• Anonym (Leahstrand)

RFSU test som först visar positivt sedan negativt

Hej, jag är lite besviken då jag tog ett test igår kväll som först visade positivt, (första minuten) sedan försvann strecket o de blev neg, möjligtvis väldigt svagt positivt. har någon annan varit med om detta?
    jag får mens om 6 dagar så skulle det kunna vara så att hcg är för svagt så att den reagerade på det men att de inte höll sig kvar? 
    om någon annan varit med om liknande svara gärna på tråden för känns jobbigt:( 

Bifogar bilder på testet första minuten och samma test efter 2/3 min. 

• Svar på tråden RFSU test som först visar positivt sedan negativt
  • Anonym (J)

Ibland kan man se ett streck medan färgen drar förbi. Skulle inte säga positivt än. 6 dagar innan mens är svårt att få plus om man inte har en lutealfas som är 15-16 dagar. håller tummarna att du får två streck om några dagar 🥰

• Anonym (Aaan)

Innstämmer med ovan, ofta kan test se positiva ut när färgen sprider sig över teststrecket. Helst ska man inte titta på testet under tiden för att inte bli lurad, det är det som visas vid testets avläsningstid som gäller. Tycker även just dessa testen är dåliga då de ofta visar spökstreck när de torkar.

• Anonym (Lisa)

Testet ska läsas av efter en minut. Innan dess pågår en kemisk process. 

Som välmenande tant på nätet skulle jsg vilja att du frågar dig själv om du mår bra av att hålla på och testa innan din dag för mens passerat. Min erfarenhet är att testandet för vissa blir som skyddsbeteende, sånt som folk med ångest av olika slag lätt fastnar i. Man utför handlingar som dämpar ångesten/oron för stunden men som på sikt bara gör oron och stressen värre. Var rädd om dig och stort lycka till! 

• Anonym (Aaan)
    Anonym (Lisa) skrev 2025-10-28 09:06:19 följande:

Testet ska läsas av efter en minut. Innan dess pågår en kemisk process. 

Som välmenande tant på nätet skulle jsg vilja att du frågar dig själv om du mår bra av att hålla på och testa innan din dag för mens passerat. Min erfarenhet är att testandet för vissa blir som skyddsbeteende, sånt som folk med ångest av olika slag lätt fastnar i. Man utför handlingar som dämpar ångesten/oron för stunden men som på sikt bara gör oron och stressen värre. Var rädd om dig och stort lycka till! 

Just detta testet är gjort för att kunna användas före BIM, väldigt märkligt att tillskriva TS ångest/oro/stress etc för att hon tagit ett graviditetstest på föreskrivet sätt. Ofta tar man kanske tidigt test för att man är otålig och inte vill vänta, knappast ett skyddsbeteende. Så onödigt nedlåtande kommentar.
  • Anonym (Lisa)
    Anonym (Aaan) skrev 2025-10-28 09:20:56 följande:
    Just detta testet är gjort för att kunna användas före BIM, väldigt märkligt att tillskriva TS ångest/oro/stress etc för att hon tagit ett graviditetstest på föreskrivet sätt. Ofta tar man kanske tidigt test för att man är otålig och inte vill vänta, knappast ett skyddsbeteende. Så onödigt nedlåtande kommentar.

Jag skrev inte att TS gör det pga ångest utan att VISSA gör det och att TS kan fråga sig själv om hon tillhör den gruppen. 

Att produkttillverkare utnyttjar människors oro är inget nytt. Bara för att en produkt existerar behöver inte det betyda att den är bra, nyttig eller praktisk. Finns hur många exempel som helst på det. Testet TS har fyller kan säkert ha en bra funktion för många, men jag har hängt länge här på FL och har sett många trådar av tjejer som fastnat i en loop av testande som de uppenbart inte mår bra av. 

• Anonym (Lisa)
    Anonym (Aaan) skrev 2025-10-28 09:20:56 följande:
    Vad är det förresten för nedlåtande med att höra efter om en person lider av oro eller ångest? Är ångest och oro något fult eller skamligt, tycker du? 
  • Anonym (Aaan)
    Anonym (Lisa) skrev 2025-10-28 09:30:08 följande:
    Vad är det förresten för nedlåtande med att höra efter om en person lider av oro eller ångest? Är ångest och oro något fult eller skamligt, tycker du? 
    Jag tycker att det är nedlåtande att insinuera att TS lider av det ena eller det andra istället för att svara på TS fråga. Vad du anser dig sett i tidigare trådar är irrelevant i den nu förevarande situationen.
Svar på tråden RFSU test som först visar positivt sedan negativt