• Anonym (G)

Avlopp dusch fråga

Golvbrunnshinken/vattenlåset i duschen, innehåller den avloppsvatten eller rent vatten från när man duschat? Alltså har det vattnet varit i kontakt med avloppet eller är det bara station som vattnet går igenom innan det rinner ner till avloppet? 

Med andra ord, är det vattnet i hinken ohygeniskt? Jag tappade den hinken när jag skulle rengöra och det skvätte ut över golvet i duschen =( 

• Svar på tråden Avlopp dusch fråga
  • Anonym (J)

Den innehåller bara saker som kommer från duschen. Eftersom det kan hamna en massa konstigheter därifrån och bli kvar över tiden är vattnet ohygieniskt.

Har man otur kan skadedjur komma upp från avloppet och dra med sig annan skit.

• ResanTillMelonia
    Anonym (G) skrev 2025-10-22 12:30:58 följande:
    Avlopp dusch fråga

Golvbrunnshinken/vattenlåset i duschen, innehåller den avloppsvatten eller rent vatten från när man duschat? Alltså har det vattnet varit i kontakt med avloppet eller är det bara station som vattnet går igenom innan det rinner ner till avloppet? 

Med andra ord, är det vattnet i hinken ohygeniskt? Jag tappade den hinken när jag skulle rengöra och det skvätte ut över golvet i duschen =( 

Alltså det är ju vattnet från duschen. Beror på hur länge det har stått. Om det var varm- eller kallvatten. Däremot brukar gegget vara äckligt. Nej ingen fara att du tappade vattenlåset!
  • Anonym (Jennie)

Det som ligger i vattenlåset är bara det som runnit ner i golvbrunnen. Inte toppenfräscht. Men ingen fara att råka trampa i.

Det är bara om det är stopp längre ner i rörsystemet som där kan komma upp annat avloppsvatten. Men i de flesta hus är det ingenting som brukar hända till vardags. Jag har lyckats leva i över fyrtio år utan att någonsin råka ut för det (peppar peppar).

Svar på tråden Avlopp dusch fråga