• Anonym (Blivande pappa)

När berätta för exfru att jag ska ha barn med min nya sambo?

Jag skildes för ca ett år sedan, efter ca 7 års äktenskap, och ca 14 års förhållande. 

Det var otrohet från exet som bland annat ledde till skilsmässa. Men också barnfrågan. Att hon ändrade sig, och sköt beslutet på framtiden. Men vi stod varandra på många sätt väldigt nära. Och nära varandras familjer.

Jag har inte alls mycket kontakt med exet nu, men vi har ju många gemensamma bekanta, och hon är väldigt aktiv att gratulera mina släktingar på födelsedagar, på sociala medier och liknande.

Jag träffade snabbt en ny kärlek, mitt i allt jobbigt. Och det var en tuff period med både sorg och samtidigt glädje med min nya kärlek.  
    Jag har bytt stad, flyttat ihop, och vi väntar nu vårt första barn!

Än så länge är det tidigt, och innan vi är förbi den känsligaste delen av graviditeten så vågar vi inte berätta annat än för närmsta familj och vänner. 

Ska jag överhuvudtaget ta nån hänsyn till exet, när detta delas öppet på sociala medier och så, senare? Jag vet att jag inte har nån skyldighet att tänka på exet känslor i detta. Jag vet att hon brottas med lite nedstämdhet till och från, och jag har ingen illvilja mot henne på grund av hennes svek, och att det blev som det blev. 
    Och jag är lite rädd för att hon kommer ta det hårt, när det basunerar ut...

Bör jag säga nåt till henne, innan hon ser allt på sociala medier osv..?

• Svar på tråden När berätta för exfru att jag ska ha barn med min nya sambo?
  • Lynx123

Du har så klart ingen skyldighet mot ditt ex alls - nu lever ni skilda liv och så ska det vara. Förstår inte riktigt varför allt ska basuneras ut i sociala medier, men det är jag det. Om det är viktigt för er att hela världen ska veta så är det kanske juste att förvarna exet trots allt.

• Anonym (?)

Har du väldigt begränas kontakt med ditt ex i övrigt så blir det snarare utstuderat taskigt att berätta för henne i person.

"Hej! Vi har inte hörts på tre månader men det är sak jag vill att du ska veta. Vi ska ha barn och är jättelyckliga"

• Anonym (Fredrik Larsson)

Varför skulle hon ta det hårt om hon ändå inte ville ha barn? 

Förlåt men nej hon har faktiskt inte ert dugg att göra med ert privatliv vilket en graviditet faktiskt är.  Och det är inget elakt att inte berätta.  

Att hon är ledsen och nedstämd har väl mer att göra med konsekvenserna av hennes otrohet att göra. Känns magstarkt att fortsätta ha kontakt med din familj efter ett sånt svek.  

Förlåt men nej. Släpp taget om henne nu och låt henne ta ansvar sina egna känslor.  

Lynx123 skrev 2025-10-28 09:57:04 följande:

Du har så klart ingen skyldighet mot ditt ex alls - nu lever ni skilda liv och så ska det vara. Förstår inte riktigt varför allt ska basuneras ut i sociala medier, men det är jag det. Om det är viktigt för er att hela världen ska veta så är det kanske juste att förvarna exet trots allt.

Nej, jag har valt att vara mindre aktiv att dela saker på sociala medier sen skilsmässan.  Bar kanske inte jätteaktiv innan heller. 

Men min sambo, mamman till vårt blivande barn, har längtat efter barn, och tvåsamhet. Hon har dessutom släkt och vänner långt bort, och delvis jag också. 
    Hon känner ett behov av att dela med sig av sånt som glädjer henne, och jag vill inte hindra henne. 

Jag är så glad att jag träffat henne, och att mitt liv blivit bättre, till stor del tack vare henne. Men också andra förändringar, och att komma ur den onda cirkel med allt som fick mig må dåligt. 
    Pusselbitar som hade fattats, utan att jag förstått det under åren, föll på plats. 

Jag har nästan lite dåligt samvete gentemot min sambo, att situationen med skilsmässan,  och tätt inpå träffa henne, min nya fina kärlek... den situationen gjorde att jag medvetet blev väldigt försiktig med att dela saker öppet. Kanske av hänsyn till exet på nåt sätt. Och jag känner att jag inte vill låta det hindra mig längre. Så det kommer bli synligt snart för alla vi känner, att vi väntar barn. Nåt jag längtat efter!

Så... antingen kommer hon se detta delas på sociala medier... eller så kommer hon få höra det från mig först. En liten heads up. 
    Jag är väl egentligen medveten om att hur jag än gör kan jag inte påverka hur hon reagerar,  eller mår, av den nyheten. Så jag borde inte låta det bekymra mig. 

Men det är lättare sagt än gjort.
  • Anonym (Mis)
    Anonym (Blivande pappa) skrev 2025-10-28 10:14:51 följande:
    Nej, jag har valt att vara mindre aktiv att dela saker på sociala medier sen skilsmässan.  Bar kanske inte jätteaktiv innan heller. 

Men min sambo, mamman till vårt blivande barn, har längtat efter barn, och tvåsamhet. Hon har dessutom släkt och vänner långt bort, och delvis jag också. 
    Hon känner ett behov av att dela med sig av sånt som glädjer henne, och jag vill inte hindra henne. 

Jag är så glad att jag träffat henne, och att mitt liv blivit bättre, till stor del tack vare henne. Men också andra förändringar, och att komma ur den onda cirkel med allt som fick mig må dåligt. 
    Pusselbitar som hade fattats, utan att jag förstått det under åren, föll på plats. 

Jag har nästan lite dåligt samvete gentemot min sambo, att situationen med skilsmässan,  och tätt inpå träffa henne, min nya fina kärlek... den situationen gjorde att jag medvetet blev väldigt försiktig med att dela saker öppet. Kanske av hänsyn till exet på nåt sätt. Och jag känner att jag inte vill låta det hindra mig längre. Så det kommer bli synligt snart för alla vi känner, att vi väntar barn. Nåt jag längtat efter!

Så... antingen kommer hon se detta delas på sociala medier... eller så kommer hon få höra det från mig först. En liten heads up. 
    Jag är väl egentligen medveten om att hur jag än gör kan jag inte påverka hur hon reagerar,  eller mår, av den nyheten. Så jag borde inte låta det bekymra mig. 

Om du tror det underlättar för henne så skicka ett meddelande. Varför inte liksom? 
  • Anonym (?)
    Anonym (Blivande pappa) skrev 2025-10-28 10:14:51 följande:

Fundera mindre på ditt ex och mer på din nuvarande relation
  • Anonym (Kia)

Det låter som en schysst sak att göra - att berätta för henne. Skicka ett sms och skriv att du ville att hon skulle höra det från dig och inte via ryktet. 

Även om du och exet gått isär verkar ni ha gemensamma vänner och kommer väl att träffas då och då. Då är det skönt att ha betett sig snällt så att det sociala kan flyta på. Prata med din sambo också, så att hon är med på tåget. 

• Anonym (Kia)
    Anonym (?) skrev 2025-10-28 10:22:43 följande:
    Fundera mindre på ditt ex och mer på din nuvarande relation
    Jag tycker att det är fint att TS bryr sig om sitt ex. Min sambo hade kontakt med ett ex när vi träffades för att hon behövde det. Jag såg det som en av hans fina sidor, att han kunde ha en bra kontakt med exet och att han brydde sig så mycket om henne, även om den romantiska kärleken var slut. 
  • Anonym (.)

Eftersom ni inte har några gemensamma barn har du noll skyldighet att informera henne om vad som händer i ditt liv. Jag hade tyckt det var konstigt att få ett sånt samtal/meddelande om vi inte har kontakt i övrigt.

• Anonym (Fredde)

Ditt liv. Du är inte skyldig att meddela ditt ex något alls.

Tack.
    Det är så, då exet haft bekymmer med depression i omgångar. Om än inte superallvarligt, så rätt så oroande, när vi var tillsammans. 
    Jag blev antagligen van att tänka på hennes mående, och det är svårt att helt skaka av sig även om känslorna dött, och mycket har förändrats. 

Omsorgen om hur hon mår, och att inte bidra till att förvärra, det är det som jag haft svårast att släppa. 

Sen tänker jag såklart mycket mer sällan på vad som varit. Men efter så många år med nån, flytt tillsammans och många andra stora omvälvande gemensamma upplevelser under den perioden och allt vi delade, så växte man ju samman. Så helt släpper man inte nåt som varit en så stor del av ens vuxna liv. Den tiden är ju också den som format den jag är idag. 

Jag fokuserar väldigt mycket på nuvarande relation. Men ibland ägnar jag "mitt tidigare liv" en tanke. 
    Och i detta fall är jag lite orolig att den här nyheten ska trigga nåt hos exet, som i övrigt verkar börjat acceptera läget, enligt en gemensam vän. Hon hade faktiskt sagt till vår gemensamma vän att hon hoppades jag skulle få chansen att skaffa barn. Kanske dåligt samvete kring allt velande fram och tillbaka i barnfrågan, och att hon inte vill vara den som förstört mina chanser att bli pappa. 

Jag vet såklart det inte är min skyldighet att visa hänsyn. En del av mig hoppas det kan hjälpa henne gå vidare ännu mer. Den här nyheten. Men jag är lite inne på en försiktig heads up, om allt ser bra ut vid nästa ultraljud. 

Så hon kan välja ta en liten paus från sociala medier om det känns jobbigt.

Sen tror jag att allt kring barnet, och min sambo snart kommer vara mitt fokus på så många sätt att det förflutna blir oviktigt. Mer än tidigare.  

När jag har ett litet liv ihop med min kärlek, som är det viktigaste i mitt liv!

Anonym (Kia) skrev 2025-10-28 10:29:30 följande:
    Jag tycker att det är fint att TS bryr sig om sitt ex. Min sambo hade kontakt med ett ex när vi träffades för att hon behövde det. Jag såg det som en av hans fina sidor, att han kunde ha en bra kontakt med exet och att han brydde sig så mycket om henne, även om den romantiska kärleken var slut. 
  • Jimmy75
    Anonym (Blivande pappa) skrev 2025-10-28 11:12:22 följande:

Tack.
    Det är så, då exet haft bekymmer med depression i omgångar. Om än inte superallvarligt, så rätt så oroande, när vi var tillsammans. 
    Jag blev antagligen van att tänka på hennes mående, och det är svårt att helt skaka av sig även om känslorna dött, och mycket har förändrats. 

Omsorgen om hur hon mår, och att inte bidra till att förvärra, det är det som jag haft svårast att släppa. 

Sen tänker jag såklart mycket mer sällan på vad som varit. Men efter så många år med nån, flytt tillsammans och många andra stora omvälvande gemensamma upplevelser under den perioden och allt vi delade, så växte man ju samman. Så helt släpper man inte nåt som varit en så stor del av ens vuxna liv. Den tiden är ju också den som format den jag är idag. 

Jag fokuserar väldigt mycket på nuvarande relation. Men ibland ägnar jag "mitt tidigare liv" en tanke. 
    Och i detta fall är jag lite orolig att den här nyheten ska trigga nåt hos exet, som i övrigt verkar börjat acceptera läget, enligt en gemensam vän. Hon hade faktiskt sagt till vår gemensamma vän att hon hoppades jag skulle få chansen att skaffa barn. Kanske dåligt samvete kring allt velande fram och tillbaka i barnfrågan, och att hon inte vill vara den som förstört mina chanser att bli pappa. 

Jag vet såklart det inte är min skyldighet att visa hänsyn. En del av mig hoppas det kan hjälpa henne gå vidare ännu mer. Den här nyheten. Men jag är lite inne på en försiktig heads up, om allt ser bra ut vid nästa ultraljud. 

Sen tror jag att allt kring barnet, och min sambo snart kommer vara mitt fokus på så många sätt att det förflutna blir oviktigt. Mer än tidigare.  

När jag har ett litet liv ihop med min kärlek, som är det viktigaste i mitt liv!

Sista meningen här ovan - fokusera där och låt allt annat runtomkring bara falla naturligt på plats. Det är fint att du är omtänksam, men ditt ex är vuxen och behöver ta vuxet ansvar för sina känslor, sina val och sina konsekvenser. Se det såhär att du faktiskt berövar henne den möjligheten om du ska vara där och dämpa eventuella smällar hon får i och från livet.
  • Grässtrå77

Eftersom du funderar på det här så tycker jag att det bästa du kan göra både för din egen skull och för din exfru är att meddela henne själv innan ni går ut på sociala medier. Det kostar så lite men kommer att smaka bra.

Förstår inte alla som tycker att det är så viktigt att radera ett tidigare förhållande. TS var tillsamnans med sitt X i 14 år, jag gissar att det är en stor del av hans vuxna liv. Det är ju inget som kan suddas bort. Sen ska självklart huvudfokus vara på nya relationen och bäbisen i magen, men det finns ju inget som tyder på motsattsen.

• Anonym (H)

Om ni fortfarande är nära vänner tycker jag att du berättar för henne innan det går ut på sociala medier. Annars så tycker jag inte att du behöver göra det. 

• Anonym (?)
    Anonym (Blivande pappa) skrev 2025-10-28 11:12:22 följande:

Tack.

Om du nu bryr dig så mycket om henne som krachade ert 14-åriga förhållande genom att vara otrogen mot dig så skicka ett sms och glöm sen henne. Du har annat i ditt liv att fokusera på.
  • Anonym (Emilie)

Jag skulle inte berätta det. Hon har ju inget med din nya relation att göra. Vad gör det om hon får reda på det via sociala medier? Ni är inte gifta längre och ni har inga barn tillsammans, hon ville ju inte ens ha barn samt att hon gick vidare till en ny man innan du var färdig med relationen. Hon har väl inte gjort sig förtjänt av någon särskild hänsyn? 

Hon har ansvar för hur hon reagerar. Hon vet att du vill ha barn, du har en ny kvinna i ditt liv - självklart kommer det bli bebisar. 

• Tecum

Förstår inte varför du har dåligt samvete mot ditt ex när hon var otrogen mot dig?  Tycker inte att du ska känna någon skyldighet att meddela henne om graviditeten, det kan rentav tolkas som "där fick du" eller något sådant. Men anser du att ni har en så nära kontakt att det är lämpligt, så okej... 

• Anonym (Yes)
    Anonym (Kia) skrev 2025-10-28 10:25:26 följande:

Det låter som en schysst sak att göra - att berätta för henne. Skicka ett sms och skriv att du ville att hon skulle höra det från dig och inte via ryktet. 

Även om du och exet gått isär verkar ni ha gemensamma vänner och kommer väl att träffas då och då. Då är det skönt att ha betett sig snällt så att det sociala kan flyta på. Prata med din sambo också, så att hon är med på tåget. 

Bästa svaret hittills 
  • trollhona

Du har ingen skyldighet alls, men eftersom ni dlat så många år så kan det ju vara schysst att meddela henne med ett "Hej, jag ville berätta till dig direkt istället för att du får höra via sociala medier, men jag ska bli pappa om X antal månader"

• Anonym (Erfaren_man)

Hon var ju otrogen, så skit i henne. Du behöver inte visa någon hänsyn alls i det här läget. 

Svar på tråden När berätta för exfru att jag ska ha barn med min nya sambo?