• Anonym (Grannen)

Vad är det med grannar som inte hälsar?

Vad är det med folk som inte hälsar? Jag har en granne (en äldre kvinna) som aldrig hälsar tillbaka. Jag har mött henne vid hissen och hon hälsar inte tillbaka. Förra veckan mötte jag henne vid 3 tillfällen då jag hälsade varje gång, men fick inget tillbaka, inte ens en nick eller ett leende. Senaste gången jag såg henne stod hon och pratade med en annan äldre granne. Jag och min sambo hälsade trevligt och mannen hälsade glatt tillbaka, men inget från kvinnan.
    en gång mötte jag henne när jag var på väg ner för trappen och hon såg bara förvånad ut att hon stötte på någon och sa så klart inte hej tillbaka.

Funderar på om jag ska fortsätta hälsa eller helt enkelt sluta. Förstår inte vad det är med den här typen av människor. Till och med min svärmor som alltid hälsar glatt på i princip alla hon möter har reagerat på att den här kvinnan knappt hälsar tillbaka. 

• Svar på tråden Vad är det med grannar som inte hälsar?
  • Anonym (Måns)
    Anonym (Ij) skrev 2025-10-29 19:18:45 följande:
    Javisst så är det. En kvinna hälsade inte på mig men på andra, men senare visade det sig att hon hade stora psykiska problem.Jag undrade förstås.

Låt de knepiga hålla på och knepa sig, lägg inte energi på dem!
    Du ska förmodligen hålla dig undan kvinnor istället. Du är sur för att denna kvinna inte hälsar på dig. Och
    då är hon psykiskt sjuk 

Mycket vanligt hos en del konstiga män, som tar det personligt. Samma retorik finns hos män som blir avvisade inom dejting. Då är det fel på kvinnan

Fundera över varför du tar det så personligt istället, när det handlar om en komplett främling. Du låter inte så frisk nej 

Om hon dessutom kunde hälsa på andra. Så kanske det är du som är problemet. Du kanske är en obehaglig typ för denna kvinna. Värt fundera på.
  • Anonym (Måns)
    Anonym (m) skrev 2025-10-30 10:02:20 följande:
    Det lustiga med dessa personer som inte vill hälsa och sköta sig själv är att de sedan blir sura när de inte får hjälp när de behöver det. Hade en sådan granne en gång, hon låste sig ute och behövde gå på toa. Då passade det att ringa på och hälsa. 
    Nej, det är uppenbart att ni försöker klänga er på folk som inte vill. Sköt er själva. Det går så bra redan i vårat osolidariska samhälle.  Kläng på varandra istället.
  • Anonym (Kort)

I en tid när bokstavsdiagnoserna är fler och mer accepterade än någonsin blir folk störda av en granne som inte vill hälsa.

• Anonym (Måns)
    Anonym (m) skrev 2025-10-30 11:25:27 följande:
    Jag lägger dessa knepiga grannar i samma fack som de som inte öppnar dörren om någon ringer på, inte släpper in hyresvärden osv. 
    Är du sann eller? Vem öppnar dörren för främlingar i dagens samhälle. Tror du vi lever i Bullerbyn eller? Haha 

Dessutom kan inte en hyresvärd bara kliva in hur som helst. Om det inte är en riktigt akut situation. Dvs vid en vattenläcka. Annars ska det avtalas med den som bor i lägenheten. Annars kan det klassas som hemfridsbrott. Kan du hyresavtal regler?

Vad är det för fel på er haha 

Som tur är sköter mins grannar sig själv med. Köp en hänt extra om ni vill snoka i privatliv. 
  • Anonym (Vanligtnumer)
    Anonym (m) skrev 2025-10-30 10:02:20 följande:
    Det lustiga med dessa personer som inte vill hälsa och sköta sig själv är att de sedan blir sura när de inte får hjälp när de behöver det. Hade en sådan granne en gång, hon låste sig ute och behövde gå på toa. Då passade det att ringa på och hälsa. 
    Det har blivit så idag. Man kontaktar bara grannar eller andra om man behöver hjälp med något eller behöver något själv. Att en person inte hälsar ska inte vara skäl för att inte ställa upp, anser jag. 
  • Anonym (Ij)
    Anonym (Måns) skrev 2025-10-30 12:03:11 följande:
    Är du sann eller? Vem öppnar dörren för främlingar i dagens samhälle. Tror du vi lever i Bullerbyn eller? Haha 

Dessutom kan inte en hyresvärd bara kliva in hur som helst. Om det inte är en riktigt akut situation. Dvs vid en vattenläcka. Annars ska det avtalas med den som bor i lägenheten. Annars kan det klassas som hemfridsbrott. Kan du hyresavtal regler?

Vad är det för fel på er haha 

Som tur är sköter mins grannar sig själv med. Köp en hänt extra om ni vill snoka i privatliv. 
    Vem vill snoka i någons privatliv? Jag struntar i dem, men det är normal hyfs att hälsa på de som bor i samma trapphus. 
  • Anonym (C)

Vi småpratar med grannar som bor i husen närmast oss.

• Anonym (hälsar inte)

En granne ringde på min dörr för en liten stund sen, mycket aggresivt i mitt tycke. Ringde på fem gånger utan paus emellan, jättehårt. Jag fick nästan en hjärtattack, och sen panik. Hon stod i ett par minuter och pratade med sin son, som stod inne i hennes lägenhet/dörren, sen ringde hon på klockan tre gånger till, jättehårt, medan jag satt innanför dörren, ptsd triggad.

Jag vet inte vad de sa, då hon är från något centraleuropeiskt land, tror jag, och pratar något av de spåken med sonen. 

Hade jag inte sett/hört sonen hade jag väl trott att hon behövde hjälp, men nej, hon var bara totalt hänsynslös gentemot en granne en lördagsförmiddag. Hon hade förkläde på sig, så hon behövde väl låna socker eller något annat totalt onödigt.

• Anonym (Ka)
    Anonym (hälsar inte) skrev 2025-11-01 12:17:49 följande:

En granne ringde på min dörr för en liten stund sen, mycket aggresivt i mitt tycke. Ringde på fem gånger utan paus emellan, jättehårt. Jag fick nästan en hjärtattack, och sen panik. Hon stod i ett par minuter och pratade med sin son, som stod inne i hennes lägenhet/dörren, sen ringde hon på klockan tre gånger till, jättehårt, medan jag satt innanför dörren, ptsd triggad.

Jag vet inte vad de sa, då hon är från något centraleuropeiskt land, tror jag, och pratar något av de spåken med sonen. 

Hade jag inte sett/hört sonen hade jag väl trott att hon behövde hjälp, men nej, hon var bara totalt hänsynslös gentemot en granne en lördagsförmiddag. Hon hade förkläde på sig, så hon behövde väl låna socker eller något annat totalt onödigt.

Din reaktion var, som du nog förstår, inte frisk. Du kan inte beskylla folk i din omgivning för det som hänt dig tidigare. Normalt sett mår man inte som du av att grannen ringer på. Din granne kan inte veta att du lider av en traumaskada och ville nog bara vara trevlig. 
  • Anonym (Ka)
    Anonym (hälsar inte) skrev 2025-10-30 11:51:15 följande:
    Jag öppnar inte för någon som kommer oanmäld. Jag har även blockat dörrklockan.
    Men ändå kunde din granne ringa på flera gånger? 
  • Anonym (hälsar inte)
    Anonym (Ka) skrev 2025-11-01 14:21:57 följande:
    Din reaktion var, som du nog förstår, inte frisk. Du kan inte beskylla folk i din omgivning för det som hänt dig tidigare. Normalt sett mår man inte som du av att grannen ringer på. Din granne kan inte veta att du lider av en traumaskada och ville nog bara vara trevlig. 
    OM det varit din granne som hammrat på din dörrklocka oavbrutet som ett desperado så hade du också reagerat.
  • Anonym (hälsar inte)
    Anonym (Ka) skrev 2025-11-01 14:23:54 följande:
    Men ändå kunde din granne ringa på flera gånger? 
    Den är blockad, med en bit papper, så att den inte ska låta så högt att jag hör den längre in in i hallen om någon ringer på med normal kraft. Den är inte urkopplad. 
  • Anonym (Vanligtnumer)

Folk som har ont av att inte grannar, eller andra hälsar på dem brukar vara personer som på något sett tycker att de är lite mer värda än andra att bli sedda och bekräftade av andra. Bodde en äldre man i samma trappuppgång som vår familj för 7 år sedan som blev arg när man inte hälsade på honom och började gnälla om att "Det tillhör god uppfostran att man hälsar på grannar", ja kanske på hans tid, men idag är det inte så. Numer är det mer så att folk bara ser om sina egna hus/ sköter sitt. Själv tycker jag att det är skönt att det inte längre är som på den tiden, att man kan välja själv vilka man eventuellt vill hälsa och inte hälsa på.

• Anonym (Ka)
    Anonym (Vanligtnumer) skrev 2025-11-01 14:44:10 följande:

Folk som har ont av att inte grannar, eller andra hälsar på dem brukar vara personer som på något sett tycker att de är lite mer värda än andra att bli sedda och bekräftade av andra. Bodde en äldre man i samma trappuppgång som vår familj för 7 år sedan som blev arg när man inte hälsade på honom och började gnälla om att "Det tillhör god uppfostran att man hälsar på grannar", ja kanske på hans tid, men idag är det inte så. Numer är det mer så att folk bara ser om sina egna hus/ sköter sitt. Själv tycker jag att det är skönt att det inte längre är som på den tiden, att man kan välja själv vilka man eventuellt vill hälsa och inte hälsa på.

Det är kanske olika på olika orter, men här är det vanliga att man hälsar. Alla i mitt trapphus hälsar och möter jag någon på gården från andra trapphuset så hälsar de också. Hyresrätter är det, om det spelar roll. 

Svar på tråden Vad är det med grannar som inte hälsar?