• Anonym (riis)

Vuxet barn svarar ej, skulle du kontaktat polis?

Ett vuxet barn svarar inte på sms eller när man ringer.
    Har inte sett personen på ett halvår cirka
    Det är ingen konflikt / bråk.

Vad skulle ni gjort, kontaktat polisen eller bara konstaterat att hen inte vill ha kontakt?
    Blivit orolig för att hens nya sambo isolerar hen?

• Svar på tråden Vuxet barn svarar ej, skulle du kontaktat polis?
  • Anonym (Mamma och dotter)

Jag skulle åkt dit och hälsat på.
    Det är ju ditt barn.
    ( har du missbrukat din föräldraroll  hen därför tagit avstånd?)

• Anonym (Normal)

Att åka dit är väl en mer normal lösning.

• Anonym (Mnjae)
    Anonym (riis) skrev 2025-10-25 21:57:47 följande:
    Vuxet barn svarar ej, skulle du kontaktat polis?

Ett vuxet barn svarar inte på sms eller när man ringer.
    Har inte sett personen på ett halvår cirka
    Det är ingen konflikt / bråk.

Vad skulle ni gjort, kontaktat polisen eller bara konstaterat att hen inte vill ha kontakt?
    Blivit orolig för att hens nya sambo isolerar hen?

Håller med föregående inlägg - första steget är väl inte riktigt att ringa polisen (om det inte finns en tydlig anledning till att du skulle misstänka brott/självmord lr liknande), utan att åka dit (under förutsättning att hen inte bor typ 100 mil bort förstås). Hur länge har du varit helt utan kontakt? Får du tag i sambon?
  • Anonym (Ge)

Har ni inte haft någon konflikt eller personen har uttryckt att den vill vara ifred, så tycker jag att det är rätt att försöka få kontakt med ditt barn på alla sätt. Det finns partners som isolerar och förtrycker, precis som du skriver. Så det är rätt att agera på många sätt. 

Om du inte misstänker brott just nu kanske jag inte skulle kontakta polisen precis nu. Men finns det sådana misstankar så är ju det inte heller fel.

• Anonym (Annan väg)

Vet du inget om dina barns vänner så du kan kontakta dem istället och höra om de träffar hen normalt?

• Anonym (Q)

Skicka blommor, choklad, paket, hämtmat eller dylikt med någon som ser till att det blir personligt accepterat.

Om du är orolig för att något hemskt har hänt så kan du givetvis be polisen om hjälp, men annars är det bäst att försöka sköta kontakten genom andra kanaler.

• Anonym (gg)
    Kontakt skrev 2025-10-26 12:17:33 följande:

Jag skulle varit förälder och inte hamnat i en sådan situation!

Den typen av tvärsäkra personer lär vara mer benägen att faktiskt hamna i dessa situationer. Det går inte att tvinga vuxna personer att höra av sig och det går inte att tvinga vuxna personer att avsluta något som ev kan vara ett kontrollerande förhållande.
  • Anonym (gg)

nevermind vem tar någon med den profilbilden seriöst ändå

• Kontakt
    Anonym (gg) skrev 2025-10-26 12:20:43 följande:
    Den typen av tvärsäkra personer lär vara mer benägen att faktiskt hamna i dessa situationer. Det går inte att tvinga vuxna personer att höra av sig och det går inte att tvinga vuxna personer att avsluta något som ev kan vara ett kontrollerande förhållande.
    På vilket sätt skulle sådana personer som jag hamna i en sådan situation?

Jag är ganska övertygad om att när man engacherar sig i ens barns intresse från att dom är små och hjälper och stöttar dom i det dom gör tex läxor i skolan, fritids intreese häst, fotboll mm.
  • Anonym (Mnjae)
    Kontakt skrev 2025-10-26 12:34:35 följande:

Jag är ganska övertygad om att när man engacherar sig i ens barns intresse från att dom är små och hjälper och stöttar dom i det dom gör tex läxor i skolan, fritids intreese häst, fotboll mm.
    😆😆😆
    Har du barn?
  • Core
    Anonym (Mnjae) skrev 2025-10-26 14:33:14 följande:
    😆😆😆
    Har du barn?
    Användaren var rätt plump i sitt inlägg, men delvis håller jag med i att det är konstigt. Alltså på den punkt att det uppenbarligen gått ett halvår utan kontakt, där kanske man hade agerat efter några veckor i vanliga fall?

Vem som helst kan hamna i en situation där ett barn slutar svara, det kan ju bero på allt från ilska till depression, eller vad som helst, men när det går så länge innan man agerar undrar man ju.
  • Anonym (gg)
    Core skrev 2025-10-26 15:00:26 följande:
    Användaren var rätt plump i sitt inlägg, men delvis håller jag med i att det är konstigt. Alltså på den punkt att det uppenbarligen gått ett halvår utan kontakt, där kanske man hade agerat efter några veckor i vanliga fall?

Vem som helst kan hamna i en situation där ett barn slutar svara, det kan ju bero på allt från ilska till depression, eller vad som helst, men när det går så länge innan man agerar undrar man ju.
    Vem säger att användaren INTE reagerat? Att denne inte försökt få kontakt?
  • Anonym (gg)
    Kontakt skrev 2025-10-26 12:34:35 följande:

Om att när man är en engagerad förälder till ett barn kan det inte finnas konflikter eller att barnet i vuxen ålder hamnar i ett abusive förhållande? 

..................

• Core
    Anonym (gg) skrev 2025-10-26 15:03:55 följande:
    Vem säger att användaren INTE reagerat? Att denne inte försökt få kontakt?
    Jag tolkar det som att de inte haft kontakt på ett halvår, och TS först nu pratar om polis och har inte tidigare åkt dit heller. Jag kan såklart tolka det fel med så knapphändig information.
  • Anonym (Mnjae)
    Core skrev 2025-10-26 15:00:26 följande:

Ett halvår utan kontakt??? Det är ett halvår de sågs, men kontakt får man ju anta att de har haft tills nyligen, och att det är därför ts reagerar - för att detta inte är normalt
  • Anonym (Mnjae)
    Core skrev 2025-10-26 15:22:27 följande:
    Jag tolkar det som att de inte haft kontakt på ett halvår, och TS först nu pratar om polis och har inte tidigare åkt dit heller. Jag kan såklart tolka det fel med så knapphändig information.
    Ja, som sagt: jag tror att du tolkar helt fel
  • Core
    Anonym (Mnjae) skrev 2025-10-26 16:01:20 följande:
    Ett halvår utan kontakt??? Det är ett halvår de sågs, men kontakt får man ju anta att de har haft tills nyligen, och att det är därför ts reagerar - för att detta inte är normalt
    Ja det är möjligt att det är så. Men att skriva ut när man sågs sist, utan att förtydliga när man senast hördes, gör ju att det är det enda man har att gå på.

Men säkert har du rätt, svårt att veta helt säkert bara.
  • Anonym (Mnjae)
    Core skrev 2025-10-26 16:16:49 följande:
    Ja det är möjligt att det är så. Men att skriva ut när man sågs sist, utan att förtydliga när man senast hördes, gör ju att det är det enda man har att gå på.

Men säkert har du rätt, svårt att veta helt säkert bara.
    Ja jag håller med dig om att det är otydligt, men det känns ju inte som en rimlig reaktion att först gå i ett halvår utan nån kontakt och sen, efter ett halvår, reagera med att vilja kontakta polisen. Plus att ts ju skriver att hen är orolig för att den nya sambon isolerar "barnet"; man pratar ju inte riktigt om en ny sambo om de varit sambos i över ett halvår liksom - eller? Aja, bara att se ifall ts dyker upp igen o förtydligar 😊
  • Anonym (Maling)
    Anonym (gg) skrev 2025-10-26 12:27:16 följande:

nevermind vem tar någon med den profilbilden seriöst ändå

Mest du.
Svar på tråden Vuxet barn svarar ej, skulle du kontaktat polis?