• Anonym (Diabetiker)

Diabetes - hur ska jag ha råd med mat?

Jag har nyligen fått diagnosen typ 2-diabetes och fått "order" av min diabetessköterska att äta lchf. Av ekonomiska anledningar har jag inte gjort detta ännu utan hoppades att min medicin skulle räcka för att få ner blodsockret men istället fortsätter det att höjas så nu känner jag att jag inte har något annat val än att också byta kost. 

Jag lever ensam och på Försörjningsstöd då jag är sjukskriven och med dagens matkostnader vet jag inte hur detta ska gå till.

Icke lchf-mat är tyvärr billigare. En flaska stekmargarin kostar 19 kr medan riktigt smör kostar nästan 70 kr, ett paket ris som räcker minst en vecka kostar 22 kr medan ett paket fryst blomkål kostar 20 och räcker till typ 2 middagar, ett paket bröd kostar ca 35 kr medan 24-pack med ägg kostar 60 kr, matgrädde 24 kr medan vispgrädden kostar 34 kr, osv. Jag tycker dessutom inte om ägg så om jag ska ersätta frukostmackorna med omelett så behöver jag variera med god topping vilket drar iväg kostnaden ännu mer. Till middag har jag i flera år levt på mestadels fläskfärs + t.ex potatis eller ris, så nu är jag urless på fläskfärs men allt annat protein verkar vara dyrare än det. Jag behöver äta ganska varierat då jag har problem med att jag spyr upp maten ibland för att jag lätt blir äcklad av mat så jag liksom måste välja sådant som känns hyfsat gott.

Jag gillar inte inälvsmat eller falukorv. Jag äter redan inget snacks eller fika, äter inte ute, dricker inte läsk, alkohol eller använder tobak eller lägger pengar på intressen, så jag har inget att dra in på. Det blir någon Loka ibland bara för att få lite gott bubbel.

Är det någon som är i samma sits? Någon som inte har råd med specialkost men har en sjukdom? Hur har ni löst det?

• Svar på tråden Diabetes - hur ska jag ha råd med mat?
  • Maggena
    Hej! Ta du ditt stekmagarin. Du behöver inte köra full LCHF. Vad din sköterska menar är att du ska skära ner på kolhydrater bara och öka upp med protein och fett. Testa att göra vitkålsmos. Mycket godare än blomkål och betydligt billigare. Är också gott att steka färs och vitkål tillsammans och toppa med en tsk sweet chili. 

Sen behöver du inte göra alla ändringar på en gång. Gör en liten justering och se vad som händer med sockret. Om jag tolkade det rätt så hade du ett långtidssocker på 62. Det är ingen katastrol. Jag hade det sist på endokrin och de var helnöjda. Vet att vi inte har samma typ av diabetes men ändå. Ta det i små steg bara. Ingen mening för dig att byta till dyr grädde heller. 
  • Anonym (Betty)

Kål i olika former  är billigt och lchf vänligt. Går att göra stuvning. Rosta i ugn etc. 

Kyckling kan man ofta få tag på billigt tex storpack kycklingklubbor.

• Anonym (Betty)
    Anonym (d2betes) skrev 2025-10-19 14:39:12 följande:
    Glöm LCHF eller specialdieter. Det kommer inte att fungera i längden.

Steg 1 är att börja läsa innehållsförteckningar och sluta med allt som har högt sockerinnehåll.

Steg 2 är att minska den totala mängden kolhydrater. 
    Här kan du börja med att titta på matens GI (glykemiskt index) och välja alternativ som har lägre index.
    Tallriksmodellen är en bra grund när man skall komponera måltider.

Steg 3 är daglig motion. Promenader är bra och kan du lägga till lite styrketräning så är det ännu bättre. Det går inte nog understryka hur effektivt daglig motion är för någon som har typ2 diabetes. Motion är skillnaden mellan att kunna äta vanlig mat och att tvingas leva på kokt broccoli om man har diabetes typ 2 och vill hålla blodsockret under kontroll.

Steg 4 är du kan behöva tilläggsmedicinering. Men tyvärr brukar de vara ganska dyra.

Steg 5 Googla "Glucose Goddess" för tips på hur några enklare ändringar av dagliga rutiner kan påverka blodsockret till det bättre.
    Men i steg 2 skriver du ju att man ska minska totala mängden kolhydrater. Alltså exakt det man ska göra i lchf. Men problemet är att om du minskar kolhydraterna måste du fylla på med nåt annat. Dvs protein och främst fett som mättar mera på mindre mängd än vad kolhydrater gör. 
  • Anonym (d2betes)
    Anonym (Betty) skrev 2025-10-19 18:02:37 följande:
    Men i steg 2 skriver du ju att man ska minska totala mängden kolhydrater. Alltså exakt det man ska göra i lchf. Men problemet är att om du minskar kolhydraterna måste du fylla på med nåt annat. Dvs protein och främst fett som mättar mera på mindre mängd än vad kolhydrater gör. 
    Tallriksmodellen. Fyll på med grönsaker. Välj proteinrika grönsaker med mycket fibrer.
  • Anonym (Betty)

Sen kan du inte bara tänka att "ägg kostar minsann 60 krokor". Du måste tänka på hur mycket man äter av saker. Nu är det så klart olika hur mycket folk äter men jag blir ganska mätt på ett ägg och en näve nötter. I alla fall till mellis eller frukost. Vad kostar den måltiden liksom? Ett ägg 2-3 kronor och bad kostar en näve nötter? Det är ett billigt mellanmål hur som helst. Garanterat billigare än två mackor med massa pålägg. 

Men visst, mycket mat är absolut dyrt. Grönsaker och nötkött kostar pengar. Och tillbehör till att laga lchf bröd är dyrt i I köpt. Mandelmjöl. Pofiber etc. 

Men lchf behlver som sagt inte vara dyrt. Speciellt eftersom att man inte behöver samma mängd mat. Jag blir lika mätt på två kokta ägg som en rejäl portions pasta med pastasås.

• Anonym (Betty)
    Anonym (d2betes) skrev 2025-10-19 18:43:45 följande:
    Tallriksmodellen. Fyll på med grönsaker. Välj proteinrika grönsaker med mycket fibrer.

Anonym (d2betes) skrev 2025-10-19 18:43:45 följande:
    Tallriksmodellen innehåller alldeles för mycket kolhydrater om man behöver dra ner på dem. Vilket ts fått råd att göra. 
  • Tow2Mater
    Anonym (Betty) skrev 2025-10-19 20:39:59 följande:

Sen kan du inte bara tänka att "ägg kostar minsann 60 krokor". Du måste tänka på hur mycket man äter av saker. Nu är det så klart olika hur mycket folk äter men jag blir ganska mätt på ett ägg och en näve nötter. I alla fall till mellis eller frukost. Vad kostar den måltiden liksom? Ett ägg 2-3 kronor och bad kostar en näve nötter? Det är ett billigt mellanmål hur som helst. Garanterat billigare än två mackor med massa pålägg. 

Men visst, mycket mat är absolut dyrt. Grönsaker och nötkött kostar pengar. Och tillbehör till att laga lchf bröd är dyrt i I köpt. Mandelmjöl. Pofiber etc. 

Men lchf behlver som sagt inte vara dyrt. Speciellt eftersom att man inte behöver samma mängd mat. Jag blir lika mätt på två kokta ägg som en rejäl portions pasta med pastasås.

Du måste ha en liten magsäck? Ett par ägg äter man ju till portionen med pasta och pastasås for att få lite protein.

Men kanske TS borde banta, så magsäcken krymper och hon blir mätt på mindre, så det blir billigare. Det är ju en ide.

Men TS tycker inte om ägg.
  • Anonym (Betty)
    Tow2Mater skrev 2025-10-19 20:45:14 följande:
    Du måste ha en liten magsäck? Ett par ägg äter man ju till portionen med pasta och pastasås for att få lite protein.

Men kanske TS borde banta, så magsäcken krymper och hon blir mätt på mindre, så det blir billigare. Det är ju en ide.

Men TS tycker inte om ägg.
    Ja det är ju olika så klart men för mig personligen så mättar ägg mycket. Framförallt så mättar lchf mat generellt på mindre mängd än kolhydratrik kost eftersom att fett mättar mer än kolhydrater och det var det som var min poäng. Så därför kan man inte bara titta på prislappen. Man måste tänka på hur mycket man ska äta av det. Men sen håller jag också med om att mat är dyrt. 
  • Anonym (Diabetiker)
    Anonym (Betty) skrev 2025-10-19 22:03:21 följande:
    Ja det är ju olika så klart men för mig personligen så mättar ägg mycket. Framförallt så mättar lchf mat generellt på mindre mängd än kolhydratrik kost eftersom att fett mättar mer än kolhydrater och det var det som var min poäng. Så därför kan man inte bara titta på prislappen. Man måste tänka på hur mycket man ska äta av det. Men sen håller jag också med om att mat är dyrt. 
    Jag har gått på lchf förut när det var billigare så jag vet att jag inte kan äta mindre mängd på lchf än med vanlig kost tyvärr. Jag har inte normala hunger och mättnadskänslor så därför fungerar det inte likadant på mig. Ett ägg och en näve nötter har ingen effekt på mig om jag är hungrig. Låter jättesmidigt att du kan käka det och stå dig :) 
  • Anonym (Diabetiker)
    Maggena skrev 2025-10-19 15:55:52 följande:
    Hej! Ta du ditt stekmagarin. Du behöver inte köra full LCHF. Vad din sköterska menar är att du ska skära ner på kolhydrater bara och öka upp med protein och fett. Testa att göra vitkålsmos. Mycket godare än blomkål och betydligt billigare. Är också gott att steka färs och vitkål tillsammans och toppa med en tsk sweet chili. 

Sen behöver du inte göra alla ändringar på en gång. Gör en liten justering och se vad som händer med sockret. Om jag tolkade det rätt så hade du ett långtidssocker på 62. Det är ingen katastrol. Jag hade det sist på endokrin och de var helnöjda. Vet att vi inte har samma typ av diabetes men ändå. Ta det i små steg bara. Ingen mening för dig att byta till dyr grädde heller. 
    Hej :) 
    Ja det får nog bli en del grejer med vitkål, och behålla margarinet. Det svåraste är nog att byta bröd mot ägg med tillbehör. 
    Tack, det var skönt att höra att blodsockret inte var katastrof. Jag är så ny på detta så jag vet inte hur högt som är riktigt högt. 
    Tack för din kommentar och tips :)
  • Anonym (Lchf:are)
    Anonym (Diabetiker) skrev 2025-10-19 22:57:25 följande:
    Jag har gått på lchf förut när det var billigare så jag vet att jag inte kan äta mindre mängd på lchf än med vanlig kost tyvärr. Jag har inte normala hunger och mättnadskänslor så därför fungerar det inte likadant på mig. Ett ägg och en näve nötter har ingen effekt på mig om jag är hungrig. Låter jättesmidigt att du kan käka det och stå dig :) 
    Hur länge åt du lchf? Det kan ta tag innan hungern minskar. Det tar också längre tid innan mättnadskänslan av fett kommer jämfört med en full matsäck så ät långsamt.
  • Anonym (Diabetiker)
    Anonym (Lchf:are) skrev 2025-10-20 09:44:21 följande:
    Hur länge åt du lchf? Det kan ta tag innan hungern minskar. Det tar också längre tid innan mättnadskänslan av fett kommer jämfört med en full matsäck så ät långsamt.
    Jag åt det i några år
Svar på tråden Diabetes - hur ska jag ha råd med mat?