• Anonym (Trött)

Man som stormar ut från hemmet

God kväll på er!

måste bara få ventilera hur min man beter sig och kolla hur ni tycker jag ska hantera situationen..

jag, dotter & man var iväg till möbelaffären idag och införskaffade lite saker till dottern rum som behövde skruvas ihop.

dottern på 14 år är jätte glad men blir aningen less hemma då maken insisterar på att hon får bygga ihop det själv. Eftersom de var hon som ville ha det. så fick nämligen han göra som barn, så den traditionen håller han på.

jag försöker hjälpa dottern och ställa upp, han står dock kvar som en hök för att kunna berätta när vi tänker fel. jag har byggt ihop många möbler i mitt liv och vet att man ibland kan läsa instruktioner lite för snabb och ibland får gå tillbaks några steg. För mig är det dock bara mänskligt och ingenting att starta krig kring.

men varje gång dotter försöker läsa instruktionerna så blir det lite fel, jag kan läsa av henne och känner att hon blir stressad av att han står och kollar och utvärderar för att kunna rycka in med expertis.

till slut blir dottern irriterad och börjar fräsa och ber han gå därifrån. Vilket han gör..raska steg och ut genom dörren.

jag står mest bara som ett frågetecken och börjar fundera hur man som vuxen kan ta åt sig av en fjortonåring? Som dessutom blir pressad att tänka rätt från första början.

men nu har han varit borta några timmar och jag vet att när han kommer hem så kommer han börja sitt prat om hur oönskad han är i familjen och att allt hade varit bättre utan honom. Självömkan. Han är inte deprimerad, så för att lugna situationen brukar jag få berätta för honom hur älskad han är. Men jag börjar tröttna på det nu.

han är omognare än ett barn..

hur ska jag hantera situationen när han kommer hem?

• Svar på tråden Man som stormar ut från hemmet
  • Anonym (Sofie)

Det är lite samma här. Mannen vill ha uppmärksamhet även att de tre barnen kräver all min tid och uppmärksamhet så jag inte ens har tid för mig själv.
    Ändå är han som ett fjärde barn. Män kan nog vara lite så.

• Anonym (sköldmö)
    Anonym (Sofie) skrev 2025-10-26 10:42:27 följande:

Det är lite samma här. Mannen vill ha uppmärksamhet även att de tre barnen kräver all min tid och uppmärksamhet så jag inte ens har tid för mig själv.
    Ändå är han som ett fjärde barn. Män kan nog vara lite så.

De flesta män är förhoppningsvis inte så. Min man är inte så. Visst kan han vara sur och grinig ibland, men det kan jag också, och vi hjälps åt med hem och barn. Han gör inte allt perfekt men det gör inte jag heller.

Jag förstår inte varför kvinnor lägger tid och energi på dessa sk "män" som du beskriver.
  • Anonym (sköldmö)
    Anonym (Trött) skrev 2025-10-25 18:42:03 följande:

Nej jag sköter allt hemma, inklusive städ. Dottern städar själv med behöver hjälp att ta tag i det. Han tycker att det varit en loop av att hon är stökig. men jag ser ju att hon inte har en endaste yta att ställa saker på. Så det blir ju svårt. 

men nej han tar inte hand om något praktiskt. Det enda han gör för hemmet är att ansvara för att ta in posten.

Och du är kvar i relationen för att..?

Du skulle ju klara dig själv skriver du, ekonomiskt. Är din sk man verkligen värd att lägga mer tid på?

Det handlar inte bara om brutna löften. Det kanske inte gick som din man hoppades. Sånt händer.

Men då borde han åtminstone stötta dig samt dela på ansvaret hemma. Men inte ens det gör han. I stället lägger han allt ansvar på dig samt gör sig själv till offer.
  • Anonym (sköldmö)
    Anonym (Ps) skrev 2025-10-25 18:14:10 följande:

Det är faktiskt väldigt svårt att få en bild av hur ni har det eftersom du framställer din man som en ganska grotesk person och då hamnar sympatierna automatiskt hos dig. Men en sak är väldigt tydlig och det är att du inte känner någon respekt för din man. Och ur en mans perspektiv är en sådan relationsdynamik precis som ett svart hål. Egentligen finns då bara tre val för honom: bli en toffel, bli en skugga av ditt forna jag eller lämna. 

Men jag tänker att en gång i tiden måste du ha känt respekt för honom? Då är frågan vad som hände? Kanske fanns fröet till din bristande respekt där redan från början? Då borde din man aldrig ha gått vidare med relationen. Eller så är ni helt enkelt inte alls ämnade för varandra?

Man brukar tappa respekten för någon som under en längre tid beter sig som en omogen skitstövel.
  • Anonym (sköldmö)
    Anonym (Ps) skrev 2025-10-25 18:14:10 följande:

Det är faktiskt väldigt svårt att få en bild av hur ni har det eftersom du framställer din man som en ganska grotesk person och då hamnar sympatierna automatiskt hos dig. Men en sak är väldigt tydlig och det är att du inte känner någon respekt för din man. Och ur en mans perspektiv är en sådan relationsdynamik precis som ett svart hål. Egentligen finns då bara tre val för honom: bli en toffel, bli en skugga av ditt forna jag eller lämna. 

Men jag tänker att en gång i tiden måste du ha känt respekt för honom? Då är frågan vad som hände? Kanske fanns fröet till din bristande respekt där redan från början? Då borde din man aldrig ha gått vidare med relationen. Eller så är ni helt enkelt inte alls ämnade för varandra?

Och respekt får man inte, det förtjänar man.

Tycker du att TS man förtjänar respekt? Förutsatt att TS beskriver situationen någorlunda sanningsenligt, att det inte är påhitt eller kraftigt överdrivet.

Men visst, vi har bara hört hennes version. Men varför skulle deras relationsdynamik vara negativ bara för en man? Jag tycker det låter som ett mörkt hål för båda.

Visst, TS man vinner väl kortsiktigt på att hon tar ansvar för det mesta och att han kan hälla sin skit på henne så fort något inte passar, använda henne som säkerhetsventil. Men långsiktigt förlorar han på det eftersom sådant beteende oftast leder till att man blir lämnad förr eller senare, plus att han inte själv verkar må bra.
  • Anonym (Sofie)
    Anonym (sköldmö) skrev 2025-10-26 12:11:03 följande:
    De flesta män är förhoppningsvis inte så. Min man är inte så. Visst kan han vara sur och grinig ibland, men det kan jag också, och vi hjälps åt med hem och barn. Han gör inte allt perfekt men det gör inte jag heller.

Jag förstår inte varför kvinnor lägger tid och energi på dessa sk "män" som du beskriver.
    Sen har han ju sina bra sidor som väger upp det dåliga. Så det är ju inte det hela. Jag är inte heller perfekt på andra plan. Så det var inte så jag menade.
  • Anonym (Förälder)
    Anonym (Trött) skrev 2025-10-25 18:42:03 följande:

Nej jag sköter allt hemma, inklusive städ. Dottern städar själv med behöver hjälp att ta tag i det. Han tycker att det varit en loop av att hon är stökig. men jag ser ju att hon inte har en endaste yta att ställa saker på. Så det blir ju svårt. 

men nej han tar inte hand om något praktiskt. Det enda han gör för hemmet är att ansvara för att ta in posten.

Anonym (Trött) skrev 2025-10-25 14:34:48 följande:

Mer eller mindre, men det har eskalerat mer senaste året. Och det handlar mycket om att jag har börjat prioritera mig och dottern mer. Jag har ofta hjälpt min man med saker men har senaste året känt att jag inte får ut något av det. Man kan säga att jag skötte grovjobbet medans han står utåt och får beröm för det goda arbetet. Jag fick inget. Jag tröttnade på det och börja som sagt sätta mig och dottern i första hand. Det här kom med stora protester från min man. Och det är ju inte konstigt när assistenten sa upp sig..så han vänder alltid det här också till jag var annorlunda förut men det var han också. Förut fick jag något för det jag gjorde men sen blev det bara en vana från hans sida att jag skulle ordna allt.

Anonym (Trött) skrev 2025-10-25 18:39:28 följande:
    Nej så är det väl.
    jag har haft respekt för honom, kanske under våra första år då han lovande guld och gröna skogar. Men jag såg aldrig dessa belöningar. de var bara tomma ord. Jag skulle arbeta för hans del men aldrig få något för det. Men han kunde aldrig göra något för mig. Hade han däremot hållit sina löften så hade vi inte haft det här problemet som vi har nu. Där mina prestationer ska mätas i hur mycket jag uppskattar honom, medans han bara kan ta utan att behöva ge.

men såklart skulle han kanske lämnat för att hitta någon som kan arbeta gratis för honom.
    Din man låter som en väldigt knepig person. Det låter bra att du prioriterar dig och dottern mer men det är lite svårt att greppa hur er vardag sett ut. Du gör alltså allt hushållsarbete? Vad är det du har hjälpt honom med att ordna som du har slutat med senaste året? Vad menar du med att arbeta gratis? Har han eget företag?

• Xenia

Av vad du beskriver låter det som den bästa lösningen för både dig och din dotter är att du skiljer dig från din man.

Du kan försörja dig själv, du får redan nu sköta allt hushållsarbete, du och dottern slipper bråk. Varför stannar du hos honom, det låter inte som att du älskar honom?

Om han blir extra upprörd och självömkande när du säger att du vill skiljas, föreslå parterapi. Det hjälper nog inte när kärleken försvunnit men ni behöver ju fortfarande samarbeta om dottern.

Varför bor dottern så trångt att hon inte har någonstans att göra av sina grejer? Det borde vara något som kan fixas om ni flyttar.

• UngGubbeinorr

14 år, då är det hög tid att börja lära sig att göra saker själv, så långt är allt bara bra. Inte uppfostra en bimbo som ska ha allt serverat på silverfat (välj passande ord för en kille). 

Men sen blir det fel. Inte stå där och övervaka. Antingen litar man på henne eller så gör man det tillsammans, en studs fader/dotter interaktion, ett tillfälle för umgänge och för den del lärande. 

Att han går ifrån när sinnet spårar ur är i grunden bra, finns män som inte gör det, börjar agera i affekt och i värsta fall blir våldsamma. Han går iväg för att lugna sinnet, i grunden en bra sak. Tryck inte ned honom när han kommer tillbaks, blir bara en negativ spiral då. Vi män är egentligen mycket enkla, vi är helt nöjd om våra kvinnor är glada, mer behöver vi inte. I det utgår jag från att en bra karl klarar sig själv. Men det kräver kommunikation och ett visst mått av självinsikt. Tro mig, han vill att både du och dottern ska må bra och vara glada, han vet bara inte hur, det är där det felar, jag talar inte då om att lyda dig eller dottern. Tänk dig att du har en nära riktig vän, din soulmate. Hur skulle den vänskapen utvecklas om du började ställa krav och ge order? Vänner hjälper man och gör saker för/med för att man vill, inte för att man förväntar sig nåt tillbaks, är ju inget affärsförhållande.

• Anonym (sköldmö)
    Anonym (Sofie) skrev 2025-10-26 23:21:35 följande:
    Sen har han ju sina bra sidor som väger upp det dåliga. Så det är ju inte det hela. Jag är inte heller perfekt på andra plan. Så det var inte så jag menade.
    Du skrev att "män" är som extra barn, som vill ha uppmärksamhet av sin fru fast hon knappt ens har tid för sig själv pga barnen.

Eller misstolkade jag dig?

Vad gör din man medan du lägger tid och energi på barnen? När lägger han själv tid och energi på barnen?

Alla har både bra och mindre bra sidor. Men det lät som det du skrev snarare handlade om omogna män samt alltför skev ansvarsfördelning, vilket är något annat.

TS sköter tydligen allt hemma och hennes man beter sig som en treåring. Jag kan inte se vad det finns för positivt som väger upp det, när hon dessutom tjänar mer pengar än han.
  • Anonym (sköldmö)
    UngGubbeinorr skrev 2025-10-27 01:18:24 följande:

14 år, då är det hög tid att börja lära sig att göra saker själv, så långt är allt bara bra. Inte uppfostra en bimbo som ska ha allt serverat på silverfat (välj passande ord för en kille). 

Men sen blir det fel. Inte stå där och övervaka. Antingen litar man på henne eller så gör man det tillsammans, en studs fader/dotter interaktion, ett tillfälle för umgänge och för den del lärande. 

Att han går ifrån när sinnet spårar ur är i grunden bra, finns män som inte gör det, börjar agera i affekt och i värsta fall blir våldsamma. Han går iväg för att lugna sinnet, i grunden en bra sak. Tryck inte ned honom när han kommer tillbaks, blir bara en negativ spiral då. Vi män är egentligen mycket enkla, vi är helt nöjd om våra kvinnor är glada, mer behöver vi inte. I det utgår jag från att en bra karl klarar sig själv. Men det kräver kommunikation och ett visst mått av självinsikt. Tro mig, han vill att både du och dottern ska må bra och vara glada, han vet bara inte hur, det är där det felar, jag talar inte då om att lyda dig eller dottern. Tänk dig att du har en nära riktig vän, din soulmate. Hur skulle den vänskapen utvecklas om du började ställa krav och ge order? Vänner hjälper man och gör saker för/med för att man vill, inte för att man förväntar sig nåt tillbaks, är ju inget affärsförhållande.

Läs alla TS inlägg. Bristande kommunikation är inte deras enda problem. TS gör tydligen allt hemma och mannen går mest omkring och är självömkande. Hon skriver att hon tidigare stöttade honom men inte orkar göra det längre eftersom hon inte får något tillbaka.

Han ska inte lyda henne eller dottern, bara börja bete sig som en ansvarsfull man och förälder.
  • Anonym (Trött)
    Xenia skrev 2025-10-27 01:13:36 följande:

Av vad du beskriver låter det som den bästa lösningen för både dig och din dotter är att du skiljer dig från din man.

Du kan försörja dig själv, du får redan nu sköta allt hushållsarbete, du och dottern slipper bråk. Varför stannar du hos honom, det låter inte som att du älskar honom?

Om han blir extra upprörd och självömkande när du säger att du vill skiljas, föreslå parterapi. Det hjälper nog inte när kärleken försvunnit men ni behöver ju fortfarande samarbeta om dottern.

Varför bor dottern så trångt att hon inte har någonstans att göra av sina grejer? Det borde vara något som kan fixas om ni flyttar.

Saken är den att vi flyttade i våras, och många möbler slängde vi eftersom dottern skulle få nytt. Sen har vi gjort lite renoveringar. så nu i sen sommar blev det klart i nya boendet. Så jag har haft överseende att hon haft saker på golvet, vi som vuxna kan ju inte överlämna att hon själv ska fixa fram möbler. 
Svar på tråden Man som stormar ut från hemmet