Pga väntetider i vården ska jag få leva med min handskada
I slutet av juli skadades min hand/tumme när jag var på badplatsen med barnen och ett barn råkade sparka till handen när han hoppade i vattnet från flytbryggan. Det gjorde svinont, såklart, men jag simmade endå vidare (trampade vatten) och lät dem hoppa (jag var den de hoppade till).
Efter ungefär 1,5 vecka började jag försöka få kontakt med vårdcentralen då det inte egentligen blev bättre och minsta kontakt mellan min tumme och någon yta fick det att svartna för ögonen på mig och jag grät av smärtan. Att lägga handen på huvudkudden i fel vinkel kändes som att med full kraft sparka lilltån i en STOKKE-stol. Det tog drygt en vecka innan jag kom fram så tidigt att det fanns akuttider kvar (på sommaren är de slut om du ringer 5 minuter efter att telefonväxeln öppnar).
Det togs röntgen som konstaterade att det inte fanns brutna ben, istället skickades remiss för ultraljud. Kallelsen kom, tid om 2 veckor. Den visade ett skadat ledband, men radiologen kunde inte från UL avggöra om det var total eller particiell ruptur (dvs helt eller bara lite av). Vänta en vecka på doktorns telefontid. Remiss till MR. Kallelsen kom, tid om 2,5 veckor. Ringde och bad att få stå på kölista ifall någon hoppade av, jag hade jätteont och var desperat. Det kom en avbokning veckan efter men jag hade feber den dagen, så det blev ursprungliga tiden.
2,5 veckor senare hade jag äntligen telefontid med läkaren, som då remiterade mig till ortoped/kirurg. Då gick det pplötsligt snabbt. Dagen efter ringde de och undrade om jag hade möjlighet inkommande måndag. Jag sa ja och bokade om saker. Väl där får jag veta att ja, något är trasigt, men det finns inget de kan göra kirurgiskt. För det är nästan 12 veckor sedan jag blev skadad.. Men de skrev remiss till arbetsterapeut.
Idag träffade jag henne. Hon påpekade att min skada borde ha imobiliserats direkt/så fort som möjligt, och att rekommenderad "gipstid" för ledbandsskador i tummen är 12 veckor... Att det är för sent att göra något nu, bara att hantera följderna och ge mig en så stabil och smärtfri led som möjligt. Det stod även i hennes papper att remiss skickats till handkirurg.
Idag när jag kom hem låg kallelsen i brevlådan. Den är om 2,5 vecka. Jag betalar ca 300 kr per besök (100 kr för telefonkontakterna) och nu undrar jag varför de ens remiterat till handkirurg. Är det ens värt att betala ytterligare 300 kr för att få höra att inget kan göras. När jag läst på, står det att ledbandsskador inte är värda att operera om de passerat mer än 6 veckor sedan skadetillfället, för de vill inte läka ihop längre.
Och min enda tanke är, att om vårdcentralens läkare inte hade markerat min journal med "icke brådskande" så kunde jag ha fått mina undersökningar tidigare och även kanske fått mitt ledband lagat, inte som nu bygga muskler för att stärka upp runt en led som redan innnan var instabil (överrörlig)