• Anonym (Flundran)

Vad går gränsen? Vegetarianer, veganer, och...

Vegetarianer äter inte kött men kan äta ägg och/eller mjölk. Veganer äter ingenting från djurriket och använder heller inte produkter gjorda av material från djurriket, som ull och skinn. Men hur är det med mediciner som testas på djur eller där det ingår någon ingrediens som kommer från djur (om det finns)?

• Svar på tråden Vad går gränsen? Vegetarianer, veganer, och...
  • Casual

Beror väl helt på hur strikt personen i fråga är. Har haft vänner som vart veganer och bytt ut vissa mediciner pga animaliska ingredienser. Men hur vanligt det är kan jag ej uttala mig om tyvärr:)

• Aniiee

Olika vegetarianer och veganer har olika definitioner och gränser. De är ofta högst personlig, och beroende på egna förutsättningar och behov. Bland vegetarianerna brukar vi prata om:

Absoluta vegetarianer - äter endast från växtriket, en del äter inte ens svamp, men det ser jag som ovanligt.
    Lakto-vegtetarianer - de som även äter mjölkprodukter
    Ovo-vegetarianer - de som även äter ägg (men inte mjölk)
    Lakto-ovo-vegetarianer - de som även äter både ägg och mjölkprodukter

Ovs! att en del av de som även äter mjölkprodukter ibland väljer bort ost gjord med animaliskt löpe.

Sedan har vi även grupperna som äter kött, bara inte från kor, grisar, lamm och getter.

En del säger att absoluta vegetarianer är veganer, men en del säger att man endast är vegan om man även undviker djurprodukter helt, dvs även läder, gelatin, osv osv, även i läkemedel. Det där med läkemedel flyger dock ofta ut genom fönstret om veganen får någon sjukdom som kräver mediciner som är djurtestade, eller innehåller ingredienser från djur. Det där med ull är också något många veganer har delade meningar om. En del säger att eftersom djuret inte dör så är det ok om ullen kommer från schysst djurhållning. Men som sagt, meningarna går isär där.

Men det är ju bara min erfarenhet av samtal och vad jag läst.

Omae no mono wa watashi no mono, watashi no mono mo watashi no mono
  • Trent
    Tow2Mater skrev 2025-10-28 21:54:16 följande:

Och andra veganer svullar gelehallon när igen ser.

Gud ser ju iaf.
  • Anonym (Flundran)
    Aniiee skrev 2025-10-28 22:11:15 följande:

Olika vegetarianer och veganer har olika definitioner och gränser. De är ofta högst personlig, och beroende på egna förutsättningar och behov. Bland vegetarianerna brukar vi prata om:

Absoluta vegetarianer - äter endast från växtriket, en del äter inte ens svamp, men det ser jag som ovanligt.
    Lakto-vegtetarianer - de som även äter mjölkprodukter
    Ovo-vegetarianer - de som även äter ägg (men inte mjölk)
    Lakto-ovo-vegetarianer - de som även äter både ägg och mjölkprodukter

Ovs! att en del av de som även äter mjölkprodukter ibland väljer bort ost gjord med animaliskt löpe.

Sedan har vi även grupperna som äter kött, bara inte från kor, grisar, lamm och getter.

En del säger att absoluta vegetarianer är veganer, men en del säger att man endast är vegan om man även undviker djurprodukter helt, dvs även läder, gelatin, osv osv, även i läkemedel. Det där med läkemedel flyger dock ofta ut genom fönstret om veganen får någon sjukdom som kräver mediciner som är djurtestade, eller innehåller ingredienser från djur. Det där med ull är också något många veganer har delade meningar om. En del säger att eftersom djuret inte dör så är det ok om ullen kommer från schysst djurhållning. Men som sagt, meningarna går isär där.

Men det är ju bara min erfarenhet av samtal och vad jag läst.

Tack, det var intressant!
  • Anonym (Flundran)
    Trent skrev 2025-10-28 22:21:02 följande:
    Gud ser ju iaf.
    ...som min farmor skulle ha sagt
  • Anonym (?)

Sen hänger det lite på varför man inte äter kött, fisk eller vad det nu är.  Det påverkar sen val kring skinnskor, husdjur, blötdjur, godis, smink, läkemedel mm

• Anonym (Ttt)
    Anonym (?) skrev 2025-10-29 08:32:38 följande:

Sen hänger det lite på varför man inte äter kött, fisk eller vad det nu är.  Det påverkar sen val kring skinnskor, husdjur, blötdjur, godis, smink, läkemedel mm

Blötdjur?
  • Anonym (?)
    Anonym (Ttt) skrev 2025-10-29 09:14:28 följande:
    Blötdjur?
    Musslor t ex
  • Trent
    Anonym (Flundran) skrev 2025-10-29 08:18:02 följande:
    ...som min farmor skulle ha sagt
    Inte min.
  • Anonym (Umi)

Gränserna är väldigt personliga, i min erfarenhet, och det finns väldigt lite att vinna på att försöka pressa in enskilda individer i fack och definitioner. De flesta är inte heller särskilt intresserade av att diskutera parasiter, domesticerade honungsbins bidrag till våra skördar, mediciner, småkryp som lever på våra grönsaker och andra intressanta gränsfall. 

Problem uppstår väl bara när man ska ha middagsgäster eller ska välja vilken restaurang man ska äta på, och då är det nog bäst att kolla av med personen direkt.

• Anonym (qwerty)

Beror på: min kusin är vegan och hon undviker produkter gjorda av djur och använder bara schampo/smink/hudvård/hårvård som inte testats på djur (lush.se). Honung är en produkt hon har avstått fram tills att vi började få för få bin, så hon köper ekologisk närproducerad honung för att gynna biodlare och i förlängningen miljön.

Medicin är ju svårt att avgöra eftersom nästan all medicin genomgår djurtester först, men hon kunde liksom inte säga nej till cancermedicinen för det.

• Anonym (Billy)

Som Aniiee skrev. Och det är ju inte heller så att vegetarianer är tvingade att följa en fast mall utan alla gör så klart som de vill. Äter man veganskt av hälsoskäl tex lär man ju använda skinnskor utan etiska grubblerier. Jag vet en som varit vegetarian men åt rostbiff ibland för att det var så gott. Också helt ok så klart. Själv är jag vegetarian, men äter grillade marchmallows. Så är man lite skitnödig så är jag väl ingen riktig vegetarian då. Men vem bryr sig liksom? Det viktiga är ju att jag på ett enkelt sätt kan meddela tex min arbetsgivare vad jag vill äta på julfesten. Då är det enklast att skriva Vegetarian. Annars pratar man ju typ aldrig om sina matvanor på ett sånt sätt att det behövs en etikett. 

Svar på tråden Vad går gränsen? Vegetarianer, veganer, och...