• ulderborna

Lumbalpunktion (ryggmärgsprov)

Hej!

Är detta normalt efter ett ryggmärgsprov. 

i onsdags gjorde jag detta prov och själva provtagningen gick jättebra. Men har fått tryck i huvudet/huvudvärk, lock för örat och idag har jag haft yrsel och faktist kräks en gång. Har ingen feber eller nackstelhet. Men detta begränsar hela mitt liv. Kan bara ligga raklång i Soffan så fort jag kliver upp eller gör något så är huvudvärken tillbaka. 

Är det normalt att känna så jag känner? Fler som varit med om detta och kan dela med sig sina upplevelser. hur länge höll det i sig och var det lika svajigt som er med mående.

kan tillägga att jag varit oerhört trött nu efteråt. orkar ingenting och vill bara sova. 

har druckit mycket vatten och druckit koffein som kan hjälpa vad jag hört. Men vad mer kan jag göra? 

hoppas ni kan dela med er där ute ????

• Svar på tråden Lumbalpunktion (ryggmärgsprov)
  • Anonym (Nina)

Många år sen nu men hade en hemsk huvudvärk 5 dagar och kunde bara ligga platt. Värktabletter hjälpte.

• Anonym (K)

Ska göra ett och är livrädd. Gör det jätteont?

• ulderborna
    Anonym (Nina) skrev 2025-10-18 23:12:01 följande:

Många år sen nu men hade en hemsk huvudvärk 5 dagar och kunde bara ligga platt. Värktabletter hjälpte.

Tack för svar. Har tagit värktabletter men det hjälper inte mig tyvärr
  • ulderborna
    Anonym (K) skrev 2025-10-18 23:44:58 följande:

Ska göra ett och är livrädd. Gör det jätteont?

Jag var också jätterädd men det kändes ingenting Och allt var över snabbt. Bedövningsprutan stack till lite men kändes knappt sen resten var helt ofarligt. Lycka till 
  • Anonym (H)

Hör av dig till stället som gjorde LP. Kraftig huvudvärk efteråt kan bero på litet läckage. Det läker oftast själv men man kan också sätta in en liten "blodplugg" för att det skall bli bättre.
    Kräkningar, feber eller yrsel skulle jag rådgöra. Man kan få infektion.

• ulderborna
    Anonym (H) skrev 2025-10-19 11:12:44 följande:

Hör av dig till stället som gjorde LP. Kraftig huvudvärk efteråt kan bero på litet läckage. Det läker oftast själv men man kan också sätta in en liten "blodplugg" för att det skall bli bättre.
    Kräkningar, feber eller yrsel skulle jag rådgöra. Man kan få infektion.

Ringde till 1177 och är påväg till akutmottagning då jag kräks massor och har yrsel. Får se vad som händer. Tack för att du delar med dig 
Svar på tråden Lumbalpunktion (ryggmärgsprov)