• Anonym (LOVE)

Varför är många äldre så anti?

Jag förstår inte.... jag är faan inte pure-ung själv (38). Men folk är dumma i huvudet. Vem hat rätt att bestämma över någon annan hur de ska känna eller vara? 

Låt folk fucking vara, sålänge det inte skadar någon  annan liksom!

Jag önskar jag kände folk som är så öppna som jag är

• Svar på tråden Varför är många äldre så anti?
  • Anonym
    Anonym (LOVE) skrev 2025-10-20 21:19:46 följande:

Jag förstår inte.... jag är faan inte pure-ung själv (38). Men folk är dumma i huvudet. Vem hat rätt att bestämma över någon annan hur de ska känna eller vara? 

Men nu ifrågasätter ju du också hur andra ska känna och vara när du undrar varför de äldre är så anti?
  • Anonym (LOVE)
    Anonym skrev 2025-10-20 21:35:36 följande:
    Men nu ifrågasätter ju du också hur andra ska känna och vara när du undrar varför de äldre är så anti?
    True. Men vem vill bli påhoppad?
    .
    Alla får tycka vad de vill men att sen ta det till att hoppa på folk som bara vill vara sig själv, det är märkligt i min mening. Är så sjukt svårt idag att bli accepterad för den man är.
  • Lynx123

Visst ska man låta folk vara som de är. Det inkluderar att inte kalla andra dumma i huvudet och att peka ut äldre - det är ju inte särskilt "öppet". Alltid bra med lite självrannsakan.
  • Anonym (Rätt)

Ingen har rätt att bestämma över någon annan. Alla har rätt att själva välja hur de vill vara. Däremot kan folk ha åsikter om det och det kommer man aldrig ifrån. 

• Raggartjejen
    Anonym (LOVE) skrev 2025-10-20 21:43:30 följande:
    True. Men vem vill bli påhoppad?
    .
    Alla får tycka vad de vill men att sen ta det till att hoppa på folk som bara vill vara sig själv, det är märkligt i min mening. Är så sjukt svårt idag att bli accepterad för den man är.
    Du säger emot dig själv!
  • OlleSQ

Livet är för kort för att bry sig om vad andra tycker. Släpp det bara och gå vidare.
  • Anonym (Bitjejen)

Jag håller med dig, jag förstår inte heller vissa ur den äldre generationen när det gäller det här. Jag är i 40-årsåldern, vet inte vad det är, min pappa är homofob och jag förstår inte varför. Yngre människor idag tycker jag är mkt öppna, för dom är det inget konstigt att vissa har två mammor eller pappor. 

Jag som själv är bi har ju egna åsikter om vad jag tycker är attraktivt, t ex så gillar jag inte väldigt feminina män eller manliga kvinnor så mkt men det är en åsikt jag behåller för mig själv om det inte är såhär, på ett diskussionsforum eller med närmsta vännerna. Det är min preferens och jag har inget att göra med hur andra vill vara. Så homofober har ju rätt till sin åsikt men den behöver inte sägas. Och själva ts gäller ju varför vissa har så mkt motvilja mot annat än heteros.

Så jag lyssnar med idel öra på vad som skrivs i tråden.
  • Anonym (Bitjejen)
    OlleSQ skrev 2025-10-21 06:06:55 följande:
    Livet är för kort för att bry sig om vad andra tycker. Släpp det bara och gå vidare.
    Det är ju sant på sätt och vis. Fast om det faktiskt blir farligt för gaykillar eller att folk blir förfördelade på jobbet pga homofobi så spelar det ju roll?
  • Jesper f
    Anonym (Bitjejen) skrev 2025-10-21 09:55:49 följande:
    Det är ju sant på sätt och vis. Fast om det faktiskt blir farligt för gaykillar eller att folk blir förfördelade på jobbet pga homofobi så spelar det ju roll?
    Fast det är lite olika sakfrågor som i sig inte har med den första att göra - även om jag fullt håller med dig i sak. Men RÄTTEN att vara som man är, den har man alltid - så länge det är inom lagens ramar.

Sen har vi nästa problem, de som inte accepterar det och försätter andra i fara eller tom brukar våld på dem - som är i botten rent hatbrott.

Det andra är en arbetsrättslig fråga som är jättesvår att komma undan, det beror på vad man menar med förfördelade. Det kan handla om allt från vad chefen anser är personlig lämplighet eller upplever fungerar bättre totalt sätt på arbetsplatsen/teamet. Det är sällan lika uppenbar/lätt fråga att jobba med - om för den sakens skull absolut icke desto mindre viktig. Men om man i princip inte jobbar mekaniskt repetitivt likadant på en fabrik - är det väldigt svårt att "mäta" på det sättet att det riktigt går att komma åt, om det inte är extremt uppenbart och "anti" stämning på jobbet från första början.
  • Anonym (A)
    Jesper f skrev 2025-10-21 13:30:18 följande:
    Fast det är lite olika sakfrågor som i sig inte har med den första att göra - även om jag fullt håller med dig i sak. Men RÄTTEN att vara som man är, den har man alltid - så länge det är inom lagens ramar.

Sen har vi nästa problem, de som inte accepterar det och försätter andra i fara eller tom brukar våld på dem - som är i botten rent hatbrott.

Det andra är en arbetsrättslig fråga som är jättesvår att komma undan, det beror på vad man menar med förfördelade. Det kan handla om allt från vad chefen anser är personlig lämplighet eller upplever fungerar bättre totalt sätt på arbetsplatsen/teamet. Det är sällan lika uppenbar/lätt fråga att jobba med - om för den sakens skull absolut icke desto mindre viktig. Men om man i princip inte jobbar mekaniskt repetitivt likadant på en fabrik - är det väldigt svårt att "mäta" på det sättet att det riktigt går att komma åt, om det inte är extremt uppenbart och "anti" stämning på jobbet från första början.
    Håller med detta kloka inlägg.
  • Anonym (Bitjejen)
    Jesper f skrev 2025-10-21 13:30:18 följande:

Ja man kan se på det med juridiska glasögon. Det hjälper inte dom som kan ha med homofoba kollegor att göra, det är skillnad på att det blir konstig stämning för att en uppenbart gay man har börjat på en arbetsplats där det finns dom åsikterna och att börja processa mot arbetsgivaren. Om det istället finns en allmän acceptans för folks olikheter så hamnar man inte i det läget.

Men det ts undrar över är varför äldre generationer har svårt för det som inte är hetero.
Svar på tråden Varför är många äldre så anti?