det enda jag kan tipsa om är att ta en tupplur när du kommer hem och lägg dig så tidigt du kan så du får så många tinmar som möjligt på natten. Sedan har de flesta arbetsplatserna ett vilorum, så då är det ju möjligt att ta en 20-30 min tupplur på lunchen. Och är man väldigt trött en dag pga dålig sömn, så kan man ju alltid sjukskriva sig. Sedan är det ok att tacka nej till inbjudningar och engagemang under en tid, tex på helger, så man kan sova och prioritera sig själv. Det är ju (förhoppningsvis) bara en kort period man känner så här....

• RainbowFamilyDreams

Tack för din input, jag uppskattar det :). Jag är väldigt känslig för när sömnen blir hackig. Problemet är att jag sover helt okej men jag vaknar för att jag är kissnödig och hungrig. Ibland svårt att somna om. Sjukade mig från jobb idag och var så mycket lugnare i kroppen. Överväger att kanske gå ner lite i tid. Har en känslig personlighet så överlag blir jag rätt trött av för mycket grejer samtidigt. kanske får inse att det också är okej att känna så.. man vill ju vara så stark..

Anonym (Sova) skrev 2025-10-17 23:02:01 följande:

Med mitt första och andra barn minns jag att det var jobbigt men jag sov så mycket jag kunde. Gick och la mig kl 19 nästan varje kväll, sov direkt en stund när jag kom hem från jobbet. Kommer bara ihåg att jag mest sov hela tiden. Nu med tredje barnet blev jag sjukskriven vecka 9-14 pga kraftigt illamående och det är jag tacksam för, för nu har jag kunnat sova 3-4 timmar på dagen så jag orkat ta hand om mina två andra barn på kvällen.

Det enda jag kan tipsa om är att ta en tupplur när du kommer hem och lägg dig så tidigt du kan så du får så många tinmar som möjligt på natten. Sedan har de flesta arbetsplatserna ett vilorum, så då är det ju möjligt att ta en 20-30 min tupplur på lunchen. Och är man väldigt trött en dag pga dålig sömn, så kan man ju alltid sjukskriva sig. Sedan är det ok att tacka nej till inbjudningar och engagemang under en tid, tex på helger, så man kan sova och prioritera sig själv. Det är ju (förhoppningsvis) bara en kort period man känner så här....

• Anonym (Jobbat på)
    Grattis till graviditeten! Jag har haft tur och mått helt ok den första halvan av graviditeterna. Att ta hand om dig låter klokt. Har du en partner? Isf skulle jag råda er att din partner tar ett större lass nu, så du kan fokusera på att vila. De flesta mår bättre under andra trimestern sedan. Sover du allt för illa kan du ju fråga din BM om när det kan vara aktuellt med en sjukskrivning. Gå ner i tid kan också vara en lösning, men ring då FK innan och kolla från vilken vecka den lösningen funkar. Du vill inte riskera att sänka din SGI. Och i deras värld vet de ju inte att du är gravid förrän moderskapsintyget är inskickat vilket brukar göras först efter RUL.

Hoppas du hittar sätt att få den återhämtning och vila du behöver. 
  • Zuoz

Halloj.

Jag försökta nöta på och jobba 100% första trimestern, men det blev dock några veckor då jag låg nerbäddad helt däckad. Typ stannade hemma en vecka för att sen försöka jobba en vecka (och utnyttja vilorum och raster till max hehe). I vecka 12 fick jag äntligen en sjukskrivning på 50% och det är det jag fortf kör på nu i v17. Men det är som ovan skriver, hem och tupplura någon timma efter jobbet, försöka äta, och sen sova 9h över natten igen och hoppas på att man inte behöver springa och kissa föör många gånger under natten. 

• Anonym (.)

Jag har krigat på men önskar ibland också att jag inte hade gjort det. Kräktes 3-4 gånger om dagen och så trött att jag somnat på jobbet nästan varje dag på grund av tabletterna som skulle ta bort kräkningarna.

Jobbar i vanliga fall 50/50 fysiskt med andra personer och framför datorn, så har tack vare förstående chef fått mest innejobb.

Finns det möjlighet till någon typ av arbetsanpassning på ditt jobb? I så fall är chefen skyldig att göra det.

Som någon annan skrev, passa på att sova när du kan och låt sambon ta det tunga lasset hemma.

Svar på tråden Gå ner i arbetstid, sjuk under första trimestern? Hur har det varit för er?