• Anonym (Mm)

Alla gravida med andra barnet förutom jag…

Lärde känna 6 st andra mammor för 2 år sedan när jag fått mitt första barn. några har redan fått sITT andra men nu är 4 st gravida och ska ha samtidigt, dvs jag är den enda som inte väntar mitt andra. Vi försöker inte bli gravida, ändå blir jag typ ledsen Och avundsjuk?jag tror jag vill ha ett till barn men inte säker, har alltid nämnt typ att 4 år emellan skulle va bra. Jag känner att jag inte alls är redo att ägna all tid åt en bebis och inte min först födda. Just nu vill jag lägga allt fokus på mitt barn. Men ändå blir jag typ lite ledsen när ännu en till sa den var gravid?.
    någon som kan berätta lite om hur det blev när ni skaffade ett till barn. Jag tänker mig typ att om jag skaffar ett till vill jag att mitt nuvarande barn ska kunna vara delaktig mer och tycka det är kul och inte att det ska vara ständig kamp att orka med allt. npgon med erfarenhet på 4 år ålders skillnad? hur blev det för er som hade 3 år?

• Svar på tråden Alla gravida med andra barnet förutom jag…
  • Anonym (Linda)

Jag upplevde lite samma som du med mammorna från öppna förskolan . Men jag insåg också lite senare att väldigt många skaffar nr 2 utifrån ren taktik , många är egentligen inte riktigt sugen på barn tätt men dom vill ha det överstökat rent praktiskt med tanke på jobb , dagisplats, maxa föräldradagarna,  ha kvar samma SGI,  etc.. liksom Familj AB.. 
    Och krasst sett var det dessa som oftast fick det tuffast med både barn och förhållande.  En del separerade ...

dom som valde att vänta med barn fick stabilare förutsättningar och hann verkligen längta efter sitt andra barn. 

• Anonym (Mm)
    Anonym (Linda) skrev 2025-10-22 21:27:29 följande:

Jag upplevde lite samma som du med mammorna från öppna förskolan . Men jag insåg också lite senare att väldigt många skaffar nr 2 utifrån ren taktik , många är egentligen inte riktigt sugen på barn tätt men dom vill ha det överstökat rent praktiskt med tanke på jobb , dagisplats, maxa föräldradagarna,  ha kvar samma SGI,  etc.. liksom Familj AB.. 
    Och krasst sett var det dessa som oftast fick det tuffast med både barn och förhållande.  En del separerade ...

dom som valde att vänta med barn fick stabilare förutsättningar och hann verkligen längta efter sitt andra barn. 

Ja exakt så upplever jag det. Tror när barnen bara var 4 månader började en av de säga att de vill ha barn rätt så man får det överstökat, hon blev liksom besatt o pratade syskon hela tiden. Jag tänker typ tvärtom. Jag vill dra ut på tiden. Ha en liten nu, och sen få uppleva allt igen 
  • Anonym (88-89)

Min syster är 1 år och 8 mån yngre än mig.  var ju klart jobbigt för mina föräldrar att ha det så, men något som vi verkligen hade glädje av under resten av uppväxten.

dessutom kan msn hitta på saker utan att det ska bli ett glapp. jag menar om man ska gå på gröna lund, Kolmården, åka skidor, osv. En 9-åring kan åka alla stora saker, 4-åringen måste hållas på barnsidan. De kommer inte leka med varandra heller, så man måste sysselsätta var och en

men ni gör naturligtvis som ni själva vlll.

Svar på tråden Alla gravida med andra barnet förutom jag…