• Anonym (Anonym)

Förklimakteriebesvär i 30 års åldern?

Jag är 28 år gammal, kom i puberteten tidigt, redan vid 8-9 års ålder, fick mens när jag var 11 år. Har också haft endometrios och PCOS ända sedan tonåren, och således aldrig haft regelbunden mens. Aldrig använt någon form av hormonella p-medel i mitt liv. Har heller aldrig varit gravid om det nu spelar någon roll i sammanhanget.

Sen ett antal månader tillbaka har jag dock börjat få symptom som jag främst förknippar med förklimakteriet och klimakteriet; vallningar, torra slemhinnor överallt, ökade svettningar, ont i lederna, inkontinens, hjärndimma och sömnproblem. Att förklimakteriet kan börja flera år innan en de facto kommer i klimakteriet vet jag, likaså att denna typ av symptom kunde börja komma smygande redan runt/före 40 hade jag hört. Men innan 30?! Jag är ju bara 28 år... Absolut att jag som då kom tidigt i puberteten kommer tidigare i förklimakteriet, det är ju rimligt, men hade inte räknat med att det skulle ske redan så här tidigt...
    På grund av sjukdomar i släkten så får jag inte använda någon form av hormoner, det är därför jag heller använt någon form av p-medel eller behandlats för endometriosen, så medicinsk behandling mot ovanstående är nog tyvärr uteslutet. Finns det något jag kan göra själv för att lindra besvären? Och är det fler här som också kommit i förklimakteriet redan i 30 års åldern?

• Svar på tråden Förklimakteriebesvär i 30 års åldern?
  • Anonym (Boka tid)

Jag tycker att det första du ska göra är att boka en tid inom vården för utredning. Både för att se om det verkligen är förklimakteriet, eller om dina besvär kan bero på något annat.

Sedan tycker jag att du ska ta det därifrån: Vill du t ex ha barn? Vad finns det isf för möjligheter till det?

Förlåt om jag låter klinisk och oempatisk i mitt svar, men jag vill bara att du ska bli ordentligt utredd. Hjärta
    Självklart förstår jag att du befinner dig i en jättejobbig situation. Hjärta
    Hoppas verkligen att det löser sig för dig på bästa sätt.

• ResanTillMelonia
    Anonym (Anonym) skrev 2025-10-25 10:35:03 följande:
    Förklimakteriebesvär i 30 års åldern?

Jag är 28 år gammal, kom i puberteten tidigt, redan vid 8-9 års ålder, fick mens när jag var 11 år. Har också haft endometrios och PCOS ända sedan tonåren, och således aldrig haft regelbunden mens. Aldrig använt någon form av hormonella p-medel i mitt liv. Har heller aldrig varit gravid om det nu spelar någon roll i sammanhanget.

Sen ett antal månader tillbaka har jag dock börjat få symptom som jag främst förknippar med förklimakteriet och klimakteriet; vallningar, torra slemhinnor överallt, ökade svettningar, ont i lederna, inkontinens, hjärndimma och sömnproblem. Att förklimakteriet kan börja flera år innan en de facto kommer i klimakteriet vet jag, likaså att denna typ av symptom kunde börja komma smygande redan runt/före 40 hade jag hört. Men innan 30?! Jag är ju bara 28 år... Absolut att jag som då kom tidigt i puberteten kommer tidigare i förklimakteriet, det är ju rimligt, men hade inte räknat med att det skulle ske redan så här tidigt...
    På grund av sjukdomar i släkten så får jag inte använda någon form av hormoner, det är därför jag heller använt någon form av p-medel eller behandlats för endometriosen, så medicinsk behandling mot ovanstående är nog tyvärr uteslutet. Finns det något jag kan göra själv för att lindra besvären? Och är det fler här som också kommit i förklimakteriet redan i 30 års åldern?

Så vitt jag vet inträffar klimakteriet senare hos kvinnor med pcos.

jag tror det är något annat som får dig att känna så här.

är själv 37, har aldrig känt något. aldrig haft pms heller
  • Anonym (Anonym)
    Anonym (Boka tid) skrev 2025-10-25 10:44:27 följande:

Jag tycker att det första du ska göra är att boka en tid inom vården för utredning. Både för att se om det verkligen är förklimakteriet, eller om dina besvär kan bero på något annat.

Sedan tycker jag att du ska ta det därifrån: Vill du t ex ha barn? Vad finns det isf för möjligheter till det?

Förlåt om jag låter klinisk och oempatisk i mitt svar, men jag vill bara att du ska bli ordentligt utredd. Hjärta
    Självklart förstår jag att du befinner dig i en jättejobbig situation. Hjärta
    Hoppas verkligen att det löser sig för dig på bästa sätt.

Ditt svar är inte alls osympatiskt, tvärtom ❤️
    Har tyvärr väldigt dålig erfarenhet av kvinnovården sedan tidigare. Som behandling för endometriosen erbjöds bara p-medel av olika slag, men när det i nästa andetag konstaterades att jag både hade riskfaktorer i släkten, samt övervikt genom ett eget BMI på 25-26, blev det bara tvärnej och en axelryckning. Då fanns det liksom inte mer att göra. Är rädd för samma bemötande igen....

Gällande barn vill jag absolut inte ha några egna, så det är ett totalt icke-problem i sammanhanget. Har heller aldrig varit intim med någon, och skulle jag motförmodan prova någon gång i framtiden, skulle jag endast använda kondom. Så hormonella p-medel ur den synvinkeln är tack och lov också ett icke-problem. 

Det är bara att jag är så less på dessa nytillkomna symptomen, i kombination med mina redan befintliga problem kopplat till endometriosen och PCOS, tänkte om det fanns några enkla "husmorsknep" som jag helt hade missat eller så.
Svar på tråden Förklimakteriebesvär i 30 års åldern?