• Anonym (Usling)

Lämna för att skona honom?

Min make verkar vara olycklig i vår relation. Han har inte uttryckt det i de orden men nu har han, efter månader av tystnad, förklarat att mitt sätt att vara gör honom ont. Så vill jag såklart inte ha det.  Tanken fanns där innan också. Jag har försökt tona ner mina sämre sidor, gått i terapi, kurser, verkligen försökt bli en bättre människa. Samtidigt har jag inte vetat riktigt vilka delar av mig som stört honom, jag har bara anat. Att det nog var mitt fel och att han förtjänar bättre än vad jag kan erbjuda. Men vi sitter dumt till både ekonomiskt och med ett väldigt litet barn. Han skulle nog aldrig själv initiera, eller ens medge att han vill lämna. Så gör man bäst i att ta på sig att vara "bödel" och befria honom från detta? Eller bör det komma från honom? Jag trivs ju med honom, det verkar bara inte speciellt ömsesidigt. 

• Svar på tråden Lämna för att skona honom?
  • Anonym (Betty)
    Anonym (Usling) skrev 2025-10-17 21:21:58 följande:
    Lämna för att skona honom?

Min make verkar vara olycklig i vår relation. Han har inte uttryckt det i de orden men nu har han, efter månader av tystnad, förklarat att mitt sätt att vara gör honom ont. Så vill jag såklart inte ha det.  Tanken fanns där innan också. Jag har försökt tona ner mina sämre sidor, gått i terapi, kurser, verkligen försökt bli en bättre människa. Samtidigt har jag inte vetat riktigt vilka delar av mig som stört honom, jag har bara anat. Att det nog var mitt fel och att han förtjänar bättre än vad jag kan erbjuda. Men vi sitter dumt till både ekonomiskt och med ett väldigt litet barn. Han skulle nog aldrig själv initiera, eller ens medge att han vill lämna. Så gör man bäst i att ta på sig att vara "bödel" och befria honom från detta? Eller bör det komma från honom? Jag trivs ju med honom, det verkar bara inte speciellt ömsesidigt. 

Men vad är det för sidor du har då som inte är bra?

Ni behöver ju kommunicera. Vad är det som inte är bra? Kan ni ändra det som inte är bra? Och om de går att ändra; kan känslorna komma tillbaka för honom då?
  • Anonym (Cassie)

Hej!
    VilKen svår situation ni har! 

Det finns ofta bra familjerådgivning i kommunen där ni kan prata gör att nå varandra. Det låter som om ni har ett stort behov av att kommunicera. Du tolkar och gissar vad han vill, men du kan ju inte veta innan ni har pratat. 

• Anonym (Betty)

Ja men precis. Han har uttryckt att ditt sätt att vara gör honom ont. Men har han inte varit mer specifik än så? Exakt vad är det du gör? 

• Anonym (Separerad)

Jag separerade förra året från min partner. Han uttryckte ofta på slutet att jag mer eller mindre var roten till alla hans problem men när jag till slut inte orkade längre så var allt mitt fel. Jag var den som splittrade familjen, jag var den som gav upp. 

Att säga stt man är missnöjd med sin partner men sedan inte berätta vad det är dom är fel är inte ok någonstans. Han vill sannolikt att du ska säga att det över så han slipper göra det och vara den "dumma". 

Ni kan ju testa parterapi om ni verkligen vill försöka få det att fungera men då krävs att båda vill och att båda är beredda att göra förändringar. Det är inte bara du som behöver ändra dig.

Svar på tråden Lämna för att skona honom?