• Anonym (S)

Noel eller Henry

Vi funderar på att döpa vår son till Noel eller Henry. Vilket namn tycker ni är finast och hade ni valt?

• Svar på tråden Noel eller Henry
  • Krocko
    Anonym skrev 2025-10-18 01:47:17 följande:
    Vilket fruktansvärt inlägg!
    Varför?
  • Anonym (Kela)
    Krocko skrev 2025-10-18 09:08:50 följande:
    Varför?

Säkert för att det inte verkar PK att inte hata namnen Liam och Kevin.

Det har säkert sagts liknande om varje nytt namn som Harry, Henry, Jonny, William o.s.v.

• Anonym (A)
    Anonym (OO) skrev 2025-10-17 23:31:33 följande:

Barn ska sina namn även som vuxna och tycker du ts att Noel är ett bra namn på en femtioåring? Henry - alla gånger! Väldigt bra namn!
    Jag råkar känna till en Jason och en Tuva-Li som nu vid uppnådd myndighetsålder lagligen bytt sina hopplösa förnamn till betydligt vanligare och diskretare namn, som dessutom passar ihop med deras respektive efternamn.

Jag råkar känna till en Kevin och

Finns ju massor av folk som är 50 som heter Noel.

Namn är tidlösa, de fungerar hela livet. Sedan är vissa namn mer på modet än andra. 
  • trollhona

Barn ska sina namn även som vuxna och tycker du ts att Noel är ett bra namn på en femtioåring? Henry - alla gånger! Väldigt bra namn!
    Jag råkar känna till en Jason och en Tuva-Li som nu vid uppnådd myndighetsålder lagligen bytt sina hopplösa förnamn till betydligt vanligare och diskretare namn, som dessutom passar ihop med deras respektive efternamn.

Du kan ju inte jämföra Noel med Jason. Noel är ett kristet franskt namn som betyder Jul.

Medan Jason är grekiskt och vanligen används av föräldrar som uttalar det på engelska "Jejj-zon" för att de saknar bildning.
  • Anonym (qwerty)

Bägge är okej. Henry låter snorkigt och Noel låter feminint om ni ska uttala det Noêl. Uttalar ni det på samam sätt som Joel är det bäst.

• Anonym (qwerty)
    Xenia skrev 2025-10-18 01:39:06 följande:
    Men Kevin är ju rätt vanligt, varför duger inte det? Vi har ju redan många namn som importerats från Storbritannien: Henry, Harry, Robin, William, Kenneth, Kent, John, Oliver, Oscar, Ossian, Patrik m fl.
    Skitfila WT namn allesammans som sitter på bänken utanför AA
  • Xenia
    Anonym (qwerty) skrev 2025-10-19 19:54:17 följande:
    Skitfila WT namn allesammans som sitter på bänken utanför AA
    Du har noll koll. Två svenska kungar hette Oscar, det var därför det blev populärt i Sverige. Patrik kom in från skotska invandrare. William är otroligt populärt och ses snarare som ett klassiskt och internationellt namn (t ex eng kronprinsen).

Om något namn bärs av AA-lagare så bärs det av mångdubbelt fler vanliga hederliga svenssons. Inkl gamla svenska namn som Anders, Erik, Johan, Stefan etc.

Undrar vad du har för kriterer för "skilfula". Namn som du fått för dig är "slödder-namn" antar jag.
  • Anonym (qwerty)
    Xenia skrev 2025-10-20 02:44:52 följande:
    Du har noll koll. Två svenska kungar hette Oscar, det var därför det blev populärt i Sverige. Patrik kom in från skotska invandrare. William är otroligt populärt och ses snarare som ett klassiskt och internationellt namn (t ex eng kronprinsen).

Om något namn bärs av AA-lagare så bärs det av mångdubbelt fler vanliga hederliga svenssons. Inkl gamla svenska namn som Anders, Erik, Johan, Stefan etc.

Undrar vad du har för kriterer för "skilfula". Namn som du fått för dig är "slödder-namn" antar jag.
    Kenneth och Kent, AA folk, Patrik/Putte, Robin, John, är kåkfaranamn.

Oscar är undantaget men kom inte hit med det brittiska arbetarklass slöddret utan med ursprung från Frankrike.
  • Xenia

Som sagt, "kåkfararnamn" är vanliga namn, ofta från arbetarklassen. Just eftersom de är så vanliga så har många kåkfarare de namnen också. Det är inte som att man är dömd att bli kåkfarare bara för att man har ett visst namn.

Willam är vanligt i alla samhällsklasser, alltså inget WT-namn.

Apropå kåkfararnamn misstänker jag att de nuförtiden är Muhammed, Ali, Abdullah,  Ahmed,  Mustafa etc. Du hänger inte med.

• Anonym (Kela)
    Xenia skrev 2025-10-20 14:17:48 följande:

Som sagt, "kåkfararnamn" är vanliga namn, ofta från arbetarklassen. Just eftersom de är så vanliga så har många kåkfarare de namnen också. Det är inte som att man är dömd att bli kåkfarare bara för att man har ett visst namn.

Willam är vanligt i alla samhällsklasser, alltså inget WT-namn.

Apropå kåkfararnamn misstänker jag att de nuförtiden är Muhammed, Ali, Abdullah,  Ahmed,  Mustafa etc. Du hänger inte med.

Håller med.
  • Xenia

Den som använder uttryck som "arbetarklassslödder" är minst sagt fördomsfull och ingen vars åsikter man bör fästa sig vid.

Henry är ett klassiskt namn, ett namn för kungar, författare, nobelpristagare, vetenskapsmän, ministrar, skådespelare m m.

Prins Harry är egentligen döpt till Henry.

• Anonym (E.)

Fast Noel har ju inget samband med Jason, Tuva-Li eller Kevin?

De jag känner som tagit namnet Noel till sin son, har varit troende kristna. De associerar det till Kristi födelse. Men jag tycker att det funkar även om man inte gör det. Det är enkelt att stava och uttala, inget särskilt krångel med det, samt internationellt gångbart. Det kan vara en fördel idag. 
Svar på tråden Noel eller Henry