Jag brukar prata med folk på bussen, med hundägare (jag säger vilken fin hund du har typ...sen frågar något om hunden), pratar med äldre som sitter på parkbänken, säger typ visst är det fint väder idag...så får man se vad dom svarar. Äldre pratar gärna på.....kan ha mycket intressant o berätta.
Sen i kyrkan där jag är med o även andra kyrkor, så brukar jag försöka lära känna nya o inte bara fika med dem jag känner, försöker få folk att känna sig med i samtalet.
Jag agerar lite som att folk uppskattar någon som är glad och vänlig, som visar intresse. Jag tänker att de flesta är fina människor som vill gott, så kan lika gärna agera som om det är "vänner som jag inte känner".
Det betyder inte att jag lånar ut pengar, följer med folk hem, eller bjuder hem direkt...men jag visar intresse att lära känna personen. Sen om vi inte ses mer eller om vi ses ute på gården, i kyrkan eller på stan, så hejar man och sen några kanske man bjuder hem eller tar en fika på stan med. Det brukar ta ett tag innan man lär känna någon så mycket att man bjuder hem. Eller att man tar sig tiden. Nu har jag börjat ta promenader med min granne. Vi gillar att gå till fyra h gården, vi har haft ganska djupa intressanta samtal och känner varandra till viss del...
Tycker att det är värt att ha vänner som är grannar även om de inte är nära vänner, men de kan komma fortare eftersom det är grannar o bor i samma trappuppgång om man behöver snabb hjälp...
Grannarna längst ner pratar också med alla på gården ett par som är jättetrevliga, en sjukpensionär o den andra jobbar inte heltid o har egen firma så dem är mycket hemma...och har uteplats där man möter dem, men mest på sommarhalvåret... Jag tycker det är trevligt och ökar tryggheten att veta vilka som bor i trappan... kunna förnamnet o hälsa åtminstone....
Jag har inte varit så utåtriktad som yngre men alltid hejat på grannen om dom hejat på mig...