När berätta för exfru att jag ska ha barn med min nya sambo?
Jag skildes för ca ett år sedan, efter ca 7 års äktenskap, och ca 14 års förhållande.
Det var otrohet från exet som bland annat ledde till skilsmässa. Men också barnfrågan. Att hon ändrade sig, och sköt beslutet på framtiden. Men vi stod varandra på många sätt väldigt nära. Och nära varandras familjer.
Jag har inte alls mycket kontakt med exet nu, men vi har ju många gemensamma bekanta, och hon är väldigt aktiv att gratulera mina släktingar på födelsedagar, på sociala medier och liknande.
Jag träffade snabbt en ny kärlek, mitt i allt jobbigt. Och det var en tuff period med både sorg och samtidigt glädje med min nya kärlek.
Jag har bytt stad, flyttat ihop, och vi väntar nu vårt första barn!
Än så länge är det tidigt, och innan vi är förbi den känsligaste delen av graviditeten så vågar vi inte berätta annat än för närmsta familj och vänner.
Ska jag överhuvudtaget ta nån hänsyn till exet, när detta delas öppet på sociala medier och så, senare? Jag vet att jag inte har nån skyldighet att tänka på exet känslor i detta. Jag vet att hon brottas med lite nedstämdhet till och från, och jag har ingen illvilja mot henne på grund av hennes svek, och att det blev som det blev.
Och jag är lite rädd för att hon kommer ta det hårt, när det basunerar ut...
Bör jag säga nåt till henne, innan hon ser allt på sociala medier osv..?