• Anonym (OROLIGMAMMA)

Mitt barn har blivit orosanmält av skolan

Idag fick jag mejl om att skolan har skickat en orosanmälan till nämnden för att min son har hög frånvaro i skolan och att en utredning har startats. 
    Frånvaron är jag medveten om då han har epileptiska anfall där ambulans oftast har fått kopplats in. De dagarna har han inte fixat att gå till skolan då kroppen och psyket tar mycket stryk. 
    Sen har vi tyvärr haft mycket otur med sjukdommar. Feber som har kommit i omgångar, flera omgångar av magsjukor och förkylningar. 
    Jag är den som har fått vabbat mest av oss i familjen. 
    Vi håller inte vårt barn hemma för skoj skull och vår ekonomi blir ju självklart påverkad. 

Hur går en sådan utredning till? 
    Bör vi vara oroliga att de tar sonen från oss? 
    Han blir ju inte utsatt för något hemma. Snarare i skolan med daglig mobbning av andra barn. Kommer alltid med rena kläder och kommer alltid i tid.

/ Orolig mamma
  • Svar på tråden Mitt barn har blivit orosanmält av skolan
  • Anonym (H)

Har ni en bra dialog med skolan kring ditt barns frånvaro? 

De är ju skyldiga att anmäla vid en viss mängd frånvaro, oavsett övriga omständigheter. Men om de inte känner någon egentlig oro så lär de säga det till soc och då händer det nog inte så mycket alls mer än ett samtal.

• Lynx123

Går han inte till skolan pga sjukdom eller mobbing? Jag tror inte att du har något att oroa dig för vad gäller att få ha sonen, men hur står det egentligen till med honom i skolan?

• Anonym (Mamma)

En orosanmälan leder inte automatiskt till en utredning. Vården gjorde en orosanmälan på oss men socialtjänsten hänvisade tillbaka till vården efter ett par telefonsamtal med mig. De startade alltså ingen utredning. 

• Teresse7

Ser det som att skolan gjort det de ska.
    De bryr sig om din son och vill hjälpa. Betyder inte att du gjort något fel.

Har ni inte varit på någon kartläggning kring frånvaron innan denna anmälan ? 

• Anonym (Ingen fara)

Skolan gör detta av flera anledningar.

1) de är skyldiga att göra det pga hög frånvaro
    2) de har lättare att kunna få stöd till anpassningar i skolan för din son om socialtjänsten är involverad
    3) de vill din sons bästa, att han ska få den utbildning han har rätt till. 
    4) alla anmälningar leder inte till utredning 

Om socialtjänsten ringer, prata vänligt med dem, svara på deras frågor. Ingen är ute efter att sätta dit er som föräldrar.

• Anonym (Orosanmälan)

Nästa 100% säkert så har skolan endast följt sina rutiner här.

Det första som kommer att hända är att socialtjänsten kommer att samla mer information för att ha ett beslutsunderlag för om de ska starta utredning eller inte. 

Prata med socialtjänsten när de hör av sig, förklara er situation, ju mer transparent du kan vara desto bättre, så kommer det nästa garanterat inte bli någon utredning. 

• Jesper f

Har svårt att se att de ens skulle hitta underlag till att starta en utredning, du har tydligt svar på varför det blivit så, och epelepsin har du garanterat i hans journal, och det ÄR hemskt besvärligt med svår epelepsi - och inget ni kan påverka förutom att försöka ge så bra förutsättningar hemma som möjligt, och det omfattar inte minst att det behövs tid för vila och återhämtning, SÄRSKILT efter att det vart ett anfall. 

Medicinerna vi har idag är bra, men de är inte 100% och inga mirakel hemma. Ni kan bara göra precis det ni redan gör - det bästa ni kan. Mer kan ingen begära av er. Så nej, ni har inte gjort något fel alls, och det skulle förvåna mig om Soc säger något annat till skolan, än att det är viktigt - om så inte redan är gjort - att skolhälsovården finns tillgänglig och också stöttar er så långt som möjligt. Också är det i princip bra med den saken. Det är bara förklara hur er situation ser ut, det är inga MONSTER som jobbar på Soc, och nej givetvis är det inte frågan om att på något vis ta ert barn ifrån er. Då måste det vara på en helt annan nivå och fråga om att inte klara sitt föräldraskap, och så är inte situationen här vad jag förstår saken - för då hade det vart vad som hade anmälts. Så tycker inte du ska känna någon oro, utan ta det med ro.

• Anonym (hemma)
    Anonym (OROLIGMAMMA) skrev 2025-10-21 19:13:16 följande:
    Mitt barn har blivit orosanmält av skolan
    Idag fick jag mejl om att skolan har skickat en orosanmälan till nämnden för att min son har hög frånvaro i skolan och att en utredning har startats. 
    Frånvaron är jag medveten om då han har epileptiska anfall där ambulans oftast har fått kopplats in. De dagarna har han inte fixat att gå till skolan då kroppen och psyket tar mycket stryk. 
    Sen har vi tyvärr haft mycket otur med sjukdommar. Feber som har kommit i omgångar, flera omgångar av magsjukor och förkylningar. 
    Jag är den som har fått vabbat mest av oss i familjen. 
    Vi håller inte vårt barn hemma för skoj skull och vår ekonomi blir ju självklart påverkad. 

Hur går en sådan utredning till? 
    Bör vi vara oroliga att de tar sonen från oss? 
    Han blir ju inte utsatt för något hemma. Snarare i skolan med daglig mobbning av andra barn. Kommer alltid med rena kläder och kommer alltid i tid.

/ Orolig mamma
    Det du borde ha gjort och bör göra framåt är ju att börja ha samtal med skolan.

Att han är utsatt för mobbing i skolan är ju helt oacceptabelt. Hur jobbar skolan med den frågan, och hur samverkar ni med skolan i den frågan?

Sen tänker jag att det alltid är bra att ha en dialog med skolan om en barn har behov som överstiger det "vanliga". Så om ditt barn måste vara borta ovanligt ofta, det borde ni meddela skolan, varför och vad som händer kring ert barn. För i nuläget ser de bara frånvaron, inte orsakerna, som ju är helt rimliga. 

Socialtjänsten kommer ju att titta på helheten, vad gör ni föräldrar, vad gör vården, vad gör skolan. Inte så sannolikt att han tas ifrån er om ni gör det ni ska utifrån hans behov av vård osv. 
  • Anonymqwerty

En bra grej är att dokumentera allt, dvs frånvaro plus orsaker, med datum. Dels är det lättare för dem att avskriva det om du kan svara på exakt vad som hänt, t ex alla magsjukor, förkylningar, anfall etc.

Mobbing måste skolan åtgärda om det förekommer. Det är otroligt nedbrytande som du vet och måste fokuseras på av dem asap.

• Anonym (Hjälp)

Ber om ursäkt om jag kapar tråden, men är skolan alltid skyldiga att anmäla hög frånvaro, även om de vet orsaken? 
    Har en tjej som går i förskoleklass men har och kommer att ha hög frånvaro i perioder pga sjukdomar som kräver uppföljning och sjukhusvård i perioder. 
    Skolan vet alltså detta men betyder det att de ändå behöver göra en orosanmälan? 

• Anonym (Ta emot hjälp!)

Anmälan till soc låter så hemskt i mångas öron men Socialtjänsten har ju så många arbetsområden.

Det är sällan man tar barn i från sin familj utan dom är där för att kunna hjälpa familjer.
    Man kan få stöd och hjälp och att dom hjälper till att ha kontakt med andra som är runt barnet, som just skola, fritids, sjukvård osv.

Många familjer kämpar och när ens barn mår dåligt gör man det själv och kan lätt bränna ut sig.

Soc eller någon annan kan be om att få ha SIP möte där alla runt barnet träffas och ser vad man kan göra för att tillsammans jobba för att hjälpa barnet och underlätta för familjen.
    Det kan var anpassat schema i skolan, färre timmar man koncentrerar sig på det viktigaste, kanske en resurs om barnet är yngre, hjälp med försäkringskassan om att få godkänt att få jobba mindre mm.

Man får till ett ökat samarbete mm.

Ingen tar ett barn för att det har en sjukdom, inte ens om barnet har olika problem utan man jobbar ju med genom stöd osv.
    Alla jobbar ju för barnets bästa och det är inte att ta ett barn som har en sjukdom eller mår dåligt t ex psykiskt att ta det ifrån familjen.

Tar barn ifrån familjen sker om föräldrarna brister och då te x genom våld, missbruk mm.
    Sen kan man placera barn som har missbruksproblem eller är våldsamma men det är ju helt annan situation.

Men ni kan få hjälp genom soc och att strukturera upp vad som behövs för att hjälpa ert barn, som sagt både hjälp med att kunna klara av skolan med då t ex anpassat schema, extra hjälp av lärare eller annan personal att komma ikapp det som missats, stöd framåt så att skolan klaras av och kanske inte behöver gå om en klass. stöd så att skolan tar tag i mobbingen.
    Kontakt med sjukvården och förmedla till skola och andra runt honom om läget.
    Ni kan få en person att prata med om era oro och hur situationen påverkar familjen och kanske eventuella syskon osv.

Soc har hos så många dåligt rykte men dom är ju till för att hjälpa familjer.
    Visst är det olika i olika kommuner men nu handlar det ju inte om er som föräldrar utan ett barn som både har en jobbig sjukdom och hamnat i mobbing.
    Så det lugnt och ta emot den hjälp ni kan få för att underlätta er.

• Anonym (hemma)
    Anonym (Hjälp) skrev 2025-10-25 11:13:16 följande:

Ber om ursäkt om jag kapar tråden, men är skolan alltid skyldiga att anmäla hög frånvaro, även om de vet orsaken? 
    Har en tjej som går i förskoleklass men har och kommer att ha hög frånvaro i perioder pga sjukdomar som kräver uppföljning och sjukhusvård i perioder. 
    Skolan vet alltså detta men betyder det att de ändå behöver göra en orosanmälan? 

Mitt barn hade hög frånvaro under en period när hen var svårt sjuk. Vi hade hela tiden en öppen kommunikation med skolan om det. Ingen orosanmälan eftersom de såg att vi tog fullt ansvar för frånvaron och skolplikten och ffa vårt barns hälsotillstånd. 
  • Anonym (Rutiner)

Precis som många säger så måste en kommun ha rutiner för uppföljning av frånvaro. Jag har tidigare jobbat med hur dessa tas till nämnd hos oss. I vår kommun är det ingen fast procent, det kan handla om mönster av frånvaro som är oroande - men jag har sett få ärenden som kommit till mig under 18 procent. Dvs de flesta har i snitt en dag eller mer frånvaro i veckan. När skolan upptäcker mönster av frånvaro eller en frånvaromängd som är oroande så:

Startas en utredning om orsakerna - samtal med vårdnadshavare och elev.

Frånvaro anmäls till nämnd (skollagen säger att en kommunal huvudman har skyldighet att följa upp detta för alla elever i kommunen).

Anmälan till socialtjänsten - men endast första gången. 

Det är inte märkligare än att man följer skyldigheter som skollagen anger. Ett tillfälle att se om det finns åtgärder skolan eller socialtjänsten kan bistå med för att få barnet till skola mer. Barnkonventionen är lag i Sverige - vilket innebär att barn har rätt att gå i skola. Ingen brister i förståelse för om ett barn är sjukt - men innebär sjukdom en frånvaro där man är borta upp mot en dag eller mer i veckan så behöver det följas upp så att barnet får sina rättigheter uppfyllda. 

Tyvärr visar forskning att elever med hög frånvaro oftare har problem med psykisk ohälsa och svårigheter att få sysselsättning - senare i livet. Det är också vanligare att de bor i hem som behöver stöd för att tillgodose sitt barns
    behov. Så att arbeta aktivt med frånvaro är en investering i framtiden och här och nu. 

• Anonym (Rutiner)
    Anonym (Hjälp) skrev 2025-10-25 11:13:16 följande:

Ja, för de är skyldiga att utreda orsakerna. Är orsakerna rimliga så händer inte så mycket mer. Dock förvånansvärt många som har barn med olika fysiska besvär som inte kommer till skolan - där man inte sökt läkarkontakt för besvären. Att exempelvis ha obehandlad migrän eller stora besvär med endometros som inte behandlas - är ju inte en ursäkt att vara borta. Behandlad migrän som ibland får anfall - Inga konstigheter. :)

I ett fall kan man ju inkomma med läkarintyg och redan från start göra en plan för hur eleven ska ta igen missad undervisning. 
  • Anonym (hemma)
    Anonym (Rutiner) skrev 2025-10-27 12:42:59 följande:
    Ja, för de är skyldiga att utreda orsakerna. Är orsakerna rimliga så händer inte så mycket mer. Dock förvånansvärt många som har barn med olika fysiska besvär som inte kommer till skolan - där man inte sökt läkarkontakt för besvären. Att exempelvis ha obehandlad migrän eller stora besvär med endometros som inte behandlas - är ju inte en ursäkt att vara borta. Behandlad migrän som ibland får anfall - Inga konstigheter. :)

I ett fall kan man ju inkomma med läkarintyg och redan från start göra en plan för hur eleven ska ta igen missad undervisning. 
    Skolan är skyldiga att anmäla vid oro, inte bara frånvaron i sig. Säger ju sig självt att ett barn som vårdas inneliggande för cancer inte är i skolan, men därmed inget skäl för oro just utifrån skolfrånvaron. 

Väldig överbelastning på Soc om man ska anmäla allt trots att ingen oro finns. Räcker oftast att prata med skolan och berätta vad som pågår. 
Svar på tråden Mitt barn har blivit orosanmält av skolan