Anonym (S) skrev 2025-10-21 07:05:02 följande:
Kränkning är ett starkt uttryck.
Men frågan är ju varför en vuxen människa medvetet väljer att kalla någon för något som den inte vill bli kallad för?
Detta är ju ett beteende som vi lär barnen är fel...redan i förskolan..
Om man vet att "topplocket går" så är man ganska medveten om sina handlingar.
Varför ens försvara ett sånt beteende?
Sen heter det ju inte dagis och dagisfröken och har inte gjort på väldigt många deccennier (och redan då var det ju ett slanguttryck). Det hänvisar till en verksamhet som inte finns, lika lite som du säger barnträdgård eller barnkrubba...
Varför hålla fast till ett uttryck som du vet är felaktigt?
Du anser att de som blir kränkta/upprörda behöver jobba på sin självkänsla men frågan är vad behöver du och andra som har behov att trycka till, jobba med i så fall?
Fast det heter dagisfröken. Jag skiter i vilken pk-benämning ditt yrke har den här månaden. Jobbar du med barn innan skolan (=7 år) så är du dagisfröken för mig. Jag bryr mig inte mer än så! Du jobbar med barn, fine! Trist för dig men då vet jag! Du lär inte bry dig om idag jag är "hygienisk ingenjör", "kapten inom lokalvård", för dig så städar jag och det är enbart var du är intresserad av om du skulle fråga mig vad jag jobbar med. Eller hur? Du vill veta vad jag gör, inte vad det har för titel??