Nowthn skrev 2025-10-24 09:35:40 följande:
Man blir ju väldigt frustrerad. Inte bara på väntetiden utan även ovissheten. Hade det varit tydligare med hur lång väntetiden faktiskt är hade det nog känts bättre.
JNMK skrev 2025-10-23 17:02:16 följande:
skönt att remissen är skickad men det är frustrerande att gå och vänta (vänta är liksom det man gör mest hela tiden i den här processen). För oss tog det ca 1,5 månad innan vi fick svar (i Sthlm). Fick sen en tid för startmöte hos kliniken typ en månad senare men frågade om det inte gick att komma tidigare och lyckades få en tidigare tid efter att de fått en avbokning. Så kom igång med första behandlingen ca 1 månad efter att remissen godkänts.
Tack så mycket för info! Känns bra att få ett hum om tiden i alla fall <3 Har du någon annan info att dela med dig av? Vilken klinik valde du och är du nöjd?
Ja det är verkligen en övning i tålamod det här.. Sa inte kliniken ni gjorde utredningen på något om uppskattad väntetid? För oss minns jag det som att läkaren sa att det brukar ta 1-2 månader.
Hmm andra tips och val av klinik: Jag hade kikat en del på statistiken för klinikerna (Q-IVF) och läst runt lite i olika trådar innan vi började utredningen och hade bestämt mig för Sophiahemmet eller Livio. Det blev Sophiahemmet då vi fick tid för första möte i utredningen där och då de har helgöppet vilket känns bra att det inte påverkar vilka dagar man råkar få mens/ägglossning/behöver göra ultraljud osv. Så när vi fick remissen godkänd så valde vi sophiahemmet.
Vi är nöjda med valet, tycker de läkare vi fått träffa där känns erfarna och realistiska och sköterskorna är väldigt gulliga och snälla. Det enda jag är mindre nöjd med är att jag efter vår första behandling förstår att vissa kliniker verkar testa hälften/hälften icsi och vanlig ivf på första försöket. Det önskar jag att vår klinik också gjort då vår första behandling visade befruktningsproblem (bara ett befruktat trots många mogna ägg och många och rörliga spermier). Så det känns lite surt att första försöket blev förbrukat utan mer resultat än att vi vet att vi har problem med befruktningen (var oförklarat enligt utredningen innan). Men i övrigt gick behandlingen bra vad gäller dos, antal ägg ut och mognad på äggen så det var positivt att de hittade bra behandlingsupplägg i de delarna med en gång. Ägguttaget tyckte jag inte var så jobbigt (absolut inte något kul men verkligen inte så jobbigt som jag hade föreställt mig), det gick snabbt och effektivt och jag kände mig omhändertagen och trygg. Dock kan det vara bra att veta att partnern inte får vara med under ägguttaget på Sophiahemmet, så det kan vara bra att tänka på om det är något som känns viktigt.