• Anonym (TS)

Bittra förskollärare?

Hur kommer det sig att vissa förskollärare är så fruktansvärt bittra, irriterade och verkligen känns fientligt inställda till barnen och föräldrarna. 

Diskussionerna blir ständigt om vad föräldrarna gör på dagarna, att barnen är bråkiga och ouppfostrade.

Samtalen i dessa arbetslag handlar mycket lite om hur det kan utveckla sin verksamhet och hur det kan få barnen mindre bråkiga? 

Det kan ju inte vara roligt att vara sådär? 

• Svar på tråden Bittra förskollärare?
  • Tukt
    Hillevi743 skrev 2025-10-21 10:03:09 följande:
    Det beror ju på. Men den kränkta kan ju då låtsas bli kränkt av vad som helst för att sedan kunna bestämma i detalj vad andra ska få säga.
    Ja, eller så gör man ingen grej av det och respekterar den andres önskan. Svårare än så behöver det inte vara.
  • Anonym (den där)
    Anonym (En annan akademiker) skrev 2025-10-21 12:06:44 följande:

Vad kommer förskolellassen ersättas med?

Kanske Inte svårt med begreppet, men dom flesta lägger till ett förtydligande om det är förskoleklass eller förskolan  dom menar. Det gör även barnwns lärare. 

Ettan, Förskoleklassen ska bort och alla sexåringar ska börja i ettan. De som redan går i skolan "hoppar" ett år, så de som gick i ettan börjar i trean. Jag minns inte när det ska ändras, 2028? Men det gick igenom i riksdagen i sommras.

Jag vet inte riktigt var någonstans i Sverige som förskolan och förskoleklass förvirras, eller som någon annan skrev, folk fortfarande säger dagis. Enda gången jag behöver tänka på vad jag säger är nar jag pratar med amerikanska och engelska släkingar, som dessutom har olika skolformer mellan sig också.
  • Anonym (S)
    Hillevi743 skrev 2025-10-21 10:03:09 följande:
    Det beror ju på. Men den kränkta kan ju då låtsas bli kränkt av vad som helst för att sedan kunna bestämma i detalj vad andra ska få säga.
    Att kalla någon för något man VET är felaktigt och dessutom i syfte att reta den personen är väl ändå respektlöst?
    När barn gör så i skolan kallar man det mobbing...varför skulle det plötsligt vara ok att göra så mot vuxna?

Som jag skrev så är det en sak att ha okunskap men så fort man vet så blir det en helt annan sak.

Vissa blir upprörda andra inte men faktum kvarstår ju att medvetet säga fel (namn, kön, yrekestitel etc) är inte ett ok beteende och kan inte läggas över på den som  reagerar.
  • Mannen49

Antagligen att förskolelärare har så mycket av rapportering, uppföljning, hela tiden höra att förskolans budget inte håller. Stora barngrupper 
    Och ifrågasättande föräldrar.

• Anonym (Fode)
    Anonym (S) skrev 2025-10-21 11:21:27 följande:
    Ingen jag känner säger dagis så det får stå för din erfarenhet och ditt umgänge.
    Det har hetat förskola såpass länge så det borde inte vara så svårt att lära sig det "nya" uttrycket...

Sen frågade jag varför man som vuxen går in för att göra någon upprörd...inte hur de som blir utsatta bäst ska hantera det...
    De som säger så tänker nog inte ens på det.
  • Anonym (S)
    Anonym (Fode) skrev 2025-10-21 18:58:22 följande:
    De som säger så tänker nog inte ens på det.
    Nu forstod inte jag riktigt, tänker inte på vad?
  • Anonym (Fode)
    Anonym (S) skrev 2025-10-21 19:28:56 följande:
    Nu forstod inte jag riktigt, tänker inte på vad?
    Att det skulle vara nedsättande att säga dagisfröken eller dagis.
  • Anonym (S)
    Anonym (Fode) skrev 2025-10-21 19:30:32 följande:
    Att det skulle vara nedsättande att säga dagisfröken eller dagis.
    Måså vara men om man vet om att det inte heter det och inte heller uppskattas att man använder de uttrycken varför ska man då göra det?
    Man måste inte alltid förstå/hålla med, man kan visa respekt ändå.
  • Anonym (SA)
    Anonym (S) skrev 2025-10-21 07:05:02 följande:
    Kränkning är ett starkt uttryck.
    Men frågan är ju varför en vuxen människa medvetet väljer att kalla någon för något som den inte vill bli kallad för?
    Detta är ju ett beteende som vi lär barnen är fel...redan i förskolan..

Om man vet att "topplocket går" så är man ganska medveten om sina handlingar.
    Varför ens försvara ett sånt beteende?

Sen heter det ju inte dagis och dagisfröken och har inte gjort på väldigt många deccennier (och redan då var det ju ett slanguttryck). Det hänvisar till en verksamhet som inte finns, lika lite som du säger barnträdgård eller barnkrubba...
    Varför hålla fast till ett uttryck som du vet är felaktigt?
    Du anser att de som blir kränkta/upprörda behöver jobba på sin självkänsla men frågan är vad behöver du och andra som har behov att trycka till, jobba med i så fall?
    Fast det heter dagisfröken. Jag skiter i vilken pk-benämning ditt yrke har den här månaden. Jobbar du med barn innan skolan (=7 år) så är du dagisfröken för mig. Jag bryr mig inte mer än så! Du jobbar med barn, fine! Trist för dig men då vet jag! Du lär inte bry dig om idag jag är "hygienisk ingenjör", "kapten inom lokalvård", för dig så städar jag och det är enbart var du är intresserad av om du skulle fråga mig vad jag jobbar med. Eller hur? Du vill veta vad jag gör, inte vad det har för titel??
  • Anonym (SA)
    Anonym (S) skrev 2025-10-21 21:10:08 följande:
    Måså vara men om man vet om att det inte heter det och inte heller uppskattas att man använder de uttrycken varför ska man då göra det?
    Man måste inte alltid förstå/hålla med, man kan visa respekt ändå.
    Man använder för just för att ni blir så jävla arga! Det är skitkul och bitterljuvt att se! Barnen i världen svälter men man väljer ju själv vad man väljer att bli upprörd över.
  • Tukt
    Anonym (SA) skrev 2025-10-21 22:06:44 följande:
    Fast det heter dagisfröken. Jag skiter i vilken pk-benämning ditt yrke har den här månaden. Jobbar du med barn innan skolan (=7 år) så är du dagisfröken för mig. Jag bryr mig inte mer än så! Du jobbar med barn, fine! Trist för dig men då vet jag! Du lär inte bry dig om idag jag är "hygienisk ingenjör", "kapten inom lokalvård", för dig så städar jag och det är enbart var du är intresserad av om du skulle fråga mig vad jag jobbar med. Eller hur? Du vill veta vad jag gör, inte vad det har för titel??
    Du har helt fel, för det heter inte "dagisfröken". Det heter heller inte "dagis", eftersom det var en helt annan sak än vad vi har idag.
    Sedan att du gillar att provocera likt ett "dagisbarn" det är en annan sak.
  • Tukt
    Anonym (SA) skrev 2025-10-21 22:11:57 följande:
    Man använder för just för att ni blir så jävla arga! Det är skitkul och bitterljuvt att se! Barnen i världen svälter men man väljer ju själv vad man väljer att bli upprörd över.
    Men "vi" blir inte alla. Vi försöker mer hjälpa dig från att göra bort dig. Det är nämligen så att "vi" månar både om "dagisfröknar" och folk som beter sig.
  • Anonym (S)
    Anonym (SA) skrev 2025-10-21 22:11:57 följande:
    Barn svälter i världen och du lägger energi på att göra förskolepersonal upprörda...Man väljer ju sina prioriteringar i livet...
Svar på tråden Bittra förskollärare?