Diabetes - hur ska jag ha råd med mat?
Jag har nyligen fått diagnosen typ 2-diabetes och fått "order" av min diabetessköterska att äta lchf. Av ekonomiska anledningar har jag inte gjort detta ännu utan hoppades att min medicin skulle räcka för att få ner blodsockret men istället fortsätter det att höjas så nu känner jag att jag inte har något annat val än att också byta kost.
Jag lever ensam och på Försörjningsstöd då jag är sjukskriven och med dagens matkostnader vet jag inte hur detta ska gå till.
Icke lchf-mat är tyvärr billigare. En flaska stekmargarin kostar 19 kr medan riktigt smör kostar nästan 70 kr, ett paket ris som räcker minst en vecka kostar 22 kr medan ett paket fryst blomkål kostar 20 och räcker till typ 2 middagar, ett paket bröd kostar ca 35 kr medan 24-pack med ägg kostar 60 kr, matgrädde 24 kr medan vispgrädden kostar 34 kr, osv. Jag tycker dessutom inte om ägg så om jag ska ersätta frukostmackorna med omelett så behöver jag variera med god topping vilket drar iväg kostnaden ännu mer. Till middag har jag i flera år levt på mestadels fläskfärs + t.ex potatis eller ris, så nu är jag urless på fläskfärs men allt annat protein verkar vara dyrare än det. Jag behöver äta ganska varierat då jag har problem med att jag spyr upp maten ibland för att jag lätt blir äcklad av mat så jag liksom måste välja sådant som känns hyfsat gott.
Jag gillar inte inälvsmat eller falukorv. Jag äter redan inget snacks eller fika, äter inte ute, dricker inte läsk, alkohol eller använder tobak eller lägger pengar på intressen, så jag har inget att dra in på. Det blir någon Loka ibland bara för att få lite gott bubbel.
Är det någon som är i samma sits? Någon som inte har råd med specialkost men har en sjukdom? Hur har ni löst det?