• Anonym (Mörkt och kallt)

Jag och min man har olika liv

Min man är 10 år äldre än mig och är pensionerad, jag har 6 år att jobba tills jag får full pension så min man tillbringar halva tiden utomlands. Han pratar hela tiden om att jag skall sluta jobba men då har jag ingen försörgning och pensionen blir ju mindre. Vi lever på skilda hål i månader och det är min mans val.
    Jag har dessutom gamla föräldrar 88 år som bor i USA, min mamma är mycket dålig Jag har också min bror med familj som bor i USA som jag älskar och vill träffa. Min man tycker att jag måste minska på min tid med min familj. Förra året har jag och min man hade gemensam semester 5 veckor och tre dagar och jag har varit hos mina föräldrar i 5 veckor, åkte två gånger till USA, hjälpt till mina föräldrar att flytta. Det är min man som räknat ut det.
    Nu skriver han  att jag inte skall lova mina föräldrar att vara där ännu längre men jag behöver det, min far skall opereras och jag måste ta hand om min far och mor som är titalt dement. Jag skrev det till min man men nu har han slutat att maila mig helt. Vi umgås via gulliga mail. Han menar att jag är illojal mot honom.
    Snälla, vad tycker ni om det?
    Jag skall givetvis ta hand om mina föräldrar vad min man än tycker

• Svar på tråden Jag och min man har olika liv
  • Anonym (Mmm)
    Anonym (Mörkt och kallt) skrev 2025-10-21 11:13:12 följande:

Min man är 10 år äldre än mig och är pensionerad, jag har 6 år att jobba tills jag får full pension så min man tillbringar halva tiden utomlands. Han pratar hela tiden om att jag skall sluta jobba men då har jag ingen försörgning och pensionen blir ju mindre. Vi lever på skilda hål i månader och det är min mans val.
    Jag har dessutom gamla föräldrar 88 år som bor i USA, min mamma är mycket dålig Jag har också min bror med familj som bor i USA som jag älskar och vill träffa. Min man tycker att jag måste minska på min tid med min familj. Förra året har jag och min man hade gemensam semester 5 veckor och tre dagar och jag har varit hos mina föräldrar i 5 veckor, åkte två gånger till USA, hjälpt till mina föräldrar att flytta. Det är min man som räknat ut det.
    Nu skriver han  att jag inte skall lova mina föräldrar att vara där ännu längre men jag behöver det, min far skall opereras och jag måste ta hand om min far och mor som är titalt dement. Jag skrev det till min man men nu har han slutat att maila mig helt. Vi umgås via gulliga mail. Han menar att jag är illojal mot honom.

Vad jag tycker? Ärligt talat, så inget särskilt. Ni är två vuxna människor, ni väljer ju själva hur ni vill leva. Passar det inte, så skilj er. 
    Alla kan skilja sig då det inte passar det är inte därför jag frågar. Vi hade levt 20 år tillsammans, har haft ett bra liv tillsammans. Min situation är ju knappast unik, många har ålderskillnad, många har äldre föräldrar som behöver hjälp och då kanske tar tid från gemensam semester, skiljer sig då människor för att kunna hjälpa sina föräldrar?

• Jesper f

Jag förstår inte riktigt hur han tänker - han måste förstå situaitonen och se den längre än näsan räcker. Våra föräldrar har vi bara en gång - är dina föräldrar närmre 90 år och börjar skrupla på, GIVETVIS måste du få lägga din semester på att vara där för att umgås, hjälpa till, och det kan sorgligt nog vara din sista chans att se dem relativt pigga i livet. Det kan vända oerhört fort i den åldern. Det måste han förstå.

Den som har lättast att ändra sig så ni får mer tid tillsammans är HAN. Hans utlandsvistelse - förutsatt att den inte är obligatoriskt medicinskt motiverat av allvarlig kronisk sjukdom eller liknande - går att KORTA med 5 veckor. Det är ingen större uppoffring, vi pratar om 10% av ett år, för att få umgås tillsammans med dig. Det är jättebra att ni umgås digitalt på alla sätt och vis ni kan och att det är gulligt, men förhållanden måste också odlas och få växa i verklige livet likväl - och där måste BÅDA parterna bidra. Och som din situation ser ut, sitter du egentligen ganska "fast", du kan inte ändra på att dina föräldrar är gamla och skröpliga, men han kan ändra på sitt resmönster - så har man 20 bra år i bagaget tillsammans känns det minst sagt snålt att man inte kan anpassa sig efter sin partner tillfälligt, under de få år dina föräldrar har kvar i livet. Det är inte riktigt en klädsam sida hos din man - och det tycker jag också du kan vara ärlig nog att säga, UTAN att ha en anklagande ton givetvis, men som praktiskt konstaterande. Det heter i nöd och lust, av en anledning. Livet bjuder inte alltid på bästa/idealiska förutsättningar.

Oerhört tråkigt att din man inte vill stödja dig i detta, och den stress det givetvis måste skapa i dig. Men jag har ingen bättre idé än att du måste försöka fortsätta förklara, argumentera. Vill han inte sen förstå, det är inte mycket du kan göra åt det. Saker är som de är. Förhoppningsvis att han med tiden lyckas tänka till och uppbåda mer förståelse och vilja att själv bidra. Men du ska inte ändra dig för honom i detta fallet, det finns stor risk att du kommer få ångra det för resten av DITT liv. Det är det inte värt.

• Agda90

Så han bestämmer och du ska lyda?
    Förlåt men i en relation så drar inte den ena parten till ett varmare land och lämnar sin arbetande partner hemma. Man kräver inte att någon ska vara mindre närvarande för nära och kära. Din man är ett rövhål. Enkelt och tydligt. 

Du har, som jag ser det, två val. Acceptera att han är ett rövhål och stanna hos honom eller lämna och leva ditt liv som du vill. Han lär inte ändra på sig för han räknar ju antal dagar som du har hjälpt dina föräldrar. Tecken på hans "rövhåls beteende" har garanterat funnits redan tidigare men du har inte sett dem. 

Tack snälla för ett fantastiskt fint svar och stöd!
    Jag kommer givetvis att hjälpa mina föräldrar hur skall det annars gå? Och jag kommer att ha kontakt med min bror och hans familj, jag älskar min bror och hans familj
    Jag har pratat och pratat och förklarat för min man men vi förstår inte varandra.
    För att ha semester 10 veckr per år så jobbar jag livet av mig, jag är egen företagare och måste betala företagskostnader som hyra och mycket annat men jag jobbar på hög varv för att kunna ta ledig så mycket som jag gör, jag sover dåligt av all stress.

Jesper f skrev 2025-10-21 12:18:16 följande:

Jag förstår inte riktigt hur han tänker - han måste förstå situaitonen och se den längre än näsan räcker. Våra föräldrar har vi bara en gång - är dina föräldrar närmre 90 år och börjar skrupla på, GIVETVIS måste du få lägga din semester på att vara där för att umgås, hjälpa till, och det kan sorgligt nog vara din sista chans att se dem relativt pigga i livet. Det kan vända oerhört fort i den åldern. Det måste han förstå.

Den som har lättast att ändra sig så ni får mer tid tillsammans är HAN. Hans utlandsvistelse - förutsatt att den inte är obligatoriskt medicinskt motiverat av allvarlig kronisk sjukdom eller liknande - går att KORTA med 5 veckor. Det är ingen större uppoffring, vi pratar om 10% av ett år, för att få umgås tillsammans med dig. Det är jättebra att ni umgås digitalt på alla sätt och vis ni kan och att det är gulligt, men förhållanden måste också odlas och få växa i verklige livet likväl - och där måste BÅDA parterna bidra. Och som din situation ser ut, sitter du egentligen ganska "fast", du kan inte ändra på att dina föräldrar är gamla och skröpliga, men han kan ändra på sitt resmönster - så har man 20 bra år i bagaget tillsammans känns det minst sagt snålt att man inte kan anpassa sig efter sin partner tillfälligt, under de få år dina föräldrar har kvar i livet. Det är inte riktigt en klädsam sida hos din man - och det tycker jag också du kan vara ärlig nog att säga, UTAN att ha en anklagande ton givetvis, men som praktiskt konstaterande. Det heter i nöd och lust, av en anledning. Livet bjuder inte alltid på bästa/idealiska förutsättningar.

Oerhört tråkigt att din man inte vill stödja dig i detta, och den stress det givetvis måste skapa i dig. Men jag har ingen bättre idé än att du måste försöka fortsätta förklara, argumentera. Vill han inte sen förstå, det är inte mycket du kan göra åt det. Saker är som de är. Förhoppningsvis att han med tiden lyckas tänka till och uppbåda mer förståelse och vilja att själv bidra. Men du ska inte ändra dig för honom i detta fallet, det finns stor risk att du kommer få ångra det för resten av DITT liv. Det är det inte värt.

• Xenia

Men om han vill att ni ska tillbringa mer tid tillsammans, varför är han bortrest så länge utomlands?

Jag tycker inte han verkar bry sig tillräcckligt mycket om dig. I så fall skulle han:

- Givetvis stödja dig i att ta hand om dina gamla skröpliga föräldrar
    - Inte tillbringa så många månader utomlands istf att stanna hemma med dig

Jag tycker det är dags att inse att din man är rätt självisk.
  • Tow2Mater
    Anonym (Mörkt och kallt) skrev 2025-10-21 11:53:46 följande:
    Alla kan skilja sig då det inte passar det är inte därför jag frågar. Vi hade levt 20 år tillsammans, har haft ett bra liv tillsammans. Min situation är ju knappast unik, många har ålderskillnad, många har äldre föräldrar som behöver hjälp och då kanske tar tid från gemensam semester, skiljer sig då människor för att kunna hjälpa sina föräldrar?
    De skiljer sig bl a för att livet förändras, man utvecklad i olika riktningar och det negativa med att vara gift börjar starkt överväga det positiva. Du är kanske vid detta vägskäl nu, eftersom ni har samma problem ni haft tidigare. Fundera på vad det positiva med att fortsätta vara gift med denna person är, av det du skriver verkar det negativa överväga.
  • Nordinni

Nej, du ska göra det som fungerar för dig. Självklart ska du ta hand om dina föräldrar. Din man valde att bo utomlands mer än halva tiden och begär att du ska minska umgänge med din familj. Det är inte du som krånglar utan det är din man. Han får inse att han måste anpassa sig som är ledig. 

• Xenia
    Men är orsaken till att ni levt ihop 20 år att du alltid anpassat dig efter honom? 

Om han är en egoist som kräver lydnad av dig, varför måste du stanna kvar hos honom? Att ni varit ihop i 20 år är verklgen inte orsak nog att bo ihop resten av livet, om du ständigt måste underkasta dig honom.

Det är inte åldersskillnaden och gamla föräldrar som är problemet utan hans beteende och krav.

Varför är det självklart att din man tillbringar flera månader utomlands (för att han föredrar ett varmare klimat?), medan du inte får tillbringa 10 veckor utomlands för att hjälpa dina föräldrar? Vad är det för dubbelmoral? 

Om han inte vill följa med dig till USA så kan han ju resa utomlands de 10 veckorna, och tillbringa resten av tiden hemma med dig. Om han verkligen bryr sig om det och vill vara med dig, vill säga.

Min man är också äldre än jag. Om han velat åka utomlands ett par veckor för att hälsa på släktingar medan jag jobbade hemma, så skulle jag inte haft något emot det. Men om han velat bo utomlands i flera månader, då skulle jag ifrågasätta hela äktenskapet. Han klarar sig tydligen utan mig, kanske jag klarar mig utan honom också?
  • Anonym (Mmm)
    Och du tar dig tid för dina föräldrar. vad vi andra tycker om det spelar väl mindre roll. Han är borta mycket, du inte så mycket. Ni vill ha det så här, då passar det er. 
  • Anonym (Helene)
    Jag skulle säga att det är rätt unikt att umgås med sin partner via gulliga mail halva tiden av året för att han väljer att hellre bo utomlands själv än att vara med dig.

Vill han spendera mer tid med dig är det ju enkelt att helt enkelt vara hemma mer och faktiskt umgås med dig, se till att ha en vardag tillsammans. Jag skulle inte känna att relationen var en prioritet för min man om han gjorde sådär.
    Tow2Mater skrev 2025-10-21 13:11:17 följande:
    De skiljer sig bl a för att livet förändras, man utvecklad i olika riktningar och det negativa med att vara gift börjar starkt överväga det positiva. Du är kanske vid detta vägskäl nu, eftersom ni har samma problem ni haft tidigare. Fundera på vad det positiva med att fortsätta vara gift med denna person är, av det du skriver verkar det negativa överväga.
    Precis på pricken, jag måste bestämma mig att aningen är jag fri att göra vad som är rätt och det jag vill eller leva med denna konflikt många år till.
    Det som ligger i det andra skålet är vår gemensamma historien och ett riktigt häftigt liv, vi är seglare och har varit nästan världen runt och nu under semester har flyttat mellan Spanien och Italien och planerat Jul på Sicilien där båten ligger nu till sommaren under våra gemensamma veckor till Grekland. Det är ett fantastiskt liv.
    Jag vet att min man är självisk och det är minst sagt, han är lite över 70 och tycker ju att vi kan hålla på så här onte så många år till, det är fysiskt krävande att segla över stora hav så för honom är det här och nu som gnäller.
    Jag har skrivit till honom att vi har olika liv eller olika krav i livet just nu och förstår inte varandra och han slutat skriva til mig, bröt kontakten. Om jag är ledsen, ja mycket ledsen.
    Min svägerska däremot är här, hjälper till mina föräldrar allt vad hon kan, skall hämta mig snart och vi skall besöka hennes mamma som bjöd mig hem, jag har en familj här som uppskattar mig. Jag kan inte rimligtvis dumpa mina föäldrar till min snälla svägerska och åka och segla i Grekland, vem gör så?
    Min man skulle aldrig göra det mot sin mor, jag var där för min man då hans mamma var dålig.
    Jag orkar inte leva i denna konflikt.
    Det är klart att relationen förändras då livets villkor förändras för båda parter. Min man har inga förpliktelser, han har bara sug själv att ta hänsyn till.
    Jag har maxat allt. Min familj jag älskar som jag behöver och vill ta hand om, mitt krävande jobb som jag älskar, eget företag som jag vill driva.
    Jag älskar ju min man också och kännet en stor sorg över att jag måste nog välja.
  • Anonym (MM)
    Ja, många har åldersskillnad och äldre föräldrar, men de flesta är helt ok med att ens fru/make/partner tar hand om sina föräldrar i den utsträckning som behövs. 

Därför behöver de inte skilja sig. 

Men i ditt fall tycker jag du kan säga till din man att du inte kan lösa den här situationen på något annat sätt och om han inte kan acceptera det får han gå vidare i livet utan dig. Det handlar om max 10 års tid av omhändertagande. Man gifter sig inte med tanken att båda kommer vara 35 år och friska hela tiden, utan alla vet att det kommer perioder av sjukdom, död, ekonomiska problem etc etc. och så tar man sig igenom det. 
    Xenia skrev 2025-10-21 14:15:36 följande:
    Men är orsaken till att ni levt ihop 20 år att du alltid anpassat dig efter honom? 

Om han är en egoist som kräver lydnad av dig, varför måste du stanna kvar hos honom? Att ni varit ihop i 20 år är verklgen inte orsak nog att bo ihop resten av livet, om du ständigt måste underkasta dig honom.

Det är inte åldersskillnaden och gamla föräldrar som är problemet utan hans beteende och krav.

Varför är det självklart att din man tillbringar flera månader utomlands (för att han föredrar ett varmare klimat?), medan du inte får tillbringa 10 veckor utomlands för att hjälpa dina föräldrar? Vad är det för dubbelmoral? 

Om han inte vill följa med dig till USA så kan han ju resa utomlands de 10 veckorna, och tillbringa resten av tiden hemma med dig. Om han verkligen bryr sig om det och vill vara med dig, vill säga.

Min man är också äldre än jag. Om han velat åka utomlands ett par veckor för att hälsa på släktingar medan jag jobbade hemma, så skulle jag inte haft något emot det. Men om han velat bo utomlands i flera månader, då skulle jag ifrågasätta hela äktenskapet. Han klarar sig tydligen utan mig, kanske jag klarar mig utan honom också?
    Jag gör det, iftågasätter vår relation för att han bor utomlands på vinrarna för att det är varmare, han har inget att göra hemma medans jag jobbar, där är det i alka fall trevligare klimat.
    Min man säger att om jag gör mina val dvs besöker mina föräldrar 2 ggr per år a 2 veckor då gör han sina val och det är att bo utomlands, allro helst vill han att jag bor med honom utomlands. Det har vi gjort en gång ett år seglat över Atlanten och två år i Medelhavet men vi har inte ekonomi för att jag hoppar av jobbet och pensionen sen.
  • Anonym (Ta ingen skit)

Jag tycker du ska fråga din man:

När du blir trött och sjuk, vill du att jag tar hand om dig då eller ska jag resa utomlands och bara ha det skönt utan dig?

Sen säger du inget mer utan bara tittar på honom.

Svar på tråden Jag och min man har olika liv