• Anonym (bryter ihop)

Kräkningarna kom tillbaka i mitten av graviditeten - nån mer?

Är gravid i vecka 24 nu och har verkligen mått piss. De första typ 18-19 veckorna var jag både sjukt illamående och sååå trött. Kräktes 3-5 gånger om dagen. Fick först rådet att testa postafen för illamåendet men då kunde jag inte hålla mig vaken alls plus att jag fortfarande mådde illa. Fick då Xonvea utskrivet och de funkade kanon mot illamåendet men jag blev sjukt trött även av dem och somnade varje eftermiddag på jobbet. Kring v 19 kände jag ändå att det funkade helt ok att sluta med dem och det var så underbart att inte gå omkring i en dimma och kunna sköta jobbet igen. I 2 veckor ungefär. Sen började jag kräkas på kvällen/natten. Kopplade det till att jag får lite halsbränna när jag ätit för mycket. Nu i vecka 24 kräks jag 3 gånger om dagen igen och jag håller på bryta ihop. Jag orkar inte börja med tabletterna igen eftersom jag blev så allmänpåverkad, men samtidigt är det så jobbigt att vara beredd på att kräkas hela tiden.

Nån mer som fick tillbaka skiten efter några veckor? Hur länge höll det i sig? Nån som har några knep för att må lite bättre? Jag äter varannan/var tredje timme och försöker hålla ner portionsstorleken.

• Svar på tråden Kräkningarna kom tillbaka i mitten av graviditeten - nån mer?
  • Zuoz

Jag har valt att hellre vara trött än att kräkas eller gå med konstant illamående. Kör fulldos primperan och xonvea och är, ta i trä, just nu utan kräkningar, men får bedrövligt jädra illamående om jag råkar ta tabletterna lite för sent eller slarvar med maten. Jobbar också bara 50% och har anpassat jobbet en väldans mycket så att det ska fungera med lite trötthet + långa tupplurer på eftermiddagen. 

• Anonym (Naturen är ond)

En vän till mig hade hyperemesis gravidarum och kräktes varje dag utan undantag hela sin graviditet med två barn. Fyra inläggningar på sjukhus med dropp också.

Så nej, naturen bryr sig tyvärr inte ett skit om vad som är rimligt, man får försöka överleva bara.

• Anonym (bryter ihop)
    Zuoz skrev 2025-11-01 10:26:01 följande:

Jag har valt att hellre vara trött än att kräkas eller gå med konstant illamående. Kör fulldos primperan och xonvea och är, ta i trä, just nu utan kräkningar, men får bedrövligt jädra illamående om jag råkar ta tabletterna lite för sent eller slarvar med maten. Jobbar också bara 50% och har anpassat jobbet en väldans mycket så att det ska fungera med lite trötthet + långa tupplurer på eftermiddagen. 

Lider med dig! Hur långt gången är du? Är du sjukskriven 50% eller finasierar du det själv? 

Hoppas du får må bättre snart!

• Anonym (bryter ihop)
    Anonym (Naturen är ond) skrev 2025-11-01 14:06:54 följande:

En vän till mig hade hyperemesis gravidarum och kräktes varje dag utan undantag hela sin graviditet med två barn. Fyra inläggningar på sjukhus med dropp också.

Så nej, naturen bryr sig tyvärr inte ett skit om vad som är rimligt, man får försöka överleva bara.

Åh, måste vara fruktansvärt! Vad jag har förstått så uppfyller jag ivalla fall inte kriterierna för HG så man får väl vara tacksam för det lilla 😅 Kräks ?bara? 5-6 gånger per dygn 😅

Det är väl så, man får hålla fokus på belöningen i slutet! 
  • Zuoz
    Anonym (bryter ihop) skrev 2025-11-01 14:23:50 följande:

Lider med dig! Hur långt gången är du? Är du sjukskriven 50% eller finasierar du det själv? 

Hoppas du får må bättre snart!

Bara i vecka 20 så jag har fortfarande lite hopp om att det ska bli bättre av sig själv.. 
    Jag är sjukskriven 50%! Tyvärr går sjukskrivningen snart ut och jag är osäker på om jag får den förlängd. Men lite som ovan skriver, vad fasiken ska man göra mer än att försöka överleva hehe? Jag snittar drygt 14h sömn per dygn och har gjort det sen vecka 7, inte en chans att det går att försöka jobba på och ha en vanlig vardag tyvärr. 
  • Doris2024

Jag är i v28 och har precis trappat ner mina Xonvea från tre tabletter till bara två 🤪🤪
    Vågar inte testa sluta. Jag har trappat ner två ggr tidigare och mådde skit.
    Detta är min trea och det blir en ganska duktig sladdis så när jag väntade mina andra två fanns det inga tabletter mot illamåendet som nu och jag spydde med dottern så gott som hela graviditeten, inlagd en gång då dessutom. 
    Jag äter hellre dyra tabletter ett litet tag till än börjar spy. Tråkigt nog har jag inte mått helt bra en enda dag än men det kanske kommer sista månaden 😆

• Anonym (bryter ihop)
    Doris2024 skrev 2025-11-11 18:20:36 följande:

Jag är i v28 och har precis trappat ner mina Xonvea från tre tabletter till bara två 🤪🤪
    Vågar inte testa sluta. Jag har trappat ner två ggr tidigare och mådde skit.
    Detta är min trea och det blir en ganska duktig sladdis så när jag väntade mina andra två fanns det inga tabletter mot illamåendet som nu och jag spydde med dottern så gott som hela graviditeten, inlagd en gång då dessutom. 
    Jag äter hellre dyra tabletter ett litet tag till än börjar spy. Tråkigt nog har jag inte mått helt bra en enda dag än men det kanske kommer sista månaden 😆

Åh, vad jobbigt för dig! Jag väljer lite mellan pest och kolera. Av Xonvea blir jag så trött att jag inte fungerar som människa, somnar dagligen på jobbet och sover dygnet runt hemma Skrattande Alternativet är att kräkas 3-4 gånger om dagen och även på nätterna... Hade jag mått bra på Xonvea hade det inte spelat någon roll vad de kostar... Pratade med en kollega som fått några anda tabletter med koffein i, ska höra med min BM om jag kan få testa dem...

Håller tummarna att du får ett bra slut på graviditeten i alla fall Glad
  • Anonym (bryter ihop)
    Zuoz skrev 2025-11-05 20:02:22 följande:
    Bara i vecka 20 så jag har fortfarande lite hopp om att det ska bli bättre av sig själv.. 
    Jag är sjukskriven 50%! Tyvärr går sjukskrivningen snart ut och jag är osäker på om jag får den förlängd. Men lite som ovan skriver, vad fasiken ska man göra mer än att försöka överleva hehe? Jag snittar drygt 14h sömn per dygn och har gjort det sen vecka 7, inte en chans att det går att försöka jobba på och ha en vanlig vardag tyvärr. 
    Hur går det för dig? Blir det förlängd sjukskrivning? Eller har det gett med sig nu? Hoppas på det!
Svar på tråden Kräkningarna kom tillbaka i mitten av graviditeten - nån mer?