Förklimakteriebesvär i 30 års åldern?
Jag är 28 år gammal, kom i puberteten tidigt, redan vid 8-9 års ålder, fick mens när jag var 11 år. Har också haft endometrios och PCOS ända sedan tonåren, och således aldrig haft regelbunden mens. Aldrig använt någon form av hormonella p-medel i mitt liv. Har heller aldrig varit gravid om det nu spelar någon roll i sammanhanget.
Sen ett antal månader tillbaka har jag dock börjat få symptom som jag främst förknippar med förklimakteriet och klimakteriet; vallningar, torra slemhinnor överallt, ökade svettningar, ont i lederna, inkontinens, hjärndimma och sömnproblem. Att förklimakteriet kan börja flera år innan en de facto kommer i klimakteriet vet jag, likaså att denna typ av symptom kunde börja komma smygande redan runt/före 40 hade jag hört. Men innan 30?! Jag är ju bara 28 år... Absolut att jag som då kom tidigt i puberteten kommer tidigare i förklimakteriet, det är ju rimligt, men hade inte räknat med att det skulle ske redan så här tidigt...
På grund av sjukdomar i släkten så får jag inte använda någon form av hormoner, det är därför jag heller använt någon form av p-medel eller behandlats för endometriosen, så medicinsk behandling mot ovanstående är nog tyvärr uteslutet. Finns det något jag kan göra själv för att lindra besvären? Och är det fler här som också kommit i förklimakteriet redan i 30 års åldern?