• Anonym (Ts)

Löner Försäkringskassan

Jag arbetar som utredare inom FK. 3,4 % var årets pott. Den som fick högst påslag fick 2700 kr och jag fick 1400 kr. Självklart skall personer med sidouppdrag ha lite mer, men vi har ett spann från 35.000- 43 000 kr för samma jobb bortsett från vissa då med sidouppdrag. Tycker det är för stort spann. Facket verkar inte kunna göra något? 
    Tycker om mitt jobb, men så stora skillnader för statlig tjänst gör att jag tappar lite av motivationen. Dem som redan låg högt i lön har nu igen fått högsta påslagen, dvs, dem ökar gapet? 
    Någon som känner igen detta? 

• Svar på tråden Löner Försäkringskassan
  • Anonym (facked up)

Högre lön förklaras ofta med högre prestation historiskt och det är inget konstigt att det blir så. Bästa sättet att höja din lön är att byta tjänst, så har det alltid varit.

Och facket sätter inga löner. Vi ser på statistiken bakåt och det är inget fel med att belöna medarbetare som över tid får mer arbete gjort, har delegerat chefsansvar eller ställer upp extra för att klara viktiga mål i verksamheten.

Det du kan göra är att få tydligt beskrivet vad just du ska prestera för en bättre höjning nästa gång, och sedan leverera det. Får du inte bättre lönehöjning då heller är det nog dags att rösta med fötterna.

• Anonym (C)

Är lönesättande chef.  Tycker spridningen är liten.  Som chef vill man ge mer till de som gör ett bra jobb och mindre till andra. Värdefulla medarbetare ska belönas. 

Jag har haft spann mellan +500 och +3000. 

• Anonym (Ts)

Jag har en HÖG produktion, är hjälpsam, 0 sjukfrånvaro, inga barn. Förra året fock jag bra. Jag trodde inte det fick vara så stora skillnader inom statlig sektor. 

• Anonym (Ts)

Kan tillägga att chef uttryckt att höga påslag skulle gå till medarbetare som hade bra resultat och som låg lågt, men detta var ljug Eftersom dem som redan har högt lön är dem som fått mest påslag. 

• Anonym (C)

Arbetsgivaren bestämmer lönen inom ramen för kollektivavtalet.  Finns inga särskilda regler för statliga tjänster.  

Ett bra steg är att dels läsa på om lönepolicy på din arbetsplats och sen fråga chefen vad du ska göra nästa år för högre påslag.

Svar på tråden Löner Försäkringskassan