MsM84 skrev 2025-11-06 06:13:30 följande:
-Något har gjorts fel om det blir varmt på vissa ställen och kallt på andra med golvburen värme.
-Stor elsäkring är svindyrt - kolla om ni kan gå ner i storlek utan att få problem med att säkringarna går - det kan ni nog spara tiotusentals kronor på varje år.
-Vi har ett nybyggt hus, värmepump, bor i zon 4, två elbilar som laddas hemma (kör ca 4000 mil/pr) och har elkostnader om 3-4000/mån (eon som nätägare och Tibber)
Ja precis, jag är givet också inne på detta spår såklart!
Något måste ju vara fel, nu kan jag knappt ta reda på det, eller få personer vet i så fall vad det är som blivit knas och vad som egentligen har hänt?
Annars, ett tungt sånt här uttalande fick jag sagt i mitt ansikte utav en av killarna; och det var ju lätt säkert för honom att säga.. "Då, om det är så här, så gör det sig bäst i att göra om alltihop (och i så fall gör-om-gör-rätt?).. om det är något som sen visar sig kanske ha gått sönder eller ändå var konstigt utfört, gjort.. men det ska det inte vara?
Jag var liksom själv med hela processen, bara lite övervakande, jag såg inte att det slarvades någonting och jag vet tillräckligt, och är påläst mer för att inte låta mig luras mer om jag ser att det "fuskas" någonstans osv.
Oavsett, jag måste först ta hem ett par lottovinster eller en sån skrapa i tv rutan med x6 nollor bakom helst, först innan jag gör mer i år!
..
Men vad vi mer har gjort är att ta över och hem ett par olika vvs'are killar, lite grann vid olika tillfällen (mer för att utesluta ev. misstro till oberoende firmor) som dom gick allihop med värmekameror och andra instrument för att konstatera att det inte handlade om läckage på vårt vattenburna golvvärme. Dom hittade ingenting.
Jo.. att utomhusdelen (utomhustemp. givaren) som ann firma hade satt in var monterad i så fall på fel sida av huset och inte i Norrläge. det vart fel då?
Men En ny sån och rätt placerad löste ändå inte problemet.
Och jag fick med ta en skopa vardera ..mer för att ha rört ventilhattarna - Det ska man inte, aldrig behöva göra som privatperson eller inte heller en icke kunnig då..!
Ja den står jag för, det vart dumt gjort när jag inte kommer ihåg heller hur dom ska stå från början.. dom var ju kalibrerad efter just vårt hus.
Nu fick man, ja, man skulle nästan behöva börja om, göra om rättare sagt hela anläggningen från början sätta allt rätt åter på nytt i med färska batterier i inomhusgivarna på väggarna lite varstans i huset med dom nya ändringarna gjorda - men då tappade jag det där någonstans.
Detta blev snabbt dyrt.
Det var mycket billigare att skriva ett pris på väggen åt dom som gjöt betongplattan, och dom sa att mitt pris jag gav dom var ändå dyrare än vad dom först tänkt sig, så dom gjorde det ingenting.. men så gjorde dom hela det jobbet på mindre än tre- fyra dagar ink. torktiden på betongen.. allt än mot deras vvsarnas kunskap och springa där och leka duktiga och helt dumförklara mig osv. Nä någonstans får man dra gränsen.
Ja just det, ang säkringarna sen.. många säger det också.
Dom Är Dyra Ja!- så in i bomben.. herre
Men vad jag betalade i porslinssäkringar, jag fick flertalet plastpåsar med såna att slänga på miljöstationen.. så jag orkade inte med ett längre så fort man startade spisen för att laga mat och samtidigt körde man en tvättmaskin och jag laddade min laptop eller mobil samtidigt, då gick strömmen.
3-4k i månaden i el, ja jag är avundsjuk "Msm84! det är jag..
Så borde det se ut hos mig också konstaterar E.ON teknikerna som kliar sig i håret när jag har tagit hem dom till mig för att gå genom min elanläggning. m.m.
..Ledsen för långt inlägg igen där btw.