• FamiljeElin

Föda i vecka 30

Startade ett konto på familjeliv för att få ge tillbaka till trådarna som gav oss hopp när vår son föddes i vecka 30 i oktober förra året, TUSEN tack till er alla! Här samlar jag lite saker jag själv önskar att jag vetat. Fyll gärna på med era egna tips till föräldrar som får prematura barn!

Lite bakgrund: Vi blev inlagda i vecka 28 pga högt blodtryck, havandeskapsförgiftning och senare HELLP-syndrom. "Höll ut" till vecka 30 då han föddes med kejsarsnitt. Vår son behövde opereras dag 2 pga perforerad tarm och vi låg totalt inlagda i 7 veckor.

Hela upplevelsen var väldigt traumatiserande för både mig och min man - MEN vår son är idag 1 år, helt fantastisk, och har redan växt ikapp sina jämnåriga både fysiskt och psykiskt och har inga men av att ha fötts för tidigt. Man skulle aldrig tro att han fick starten som han fick om man såg honom idag.
    Med det sagt hoppas jag sända lite positiva vibes till er som är i samma situation som vi var i förra året. 

Nu följer lite handfasta tips!
  • Svar på tråden Föda i vecka 30
  • FamiljeElin

Tips till dig som fött prematurt (högt och lågt), utifrån min erfarenhet och självfallet är allas upplevelser och barn olika. Men:

Fråga om parkering! På en del sjukhus (Lund bland annat) kan man få rabatterad parkering.

Ta foton på din mage i sjukhusspegeln! Du kommer vilja ha bild för att minnas exakt hur stor den faktiskt hann bli även om det känns ovesäntligt exakt precis nu

Det låter sjukt nu, men när ni har kommit hem från sjukhuset och vardagen infinner sig kommer allt jobbigt du upplever nu bara kännas som en parentes eller märklig feberdröm som aldrig hänt. Bara stå ut en dag i taget och fota/skriv minnesanteckningar för det kommer en dag du vill kunna minnas tillbaka

Spara preNan-flaskorna, de är bra till att blanda ersättning i och passar dessutom till Medelas pumpar.

Använd chatgpt. Då kan du berätta både faktiskt födelsedatum och korrigerat - och slipper själv fundera ut hur mycket din bebis "borde kunna" (ja, vi var besatta av detta ett bra tag)

Grunting baby syndrome - det är det din bebis lider av när den konstant kämpar med magen, gör ljud som en vuxen man och krystar och krystar i oändligheter. Du kommer vilja hitta en lösning men det slutar med att det plötsligt går över av sig själv från en dag till en annan (två månader korrigerad ålder för oss)

Gör hushållssysslor så gott det går när bebisen är vaken! Då har du mer tid till sömn/kul när han/hon äntligen sover

Häll över glutaferrodropparna i en brun pipettflaska så slipper man allt kladd

Ha en kylväska till färdigblandad mjölk nattetid så slipper man gå till köket

Allt kan bli kämpigt. Om ett halvår känns det bättre! Om ett år ännu bättre! Lovar!!

Hoppas detta underlättat för någon där ute. Håll i håll ut, det kommer bli bra!
Svar på tråden Föda i vecka 30