• Baran S Dilan

Någon mer som funderar på solceller till huset?

Hej!

Vi funderar på att skaffa solceller till huset och jag hittade en snabb enkät som matchar en med lokala installatörer för gratis offert. Tog bara en minut att fylla i och gav bra koll på ungefärliga priser.

Om någon annan också går i solcellstankar
    https://tally.so/r/nG2O1Q

Kanske hjälper fler som vill jämföra lite innan man bestämmer sigCool

• Svar på tråden Någon mer som funderar på solceller till huset?
  • 19Richie88

Vi byte elcentral, satte in nytt och fräscht allting.
    Flera fancy stuff, saker från Schneider.

Saker med eDesign- klassat" på precis allting, knappar, detektors eller rörelsesensorer och allting kopplat till appar, digitala tjänster och skit som ständigt behöver uppdateras..

Vi lovades i alla fall säker el med (nu, ny) Jordefelsbrytare som ändå funkar nu.. mot vad den inte gjorde innan tydligen?

Vi bor på landet och första blixten den slog ner inte långt från vårt hus och allting blev stekt för 5- år sedan ungf.. så vi kom inte undan, tur att inte huset brann ner.

Bra!" tyckte vi, har det inte alltid fungerat innan då!?
    Har man något som redan fungerar, varför byta kan man ändå tycka ..men så händer ev.(a) missöden och vi var helt enkelt tvungna.

Vi lät oss motvilligt övertalas hösten innan Covid19 kom.. om att vi behöver då fixa all, all el i hela huset och göra något åt den höga kostnaden vi hade..

Vi uppgradera till större säkringar i villan, vi valde den(dom) största säkringar en villa kan ha.. så blev det därför att prenumerera på detta.
    Kanske lite grann overkill, men vi hade fd porslinssäkringar förr till att gå förut stup i kvarten så det blev ett måste med nytt!

Vi satte också in ny panna på el, lät borra bergvärme - sänkte detta våra uppvärmningskostnader då, nä?

Vi fixade med köldmedium till detta med och la in vattenburen golvvärme.
    Ett hvete att slagborra, nä bila upp hela husets betongplatta vill jag lova er!
    Över 200 st skottkärror, många svordomar och blåsor i händerna senare då mådde man och började tvivla på sina, ens livsval man tagit sig an osv.

Det blev väl ändå bra någonstans..
    Fast att det ändå vart så att det vart kallt i vissa rum i alla fall.
    Mer så pass att man idag får gå och hela tiden, gå och skruva på hattarna till ventilerna för att ändra- om- i ordningen på rummets layout manuellt.

För, just där vattnet det kommer upp.. där är det så varmt att det inte går att gå där.. medan rummet längst bort är det så kallt i.. att man får använda filttofflor på sig på mornarna, blåsiga, kalla (vinterkvällar).. I sverige nästan varje dag året om äre så ju.

I alla fall vi fortsätter..
    Vi fixade hela huset så att alla lampor och armaturer dom fick led åt, i sig.
    Fixade en större vattentank så vi kan duscha, köra tvättmaskin och diskmaskinen nästan dagligen och ändå ha vatten kvar till att det är lagom ljummet att tvätta händerna i igen när det är kallt ute.

Vi betalade för allting då, ja, utom solceller egentligen..
    Trodde att vi var klar.

Nästa köp, då tänkte vi oss en elbil. Men nä?
    Det blir det ingen.

Jag fick ha min Fars hjälp till att sen skriva till Energiministern, KDs. Ebba Busch förra året och be henne mer eller mindre att dra något gammalt över sig, ledsen att säga det och att hon fick ta det trista brevet.. Men vi bor En familj på 150 kvm. och vi har E.ON som levererar elen till vårt hus, med alla rabatter man kan få, "ett bra pris" på elavtalet tyckte dom när vi ringde och försökte förhandla lite.

Men någonstans så gick det konstigt och blev aldrig så bra som vi vart lovade.

Vi har en fast elkostnad på långt över +10.000:- kr i snitt (hade vi i alla fall innan) och det är inte mycket lägre idag- varje månad i elkostnad.
    Det är mycket pengar varje år som blöder, för vadå, lite EL? Det är ju sjukt ju.

Och så tycker man också att man är nojig över att inte ha tänt ljuset under, på dagtid vill säga.
    Man vill inte köra brödrosten eller kaffemaskin till frukost på helgen för man har inte råd och man tvättar på natten och är "snål" med att laga så mycket mat medan man ändå håller på för resten av dagen när man ändå har igång ungnen redan på morgonen.. En gör allt för att spar lite el, och hålla nere kostnaden.

Och så ser ändå räkningarna ut som dom gör. Det blir ändå jättedyrt.

Tror att vi (nä, man har inte räknat än på allt, hela samman än) på hur mycket vi lagt på alltihopa. All materialkostnad och prylar, gadgets, Elektrikern som installerade det senaste mer för att någonstans framtidssäkrat oss.
    Vi pratar nog En Svensk miljon kronor på detta kalaset och då har jag räknat bort jättemycket också.

Och allting, detta var helt utan lån bara flera år utav sparade egna pengar men det är ingen tröst. Vi får ändå inte ett skit för huset om vi säljer det som det står idag.
    ..för så snart vi har bott klara nu ett par år senare, så är snart det andra i kapp på huset att snart behöva bytas det med, sånt som hängrännor och taket står näst på tur. 500 tusen till som ska upp.

Vi tänkte därför att solceller kanske skulle vara räddningen.

Då fick vi infon att man får inte längre lagra sin egna el hur som helst.
    Kanske sen sälja lite upp till ett visst får man väl och det som blir över menar jag, men allting är det skatt på.. och så som vi bor med i detta landet med alldeles för få soltimmar per år också, det och med vad anläggningen kostar, och att dom här solpanelerna är sköra, går sönder vid hagel och taket sen läcker in under fästena utav panelerna så man får vattenskador under takstolarna vid, runt yttertaket.. eller en alternativ brandrisk är det också.. och vårt försäkringsbolag dom är livrädd för vad man håller på med och lämnar plötsligt inga garantier 'what-so-ever- längre tyckte min kille på Länsförsäkringar han började svettas när jag berätta vad vi gjort redan på huset.
    Jag trodde en skulle bli glad för min skull men ack nä.

Så nä tack. Nu står vi här som förlorare i slutändan ändå efter allt jobb en har lagt ner. Jag vet inte vad mer där är att säga.. tror jag fick med allt. Hej.

• MsM84
    19Richie88 skrev 2025-11-06 02:26:25 följande:

Vi byte elcentral, satte in nytt och fräscht allting.
    Flera fancy stuff, saker från Schneider.

Saker med eDesign- klassat" på precis allting, knappar, detektors eller rörelsesensorer och allting kopplat till appar, digitala tjänster och skit som ständigt behöver uppdateras..

Vi lovades i alla fall säker el med (nu, ny) Jordefelsbrytare som ändå funkar nu.. mot vad den inte gjorde innan tydligen?

Vi bor på landet och första blixten den slog ner inte långt från vårt hus och allting blev stekt för 5- år sedan ungf.. så vi kom inte undan, tur att inte huset brann ner.

Bra!" tyckte vi, har det inte alltid fungerat innan då!?
    Har man något som redan fungerar, varför byta kan man ändå tycka ..men så händer ev.(a) missöden och vi var helt enkelt tvungna.

Vi lät oss motvilligt övertalas hösten innan Covid19 kom.. om att vi behöver då fixa all, all el i hela huset och göra något åt den höga kostnaden vi hade..

Vi uppgradera till större säkringar i villan, vi valde den(dom) största säkringar en villa kan ha.. så blev det därför att prenumerera på detta.
    Kanske lite grann overkill, men vi hade fd porslinssäkringar förr till att gå förut stup i kvarten så det blev ett måste med nytt!

Vi satte också in ny panna på el, lät borra bergvärme - sänkte detta våra uppvärmningskostnader då, nä?

Vi fixade med köldmedium till detta med och la in vattenburen golvvärme.
    Ett hvete att slagborra, nä bila upp hela husets betongplatta vill jag lova er!
    Över 200 st skottkärror, många svordomar och blåsor i händerna senare då mådde man och började tvivla på sina, ens livsval man tagit sig an osv.

Det blev väl ändå bra någonstans..
    Fast att det ändå vart så att det vart kallt i vissa rum i alla fall.
    Mer så pass att man idag får gå och hela tiden, gå och skruva på hattarna till ventilerna för att ändra- om- i ordningen på rummets layout manuellt.

För, just där vattnet det kommer upp.. där är det så varmt att det inte går att gå där.. medan rummet längst bort är det så kallt i.. att man får använda filttofflor på sig på mornarna, blåsiga, kalla (vinterkvällar).. I sverige nästan varje dag året om äre så ju.

I alla fall vi fortsätter..
    Vi fixade hela huset så att alla lampor och armaturer dom fick led åt, i sig.
    Fixade en större vattentank så vi kan duscha, köra tvättmaskin och diskmaskinen nästan dagligen och ändå ha vatten kvar till att det är lagom ljummet att tvätta händerna i igen när det är kallt ute.

Vi betalade för allting då, ja, utom solceller egentligen..
    Trodde att vi var klar.

Nästa köp, då tänkte vi oss en elbil. Men nä?
    Det blir det ingen.

Jag fick ha min Fars hjälp till att sen skriva till Energiministern, KDs. Ebba Busch förra året och be henne mer eller mindre att dra något gammalt över sig, ledsen att säga det och att hon fick ta det trista brevet.. Men vi bor En familj på 150 kvm. och vi har E.ON som levererar elen till vårt hus, med alla rabatter man kan få, "ett bra pris" på elavtalet tyckte dom när vi ringde och försökte förhandla lite.

Men någonstans så gick det konstigt och blev aldrig så bra som vi vart lovade.

Vi har en fast elkostnad på långt över +10.000:- kr i snitt (hade vi i alla fall innan) och det är inte mycket lägre idag- varje månad i elkostnad.
    Det är mycket pengar varje år som blöder, för vadå, lite EL? Det är ju sjukt ju.

Och så tycker man också att man är nojig över att inte ha tänt ljuset under, på dagtid vill säga.
    Man vill inte köra brödrosten eller kaffemaskin till frukost på helgen för man har inte råd och man tvättar på natten och är "snål" med att laga så mycket mat medan man ändå håller på för resten av dagen när man ändå har igång ungnen redan på morgonen.. En gör allt för att spar lite el, och hålla nere kostnaden.

Och så ser ändå räkningarna ut som dom gör. Det blir ändå jättedyrt.

Tror att vi (nä, man har inte räknat än på allt, hela samman än) på hur mycket vi lagt på alltihopa. All materialkostnad och prylar, gadgets, Elektrikern som installerade det senaste mer för att någonstans framtidssäkrat oss.
    Vi pratar nog En Svensk miljon kronor på detta kalaset och då har jag räknat bort jättemycket också.

Och allting, detta var helt utan lån bara flera år utav sparade egna pengar men det är ingen tröst. Vi får ändå inte ett skit för huset om vi säljer det som det står idag.
    ..för så snart vi har bott klara nu ett par år senare, så är snart det andra i kapp på huset att snart behöva bytas det med, sånt som hängrännor och taket står näst på tur. 500 tusen till som ska upp.

Vi tänkte därför att solceller kanske skulle vara räddningen.

Då fick vi infon att man får inte längre lagra sin egna el hur som helst.
    Kanske sen sälja lite upp till ett visst får man väl och det som blir över menar jag, men allting är det skatt på.. och så som vi bor med i detta landet med alldeles för få soltimmar per år också, det och med vad anläggningen kostar, och att dom här solpanelerna är sköra, går sönder vid hagel och taket sen läcker in under fästena utav panelerna så man får vattenskador under takstolarna vid, runt yttertaket.. eller en alternativ brandrisk är det också.. och vårt försäkringsbolag dom är livrädd för vad man håller på med och lämnar plötsligt inga garantier 'what-so-ever- längre tyckte min kille på Länsförsäkringar han började svettas när jag berätta vad vi gjort redan på huset.
    Jag trodde en skulle bli glad för min skull men ack nä.

Så nä tack. Nu står vi här som förlorare i slutändan ändå efter allt jobb en har lagt ner. Jag vet inte vad mer där är att säga.. tror jag fick med allt. Hej.

Något har gjorts fel om det blir varmt på vissa ställen och kallt på andra med golvburen värme. 

Stor elsäkring är svindyrt - kolla om ni kan gå ner i storlek utan att få problem med att säkringarna går - det kan ni nog spara tiotusentals kronor på varje år. Vi har ett nybyggt hus, värmepump, bor i zon 4, två elbilar som laddas hemma (kör ca 4000 mil/pr) och har elkostnader om 3-4000/mån (eon som nätägare och Tibber). Vi har också 22-23 grader inne.

• 19Richie88
    MsM84 skrev 2025-11-06 06:13:30 följande:

-Något har gjorts fel om det blir varmt på vissa ställen och kallt på andra med golvburen värme. 

-Stor elsäkring är svindyrt - kolla om ni kan gå ner i storlek utan att få problem med att säkringarna går - det kan ni nog spara tiotusentals kronor på varje år.

-Vi har ett nybyggt hus, värmepump, bor i zon 4, två elbilar som laddas hemma (kör ca 4000 mil/pr) och har elkostnader om 3-4000/mån (eon som nätägare och Tibber)

Ja precis, jag är givet också inne på detta spår såklart!
    Något måste ju vara fel, nu kan jag knappt ta reda på det, eller få personer vet i så fall vad det är som blivit knas och vad som egentligen har hänt?

Annars, ett tungt sånt här uttalande fick jag sagt i mitt ansikte utav en av killarna; och det var ju lätt säkert för honom att säga.. "Då, om det är så här, så gör det sig bäst i att göra om alltihop (och i så fall gör-om-gör-rätt?).. om det är något som sen visar sig kanske ha gått sönder eller ändå var konstigt utfört, gjort.. men det ska det inte vara?

Jag var liksom själv med hela processen, bara lite övervakande, jag såg inte att det slarvades någonting och jag vet tillräckligt, och är påläst mer för att inte låta mig luras mer om jag ser att det "fuskas" någonstans osv.

Oavsett, jag måste först ta hem ett par lottovinster eller en sån skrapa i tv rutan med x6 nollor bakom helst, först innan jag gör mer i år!

..
    Men vad vi mer har gjort är att ta över och hem ett par olika vvs'are killar, lite grann vid olika tillfällen (mer för att utesluta ev. misstro till oberoende firmor) som dom gick allihop med värmekameror och andra instrument för att konstatera att det inte handlade om läckage på vårt vattenburna golvvärme. Dom hittade ingenting.

Jo.. att utomhusdelen (utomhustemp. givaren) som ann firma hade satt in var monterad i så fall på fel sida av huset och inte i Norrläge. det vart fel då?
    Men En ny sån och rätt placerad löste ändå inte problemet.
    Och jag fick med ta en skopa vardera ..mer för att ha rört ventilhattarna - Det ska man inte, aldrig behöva göra som privatperson eller inte heller en icke kunnig då..!
    Ja den står jag för, det vart dumt gjort när jag inte kommer ihåg heller hur dom ska stå från början.. dom var ju kalibrerad efter just vårt hus.

Nu fick man, ja, man skulle nästan behöva börja om, göra om rättare sagt hela anläggningen från början sätta allt rätt åter på nytt i med färska batterier i inomhusgivarna på väggarna lite varstans i huset med dom nya ändringarna gjorda - men då tappade jag det där någonstans.

Detta blev snabbt dyrt.
    Det var mycket billigare att skriva ett pris på väggen åt dom som gjöt betongplattan, och dom sa att mitt pris jag gav dom var ändå dyrare än vad dom först tänkt sig, så dom gjorde det ingenting.. men så gjorde dom hela det jobbet på mindre än tre- fyra dagar ink. torktiden på betongen.. allt än mot deras vvsarnas kunskap och springa där och leka duktiga och helt dumförklara mig osv. Nä någonstans får man dra gränsen.

Ja just det, ang säkringarna sen.. många säger det också.
    Dom Är Dyra Ja!- så in i bomben.. herre
    Men vad jag betalade i porslinssäkringar, jag fick flertalet plastpåsar med såna att slänga på miljöstationen.. så jag orkade inte med ett längre så fort man startade spisen för att laga mat och samtidigt körde man en tvättmaskin och jag laddade min laptop eller mobil samtidigt, då gick strömmen.

3-4k i månaden i el, ja jag är avundsjuk "Msm84! det är jag..
    Så borde det se ut hos mig också konstaterar E.ON teknikerna som kliar sig i håret när jag har tagit hem dom till mig för att gå genom min elanläggning. m.m.

..Ledsen för långt inlägg igen där btw.
Svar på tråden Någon mer som funderar på solceller till huset?