• Anonym (Sparande)

Spara 10% av totala inkomsten (netto)?

Gör du det?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Spara 10% av totala inkomsten (netto)?
  • Anonym (J)

Sparar inget långsiktigt. Har sparat klart

• Anonym (Sparande)
    Anonym (J) skrev 2025-10-24 10:21:40 följande:

Sparar inget långsiktigt. Har sparat klart

Borde ha haft det alternativet också. Nu passar du bäst in på det sista.
  • Anonym (Abc)

Om man räknar in amortering på bolån så ligger vi på ca 16% sparande av bruttolönen.

• Anonym (H)

Sparar ca 20 % av bruttolönen. Har nästan amorterat klart bolånet och har inga stora utgifter. Borfe göra av med mer.

• Anonym (Pia)

Nja, det beror på. Cirka 20% av nettolönen läggs på buffertsparande. Men det används upp till t ex resor, större inköp även om det kan dröja mellan gångerna. 

Långsiktigt sparande har jag slutat med. Får utdelningar som jag investerar. så kapitalet växer ändå varje år. 

• Anonym (Sparar för livet)

55-60% av nettolönen
    15% långsiktigt , pension
    3% amortering huslån
    40% kortsiktigt (livet, semestrar m.m)

Strävar efter att ha en slimmad ekonomi och sparar om jag skall köpa något. Inga krediter utöver huslånet. 

• Anonym (Nöjder)

Har sparat klart eftersom vi har fått arv. Finns ingen anledning att hålla på så mycket nu längre. Men tidigare har vi amorterat rätt flitigt.

• FruFarfalle

Sparar ungefär 30% men det  är blandat långsiktigt/kortsiktigt mest till underhåll av hus osånt, kortsiktigt till semester och annat tex mindre renoveringar/möbler/dyrare födelsedagar och så amortering. 

lägger också undan till kvartalsräkningar men det räknar jag inte in i sparande 

• Anonym (1)

Inga lån på huset. Miljoner i aktier. Utdelningar varje månad. Lön ovanpå.

Sparar har jag gjort färdigt. Sen att jag inte spenderar det som kommer in är för att jag bara köper set jag faktiskt vill ha. 

Svar på tråden Spara 10% av totala inkomsten (netto)?