• Anonym (Orolig)

Hjälp med provsvar blodvärde

Hej, jag är mamma till ett barn på sju år. Har några Blodprov som jag verkligen undrar och känner en oro runt. Barnet har 
    hb 108 samt detta i provsvar. 
    B?EVF
    Resultat: 0.32  *Värdet ligger utanför referensintervallGraf
    Referensintervall: 0.35-0.44

B?Erytrocyter
    Resultat: 3.96 x10E12/L *Värdet ligger utanför referensintervallGraf
    Referensintervall: 4.1-5.3
    P?LD (Laktatdehydrogenas)
    Resultat: 4.7 µkat/L *Värdet ligger utanför referensintervallGraf
    Referensintervall: 2.0-4.1

symtom annars har varit trötthet och svårare att koncentrera sig. har även varit lite mer orkeslös än vad hen annars brukar vara. Läkaren säger att hennes blodvärde är lite pressat men säger inget mer om det. Jag som mamma känner dock en oro. 
    resten av proverna var inom referensvärdet och det togs inga prover om näringsbrister. 
    vad kan detta betyda samt borde jag begära att det följs upp eller hur ska jag tänka? Är min oro befogad eller är jag bara en orolig mamma. 
  • Svar på tråden Hjälp med provsvar blodvärde
  • Anonym (Orolig)

Ingen som varit med om något liknande eller som kan ge råd i hur jag ska tänka? 💖

• 1Scientist

Hejsan, är ingen läkare men de värden du delat är inte så långt utanför referensintervall och eftersom alla andra värden verkar vara inom referens är det var man kallar en standardavvikels. Som sagt ingen läkare men jag tycker inte du ska oroa dig! Se till att ditt barn dricker vatten äter nyttig mat och frukt samt får sömn!

• Anonym (FE)

Känns inte som något att oroa sig så väldigt mycket för. Blodbrist, orsakat av järnbrist är det vanligaste. Det är int överdrivet dåliga värden heller. ChatGPT håller med: För en frisk sjuåring med lätta värden och typiska symtom:

9 gånger av 10 handlar det om järnbrist orsakad av kombinationen dåligt järnintag + snabb tillväxt + mycket mjölk.
    Det är lätt att rätta till med järnrik kost eller tillskott, men viktigt att kontrollera så det inte finns någon dold orsak om värdena inte normaliseras.

• Anonym (allergiker deluxe)

Järntabletter är jobbigt för magen, jag hade kollat om barnet kan tänka sig att ta en "hutt" Floradix blutsaft varje dag, för att bättra på järnvärdet. Annars kan du dricka upp den själv, det är bra inför vintern.

Och då ska blutsaft INTE tas ihop med en måltid med mjölk, för kroppen prioriterar att ta upp kalcium före järn så då åker en del av järnet bara ut igen.

Rött kött, mandel, torkade aprikoser är saker som barn kan tycka är goda och rika på järn.

Linser, bönor, kikärtor, spenat och broccoli är ju bra om de äter det.

Man kan laga rostade kryddade kikärtor i ugn som snacks, en del gillar det.

Och så ska man äta något med C-vitamin i för att få bra upptag av sin järnrika måltid- drick apelsinjuice, ät frysta bär direkt efter maten eller nåt. Broccoli är en supergrönsak och har C-vitamin inbyggt.

Svar på tråden Hjälp med provsvar blodvärde