• Anonym (Köpa smycken)

Spendera 75 tkr på smycken. Vilka väljer du?

Jag ärvde för ett antal år sedan guldsmycken efter min mamma. Några få av dom använder jag, men dom flesta känns omoderna och är inte min stil. Eftersom guldpriset nu ligger extremt högt tänkte jag sälja bort dom som aldrig används och så småningom köpa mig smycken som jag själv kan ha glädje av, mest troligt på auktion för att få mest smycke för pengarna. Jag har vägt guldet och räknar med att få ut minst 75 tkr. Skulle vilja köpa klassiska smycken som håller, men det var nog även min mammas tanke och hennes smycken är omoderna idag. 

Jag är nyfiken på vad ni andra hade köpt för smycken om ni skulle spendera 75 tkr. 
    Och vänligen håll er till ämnet. Jag är inte intresserad av tyckande om att man inte ska spendera såna summor på smycken. 🙂

• Svar på tråden Spendera 75 tkr på smycken. Vilka väljer du?
  • Anonym (Jane)

Om du vill köpa klassiska smycken så gör det. Om de håller i framtiden? Spelar det någon roll, det viktigaste är väl att du gillar dom och använder dom. Även de kan ju säljas sedan.

• Anonym (OO)

Jag skulle köpa en halslänk, slät manglad som ligger fint runt halsen, ett  stelt öppet armband  ev. med små guldkulor vid vardera öppningen, ett par tre olika örhängen: knubbiga creoler, små guldinfattade diamantstuds. Blir det ngt över en enkel ring med en enda liten  sten i mitt fall en grön turmalin eller en  pärla.

• Anonym (Smedjan)

En variant är att du letar på nätet efter en silver- eller guldsmed som du gillar och tillsammans med den utformar ett smycke som är unikt för dig. 

• Anonym (Smedjan)
    Anonym (Smedjan) skrev 2025-10-18 13:00:15 följande:

En variant är att du letar på nätet efter en silver- eller guldsmed som du gillar och tillsammans med den utformar ett smycke som är unikt för dig. 

Och då kan du återanvända guldet från din mammas smycken istället för att sälja. Fast då utnyttjar du så klart inte det höga guldpriset. :) 
  • Anonym

Jag skulle köpa en smaragdring

• Anonym (Golden Boy)

Om du inte ska köpa smycken nu så behåll. Guld är en otroligt säker investering och något som faktiskt har ett äkta egenvärde. Efter zombieattacken, statskuppen, världskriget etc kommer guldet ha ett värde. Samma gäller inte nödvändigtvis pengarna på banken eller i madrassen.

• Anonym (Köpa smycken)
    Anonym (Golden Boy) skrev 2025-10-18 20:29:13 följande:

Om du inte ska köpa smycken nu så behåll. Guld är en otroligt säker investering och något som faktiskt har ett äkta egenvärde. Efter zombieattacken, statskuppen, världskriget etc kommer guldet ha ett värde. Samma gäller inte nödvändigtvis pengarna på banken eller i madrassen.

Jag hoppas på en liten dipp för att kunna ersätta dom gamla smyckena med nåt jag gillar och få så mycket smycke som möjligt för pengarna. Tanken är alltså inte att sitta på pengarna alltför länge. Och jag ska inte satsa på något med diamanter som drar upp priset utan mest troligt lite mer nätta diskreta smycken, i vitguld eftersom jag föredrar det trots underhållet som krävs med omrodiering.
  • Anonym (blingeling)
    Anonym (Köpa smycken) skrev 2025-10-18 22:06:20 följande:
    Jag hoppas på en liten dipp för att kunna ersätta dom gamla smyckena med nåt jag gillar och få så mycket smycke som möjligt för pengarna. Tanken är alltså inte att sitta på pengarna alltför länge. Och jag ska inte satsa på något med diamanter som drar upp priset utan mest troligt lite mer nätta diskreta smycken, i vitguld eftersom jag föredrar det trots underhållet som krävs med omrodiering.
    Bra produkter behöver inte omrhodieras på väldigt många år. Problemet är att kedjorna snålar och gör billiga ringar.

Min egendesignade vigselring i matt borstat vitguld med hög palladiumhalt och inlägg av trefärgat guld (mokume gane) har ingen rhodiering och kommer aldrig att ändra färg. Sen finns klart även platina, som jag har i en lite finare briljantring. Hitta en guldsmed vars stil du gillar för samarbete så kan de hjälpa dig att få ut ett bra set med smycken. 
  • Mäklaren

Jag hade använt några Gram till att låta göra ett smycka som minne av mamma. Kanske en ring?
    sälj resten men ta reda på var du får maximalt betalt. 

när det gäller köp har jag köpt  en del på auktion och en del på pantbanken. 
    min Vigselring (används ej längre pga skiljamässa men det är en annan historia) köptes för typ 4000 kex på pantbank. Den jag en 1.1ct diamant. Lämnade in den och satte ihop med förlovningsringen. fick den sen värderad till 75.000 kr så pantbanken hade gjort en miss. 

i övrigt har jag köpt bland annat georg Jensen smycken bland annat serien fusion på auktioner. Betydligt bättre priser än nypris. 

stelt Guldarmband, breda guldhalsband har jag oclså köpt. 

använder de flesta av mina smycken. Tänker att barnen får sälja eller behålla det som gillar den dagen det blir aktuellt. 

Gillar gult och vitt guld
  • Anonym (Köpa smycken)
    Mäklaren skrev 2025-10-19 10:05:19 följande:

Jag hade använt några Gram till att låta göra ett smycka som minne av mamma. Kanske en ring?
    sälj resten men ta reda på var du får maximalt betalt. 

när det gäller köp har jag köpt  en del på auktion och en del på pantbanken. 
    min Vigselring (används ej längre pga skiljamässa men det är en annan historia) köptes för typ 4000 kex på pantbank. Den jag en 1.1ct diamant. Lämnade in den och satte ihop med förlovningsringen. fick den sen värderad till 75.000 kr så pantbanken hade gjort en miss. 

i övrigt har jag köpt bland annat georg Jensen smycken bland annat serien fusion på auktioner. Betydligt bättre priser än nypris. 

stelt Guldarmband, breda guldhalsband har jag oclså köpt. 

använder de flesta av mina smycken. Tänker att barnen får sälja eller behålla det som gillar den dagen det blir aktuellt. 

Vilken lyckoträff med din ring. Jag har också nåt Jensen-smycke. Är dock lite orolig att designers kan gå i och ur mode så vet inte om det är långsiktigt taktiskt att köpa fler. Risken är ju att dom bara är värda sitt guldvärde över tid och då har man mest troligt själv betalat extra för namnet.
Svar på tråden Spendera 75 tkr på smycken. Vilka väljer du?