Barn och utveckling av empati?
Kanske lite luddig fråga, men hur tror ni empati utvecklar sig hos barn?
Är det något som finns där tidigt, eller något de flesta på något sätt får "lära" sig?
Har börjar fundera lite över det senaste tiden. När jag ser hur min flickväns barn ibland agerar (har själv inga egna barn).
Min tjej var med om en olycka för ett tag sen och behövde nyligen operera ena benet. Hon kommer säkert bli bra igen, men just nu har hon Stora problem med att röra sig.
Men barnens förmåga att förstå att de måste hjälpa till lite under denna period känns väldigt..."ansträngd".
Och önskemålen är verkligen inte stora.
T.ex. att de skulle gå ut med hunden (för det är något tjejen Absolut inte kan nu) möts av suckar, ögonrullningar...och t.om. höga svordomar som svar.
De börjar närma sig tonåren och självklart förstår man att ungar kanske inte blir överlyckliga över att behöva göra "extra saker". Men de är långt ifrån så att de har några längre listor med krav.
Jag själv blir väldigt ledsen när jag hör min tjej berätta om det, för jag vet samtidigt hur mycket hon gör för dom.
En annan situation som fick mig att fundera, var dagen efter hon kom hem från operation. Hon mådde generellt ganska bra, men blev under en 10minuters period väldigt illamående. Dålig som hon var kunde hon inte heller gå till toaletten. Jag hämtar snabbt en hink, sitter där bredvid henne och klappar om henne.
Men barnen som är i samma rum lyfter aldrig blicken från sina mobiler för att se vad som händer, hur det är med henne osv.
Det är frustrerande att se på från bonus perspektivet. Har absolut inget behov av att få något utbrott, stå och skrika eller liknande.
Men får erkänna att jag biter mig i tungan för att inte fråga dom mer öppet om de inte bryr sig? Eller hur de ser på deras mammas mående och om de inte ska ge lite tillbaka?
Va säger ni?
En