• Anonym (Fixarmorsen)

Barnen fått skabb av sin pappa!

Barnens pappa har släpat hem skabb och inte tagit det på allvar och har smittat ett av våra barn. Jag har nu vänt upp och ner på hela lägenheten, 2 våningar. Städat och sanerat som bara den. ALla kläder i karantän, köpt nya kläder och vinterjacka eftersom vi inte hade tillräckligt med kläder. 

Han tar det inte lika allvarligt. Utan tycker det räcker med någon dags karantän. 

Hur i helvete kan en vuxen man få hem skabb???

Hur ska jag förhålla mig till att han smittar ner min son? Och hur förhåller jag mig till att han inte sanerar sitt hem?

• Svar på tråden Barnen fått skabb av sin pappa!
  • Anonym (Ulle)

Men fyyy, stackars dig!

Jag hade bara sagt att jag berättar för skolsköterska (då barnet kan smitta fler barn) och anmäler till soc om han inte vidtar åtgärder i sitt hem också. Skabb är fruktansvärt för barn, det går ju inte ens att sova!

Man kan inte vara så lat när man har barn, det är omänskligt och ovärdigt.

• Anonym (Ulle)

Sen kan du sms:a honom en äcklig bildgoogling på skabb på barn om dagen.

Har han överhuvudtaget ett samvete och en hjärna borde han fatta då.

• Anonym (Fixarmorsen)

Du tror alltså det är från sexuell relation?

Är det vanligt?

och hur vanligt är det då att det smittar en tonåring? Ska jag vara riktigt orolig?

Han själv bara skriker och skyller ifrån sig och har nu vänt sonen mot mig.

• Ezmeraldah

Har ni behandlat er? Har pappan behandlat sig? Alltså med salva på hela kroppen morgon och kväll. Tenutex eller vad den heter. Tar väl typ två dygn. Det är väl det viktigaste och första man gör? 

Jag har inte jättebra koll för jag har aldrig haft skabb själv. Men jag behandlade mig för säkerhets skull en gång för många år sen när jag fick veta att en person som jag varit hemma hos var smittad. (Nej, jag hade inte sex med personen. Jag jobbade olika hemtjänsten då och fick veta i efterhand att en kund som jag besökt var smittad.) 
  • Anonym (Klara)

Städa hjälper inte. Ni måste behandla hela familjen med läkemedel. Men du gör helt rätt som tvättar kläder eller ställer i karantän. Fem dagar ska de stå oanväda. 

Jag tycker att du uttrycker dig väldigt nedsättande när du säger att ditt ex dragit hem skabb. Det är inte direkt bågot man medvetet utsätter sig för utan han har så klart blivit smittad utan att veta om det. Precis som din son. Till skillnad från klnssjukdomar som man faktiskt kan skydda sig från finns inget skydd mot skabb förutom att hålla sig undan från andra människor. 

• Anonym (Klara)
    Ezmeraldah skrev 2025-10-24 01:52:53 följande:

Har ni behandlat er? Har pappan behandlat sig? Alltså med salva på hela kroppen morgon och kväll. Tenutex eller vad den heter. Tar väl typ två dygn. Det är väl det viktigaste och första man gör? 

Precis! 

Behandlingen ska utföras ungefär som en lusbehandling. Först en gång och sen en gång till ett bestämt tidsintervall senare (gissningsvis för att de som låg i ägg vid första behandlingen kläckts då, men ännu inte är stora nog att ha hunnit lägga nya ägg). 

Svar på tråden Barnen fått skabb av sin pappa!