• Anonym (Smått förfärad)

Hjälp! Min särbos son förvandlas sakta men säkert till en fanatiker som ifrågasätter hela världsbilden.

Min särbo har en vuxen son. Han är i 20-årsåldern. Han var väldigt vettig när jag lärde känna honom. Visst, lite hetsig i sitt temperament och slogs med näbbar och klor för sin sak MEN NU, det känns som att han håller på att bli galen. Förutom att han kör ett riktigt strikt kostchema där han äter ca 350 g kött till varje måltid, potatis och ev. nån grönsak (absolut inget salt) har han börjat prata om att judarna ligger bakom allt elände i världen,att de är onda, att de styr allt, att förintelsen typ inte ägt rum, att vi människor inte härstammar från apor, att rymden och planeter inte finns osv osv. Han säger att nyheter är faktiskt osv. Han säger också att Jesus kommer och att det är så synd att min särbo inte tror och att han kommer komma till helvetet. Hur kan man på bäst sätt bemöta en sådan person? Han hugger direkt eftersom det han talar är "sanning".

• Svar på tråden Hjälp! Min särbos son förvandlas sakta men säkert till en fanatiker som ifrågasätter hela världsbilden.
    Anonym (Smått förfärad) skrev 2025-10-23 16:23:05 följande:
    Hjälp! Min särbos son förvandlas sakta men säkert till en fanatiker som ifrågasätter hela världsbilden.

Min särbo har en vuxen son. Han är i 20-årsåldern. Han var väldigt vettig när jag lärde känna honom. Visst, lite hetsig i sitt temperament och slogs med näbbar och klor för sin sak MEN NU, det känns som att han håller på att bli galen. Förutom att han kör ett riktigt strikt kostchema där han äter ca 350 g kött till varje måltid, potatis och ev. nån grönsak (absolut inget salt) har han börjat prata om att judarna ligger bakom allt elände i världen,att de är onda, att de styr allt, att förintelsen typ inte ägt rum, att vi människor inte härstammar från apor, att rymden och planeter inte finns osv osv. Han säger att nyheter är faktiskt osv. Han säger också att Jesus kommer och att det är så synd att min särbo inte tror och att han kommer komma till helvetet. Hur kan man på bäst sätt bemöta en sådan person? Han hugger direkt eftersom det han talar är "sanning".

Det blev lite felstavningar. Det skulle stå att han säger att nyheter är fake news.
  • Tukt

Försök undvik diskussioner och fokusera på det ni har i hop som är bra.

Tukt skrev 2025-10-23 16:30:54 följande:

Försök undvik diskussioner och fokusera på det ni har i hop som är bra.

Det gör vi men ofta vill han diskutera och då måste vi ju bemöta honom. Hans pappa (min särbo) är enligt sonen helt sjukt i huvudet när han inte kan relaterade till hans verklighet.
  • Dexter dot com
    Anonym (Smått förfärad) skrev 2025-10-23 16:33:40 följande:
    Det gör vi men ofta vill han diskutera och då måste vi ju bemöta honom. Hans pappa (min särbo) är enligt sonen helt sjukt i huvudet när han inte kan relaterade till hans verklighet.
    Säg bara att eftersom ni tycker så olika så vill ni inte diskutera. Fortsätter han så res er och gå och är ni hemma hos er så be honom gå eftersom han inte respekterar er.
  • Tukt
    Anonym (Smått förfärad) skrev 2025-10-23 16:33:40 följande:
    Det är ju bra att han vill diskutera. Men om inga andra argument än hans egna fastnar, så är det inte mycket bevänt att hålla på med det.
    Ungdomar av i dag är ju lite "efter" i det mesta, så det dröjer också innan de förhoppningsvis kan se nyanser.
  • Anonym (Jaha)

Håller han på att utveckla en psykos? Finns schizofreni i släkten?
    Säger inte att det måste vara detta, men kan vara värt att ha i åtanke.

Tukt skrev 2025-10-23 17:38:28 följande:
    Det är ju bra att han vill diskutera. Men om inga andra argument än hans egna fastnar, så är det inte mycket bevänt att hålla på med det.
    Ungdomar av i dag är ju lite "efter" i det mesta, så det dröjer också innan de förhoppningsvis kan se nyanser.
    Ja, verkligen. De följer folk på Tiktok och de talar minsann sanning, det skräp vi kommer med är gammalt och förlegat. 
    Anonym (Jaha) skrev 2025-10-23 17:44:48 följande:

Håller han på att utveckla en psykos? Finns schizofreni i släkten?
    Säger inte att det måste vara detta, men kan vara värt att ha i åtanke.

Jag vet inte om det finns schizofreni (får höra) men han har under flera års tid sagt till sin pappa att han mår psykiskt dåligt då och då. Hans mående har gått upp och ner. Jag sa till min särbo igår att han kan råka illa ut om han debatterar med fel människor. Han är så intensiv, det är helt sjukt att lyssna när han väl är igång. Han klagar på maten jag och min särbo äter, den är alldeles för onyttig. Han ska börja äta rå lever för det har han hört är bra och han siktar på att bli 150 år.
    Dexter dot com skrev 2025-10-23 17:31:47 följande:
    Säg bara att eftersom ni tycker så olika så vill ni inte diskutera. Fortsätter han så res er och gå och är ni hemma hos er så be honom gå eftersom han inte respekterar er.
    Han bor fortfarande hemma hos sin pappa och stormar ibland in i vardagsrummet och vill diskutera. Hans pappa skickar ofta in honom på sitt rum.
  • fornminne
    Anonym (Smått förfärad) skrev 2025-10-23 17:54:18 följande:
    Han bor fortfarande hemma hos sin pappa och stormar ibland in i vardagsrummet och vill diskutera. Hans pappa skickar ofta in honom på sitt rum.
    Det låter som sonen skulle behöva hjälp av psykiatrin. Han har inte bara extrema åsikter, han har vanföreställningar.

Schizofreni debuterar ofta i 20-årsåldern. Det är inte ovanligt att det börjar med dåligt psykiskt mående som gradvis eskalerar.
    fornminne skrev 2025-10-23 18:54:06 följande:
    Det låter som sonen skulle behöva hjälp av psykiatrin. Han har inte bara extrema åsikter, han har vanföreställningar.

Schizofreni debuterar ofta i 20-årsåldern. Det är inte ovanligt att det börjar med dåligt psykiskt mående som gradvis eskalerar.
    Tack! Vi får hålla koll på honom. Jag ska ta upp detta med särbon om att schizofreni ofta debuterar i 20-årsåldern. Dock har jag aldrig hört sonen prata med någon eller att han på något sätt skulle se människor som inte finns. 
  • Anonym (XYZ)

Just detta med köttet, saltet och levern mm känner jag igen från min egen son. Det är något som sprids på tiktok och liknande numera. 

Däremot har jag inte hört något snack om judar eller Jesus (än).

Nu är det så att min son är i nedre tonåren så det är en viss åldersskillnad. Jag kan tycka att 20 år är lite för gammalt för att bli bortkollrad av influencers. 

Vet inte hur du ska hantera det, men det bästa är nog att undvika debatt då han är så pass gammal och det är inte ens ditt barn. Bara skaka på huvudet och småskratta så kanske han inser var du står i frågan. 

• Anonym (?)

Hur är hans liv i övrigt, jobb, plugg, kompisar, partner, hobby? 

• Mandel

Det känns som att väldigt många unga genomgår en period i livet när de är helt tvärtemot vad man uppfostrat dem till och de tror på det man själv tycker är helt galet.
    Och deras sanning och världsbild är den enda rätta!
    Oftast mognar de och det går över, så låt det gå några år ska du se att sonen kommer till sans.

Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
    Anonym (XYZ) skrev 2025-10-24 12:08:14 följande:

Just detta med köttet, saltet och levern mm känner jag igen från min egen son. Det är något som sprids på tiktok och liknande numera. 

Däremot har jag inte hört något snack om judar eller Jesus (än).

Nu är det så att min son är i nedre tonåren så det är en viss åldersskillnad. Jag kan tycka att 20 år är lite för gammalt för att bli bortkollrad av influencers. 

Vet inte hur du ska hantera det, men det bästa är nog att undvika debatt då han är så pass gammal och det är inte ens ditt barn. Bara skaka på huvudet och småskratta så kanske han inser var du står i frågan. 

Jag har ännu inte dragits in i hätska diskussioner men hör ibland hur min särbo får typ hugga tillbaks för att sonen är helt fel ute. 

Nej, det är inte mitt barn men vill ju såklart kunna bemöta honom på bästa sätt.
    Mandel skrev 2025-10-24 12:36:15 följande:

Det känns som att väldigt många unga genomgår en period i livet när de är helt tvärtemot vad man uppfostrat dem till och de tror på det man själv tycker är helt galet.
    Och deras sanning och världsbild är den enda rätta!
    Oftast mognar de och det går över, så låt det gå några år ska du se att sonen kommer till sans.

Jag hoppas verkligen det för det är en fin kille.
    Anonym (?) skrev 2025-10-24 12:21:06 följande:

Hur är hans liv i övrigt, jobb, plugg, kompisar, partner, hobby? 

Han arbetar deltid i butik, har nästan precis börjat. Tränar rätt mycket, har kompisar och sitter mycket framför datorn och spelar. Sin flickvän gjorde han slut med för typ två månader sedan, de hade varit ihop i mer än två år.
  • Anonym (123)

Istället för att argumentera i sakfrågorna kanske ni kan argumentera kring att det alltid är bra att förstå hur "de andra" tänker och att om man gör anspråk på att vara en faktabaserad och rationell individ så är det ju bra att vara insatt i alla källor.

Jag som är "rätt höger" i mina åsikter och lätt får starka känslor i debatter och tycker min sanning är det rätta tycker det är väldigt viktigt att läsa aftonbladet, lyssna på (sansade) debattörer på vänsterkanten som typ Jonas sjösted och Maria Wetterstrand. 

• Anonym (z)
    fornminne skrev 2025-10-23 18:54:06 följande:

Håller med.
Svar på tråden Hjälp! Min särbos son förvandlas sakta men säkert till en fanatiker som ifrågasätter hela världsbilden.