Vad tråkigt att många är så negativa till styvföräldrar. Mina barn hade aldrig fått känna på eller fått möjligheten att kalla någon pappa i sina liv om de inte haft min sambo. Han ger dem så mycket som jag inte orkar eller kan ge dem. De sportar tillsammans, vi reser. Han möjliggjorde att jag kunde utbilda mig genom att försörja alla genom min studietid och tack vare honom har vi nu i flera år haft två stabila inkomster och ?volvo-villa-vovve?-livet som jag aldrig hade fixat på egen hand. Hade jag fortfarande varit ensam hade jag bott i ett utsatt område utan utbildning och kanske arbetat halvtid på ica.
Jag var 24 år när jag flydde från mitt ex med en tvååring och en nyfödd. När jag träffade min sambo var jag nästan utbränd. Jag läste visserligen på universitetet, men jag hade aldrig orkat ro iland allt själv. Vi bodde inneboende hos min bror för jag kunde inte få lägenhet på de större orter där min utbildning fanns. Skulle jag varit dömd att vara ensam i resten av mitt vuxna liv från 24 års ålder, och de varit dömda till den tillvaro jag ensam skulle kunnat skrapa ihop åt dem hela sin uppväxt (mycket kärlek, ja, men det var också allt jag hade)? Min familj har aldrig stöttat mig praktiskt utom min bror under den tiden, och jag hade inte kunnat vara beroende av honom på lång sikt. Det hade inte varit sjysst mot en 23-åring som visserligen hade sin egen karriär redan, men som ändå skulle börja bygga sitt eget liv. Tänk allt min sambo kunnat ge dem som de aldrig skulle fått vara med om annars. Tänk att de alltid kunnat säga att de har en pappa. Annars skulle de inte haft någon alls att kalla pappa, någon annan att vända sig till när min ork trutit. Ja, vi fick syskon snabbt. Men det var inte planerat så, det var en ?olycka? som även den blev väldigt lyckad.
Har det alltid varit en solskenspromenad och hur lätt som helst? Nej, vi har haft våra utmaningar. Men vilken familj har inte det under 16 år tillsammans? Jag skulle säga att vi är mer lyckade som familj än min ursprungsfamilj och det var en kärnfamilj. Föräldrarna väntade med att gå isär tills vi var 18 och 15, men det var verkligen inget bra det heller vare sig innan eller efter, trots att inga fler syskon kom. Har det alltid varit perfekt för barnen? Nej, men det går inte att på långa vägar jämföra med vad biologiska pappan utsatte oss för och försatte oss i för situation, och jag tror inte jag hade kunnat ge dem allt de behövde på egen hand heller, med tanke på att jag som sagt nästan bränt ut mig på att få allt att gå ihop själv redan när de var två och fyra år (eftersom jag vägrade fastna i fattigdom). Jag kunde vila och falla i någons armar först när jag träffade min sambo.
Alla behöver någon annan att luta sig mot i livet, iaf de flesta. Någon att dela bördorna med och hitta lösningar med, någon som orkar litet till när man själv inte orkar, någon att ?krascha? hos. Någon som tar hand om en och barnen när man är sjuk. Barnen har också fått förmånen att hela uppväxten ha en farmor och farfar som bryr sig om dem som om de varit biologiska barnbarn. Och ja, vi möttes på en dejtingsida. Det var enda alternativet för mig eftersom jag enbart pluggade, tog hand om barnen och sov och aldrig hade tid att träffa folk. Pinsamt? Kanske, men jag var extremt noggrann med vem jag träffade eller ens pratade i telefon med och kände efter inför varje steg om det fanns något skumt. Jag tyckte det var lättare att kontrollera vem jag valde att träffa på det sättet ändå, jag kunde ta det exakt i min takt. Mina barn är min högsta prioritet. Jag älskar min familj och jag är evigt tacksam för allt min sambo gett oss.