• Anonym (AI)

Sluta vara så negativa till AI i jobbannonser!

Folk verkar helt hysteriska så fort man nämner ?AI? i samband med jobb. ?AI tar våra jobb!? ?AI diskriminerar!? ?AI förstör rekryteringen!?
    Lugna ner er. Ingen robot kommer att ta ditt jobb som HR-handläggare bara för att AI hjälper till att skriva en jobbannons.

Faktum är att AI i jobbannonser är bland det bästa som hänt arbetsmarknaden på länge. Det gör annonserna rättvisare, tydligare och mer effektiva. Och om det finns något svensk arbetsmarknad behöver, så är det just det.

Alla som någonsin sökt jobb vet hur många konstiga annonser det finns där ute. ?Vi söker en teamplayer som brinner för kommunikation, älskar högt tempo och är en riktig doer.?

Vad betyder ens det? Ingen vet.

AI kan faktiskt hjälpa till att skriva tydliga annonser som fokuserar på det viktiga: vad jobbet faktiskt går ut på och vilka kompetenser som behövs. Ingen mer ordbajsning. Ingen mer ?vi söker en stjärna?. Tack och lov.

En stor fördel med AI är att den inte bryr sig om ditt kön, ålder eller namn. Den kan analysera texten i annonser och se om formuleringar omedvetet riktar sig mer till män än kvinnor, eller yngre än äldre.

AI har inget ego, ingen magkänsla och inga fördomar. Den bryr sig om data. Och det är exakt det vi behöver i rekryteringen: fakta, inte känslor.

Om någon tror att människor är bättre på att vara objektiva, har de nog aldrig suttit på en arbetsintervju. Vi är fulla av bias, AI kan åtminstone tränas för att minska det.

Rekrytering är dyrt, långsamt och ofta rent slumpmässigt. Med AI kan man automatisera delar av processen, så att företag slipper lägga veckor på att skriva annonser, läsa igenom hundratals CV:n och mejla fram och tillbaka.
    AI gör grovjobbet och människor tar de slutliga besluten. Det är ett drömscenario. Mindre administration, mer fokus på rätt person.

Och ärligt talat, om AI kan skriva en bättre annons än du, kanske problemet inte är tekniken. Kanske är det du som borde uppgradera dina skills.

AI i jobbannonser handlar inte om att ersätta människor. Det handlar om att göra processen rättvisare, snabbare och mindre korkad.
    Att motsätta sig det bara för att ?det känns obekvämt? är som att säga att man vägrar använda internet för att man gillar att gå till biblioteket.

Det är framtid nu. AI är inte fienden men däremot är ineffektivitet och fördomar är det.
    Och om en dator kan hjälpa oss att bli lite smartare på vägen?
    Ja, då är det bara att tacka och ta emot.

Jag motsätter mig Aftonbladets artikel nedan.

https://www.aftonbladet.se/minekonomi/a/mPGgKE/sa-manga-jobb-i-farozonen-nar-ai-tar-over

• Svar på tråden Sluta vara så negativa till AI i jobbannonser!
  • Anonym (Dahlia)

Nja. Jag har mycket hjälp av AI i mitt jobb men rekryteringsprocesserna verkar bara bli dummare och dummare.

Det vore mest logiskt att göra ett AI-urval på CV först, och sen gör bara de personer tester som faktiskt har en chans, istället för att alla sökande ska tvingas igenom mer eller mindre begåvade testformulär för att bara få höra att nä, du är nog inget för oss.

Jag har uppfattat att det ofta går till så och det slösas med de sökandes tid helt i onödan. 

• PH76

Jag håller med, men då ska man heller inte klanka ner på folk som ar hjälp av AI för att skriva CV och ansökningsbrev.

• Anonym (W)

Tack för ditt inlägg skrivet av chatgpt.

Nej, men på riktigt - vi får vara negativa till vad vi vill utan att du behöver kommentera.

Det lustiga är att de tar hjälp av AI att skriva annonserna, AI-avatar ska intervjua, vissa jobbsökande låter AI skriva ansökningarna och låter kompisar eller andra utföra IQ-testerna och personlighetstesterna. AI gör arbetsproverna och AI utvärderar arbetsproverna. Det blir som ett lustigt spel mellan olika robotar. 

I praktiken möts inte arbetsgivare och arbetstagare förrän den personen verkligen har fått jobbet. 

• Anonym (Look)

AI är den största ordbajsaren i världshistorien. Det ska bli så skönt när AI-bubblan spricker så vi kan prata normalt igen och basera förväntningar på fakta. Ett kort tag iaf.

Svar på tråden Sluta vara så negativa till AI i jobbannonser!