Anonym (Berra) skrev 2025-10-23 12:14:21 följande:
Vi hade båda varit i långa relationer innan vi blev ett par och båda har barn som numera räknas som ungdomar från våra tidigare förhållanden.
Jag är i övrigt ganska nöjd med livet och vi brukar åtminstone en gång per år åka iväg på någon resa. I princip alltid är några av våra barn med.
Vi har inget sexliv längre och det är nog bägge eller ingen av oss fel eftersom vi känner båda attraktion till varandra men det är alltid så många andra måsten som tar tid och energi att vi inte känner för att prioritera det. Jag saknar det men vi prioriterar annat.
Skulle då säga att du har stora möjligheter att hitta tillbaka. Du skriver ju att ni har roligt ihop, kan prata om allt och att hon är din bästa vän. Ni har båda attraktion till varandra. Allt detta är ju fantastiska förutsättningar för en blomstrande kärleksrelation.
Som någon annan skrev är väl det första att börja prioritera tid tillsammans. Jag lovar att varken jobb, familj eller hushåll går under om ni bestämmer er för att avsätta tid för ER. Schemalägg om det inte går på annat sätt. Behöver inte vara mer än att gå på promenad ihop en vardagkväll, se på en serie gemensamt (sitta ihop i soffan). Någon helg är ni kanske barnlediga och kan då passa på att åka iväg, bo på hotell eller bara ha det mysigt hemma.
Sen behöver du väl rannsaka dig själv kring vad du irriterar dig på och jobba lite med ditt mind-set. Är det stora saker som blir dealbreakers? Kan du ge feed-back så att hon kan tänka på det? Eller är det helt random saker som du får ha överseende med? Alla har vi ju mindre smickrande sidor, även du.
I sista hand, om man har svårta att reda i det själv, kan det hjälpa att gå i parterapi.