Anonym (vardag) skrev 2025-10-27 13:35:55 följande:
Risken är ju att det istället blir barnen som kommer att leva i den där rotlösheten. Att leva i två hem är redan det en rotlöshet, att sen ha det ena hemmet långt ifrån det andra, och sitt vardagsliv kan bli väldigt tungt.
Barnen kommer kanske mer och mer att se ditt hem som att de hälsar på, är gäster i ditt hem, din stad. Och att de när de blir äldre mer och mer väljer bort att komma dit när deras egen tillvaro i sin egen hemstad blir allt viktigare.
Om barnen börjar känna att de inte är glada i allt resande och att bo långt bort från sina vänner och annat. Hur tänker du då?
Jag förstår verkligen vad du menar, och det är något jag själv tänkt mycket på också. Det viktigaste för mig är att barnen känner sig hemma hos mig ? inte som gäster som kommer och hälsar på.
Om jag skulle flytta vill jag göra det på ett sätt som fortfarande ger dem stabilitet och glädje. Vi har en stor familj på hemorten som dom känner sig trygga med.
Att de har sina egna rum och rutiner, kompisar som de kan träffa även hos mig, och att vardagen fungerar ? även om det blir mer resande.
Jag vill kunna vara delaktig i deras skola och aktiviteter, oavsett avstånd, och se till att de känner att båda hemmen verkligen är deras. Det är klart att det finns risker med att bo i två städer, men jag tror också att det går att skapa trygghet om man planerar noga och är närvarande i umgänget med barnen.
Så det är inget lätt beslut, men jag försöker verkligen tänka igenom det ur deras perspektiv, vad som blir bäst för helheten. Det finns många som säger att om föräldern inte är glad och inte mår bra så märker barnen det också.